Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettbi-sysslor
Läst 2070 ggr
OneSound
0

Bi-mat?

Hej!

Jag ska plantera lite blommor utanför min lägenhet, och vill att det ska vara sådana som bin tycker om att äta. Är det någon som har lite tips på vad dom brukar föredra?

De blir ju tyvärr färre och färre, så har även tipsat mamma som kan ha om biholk, men vill göra något aktivt själv också. Vem tycker inte om honung liksom ;)

Aut viam inveniam aut faciam

tlover
0

Jag gissar det är en humleholk du menar 🙂(bin bor i stora samhällen i bikupor el tex ihåliga träd)

Klöver och maskros är blandannat väldigt bra dragväxter för bin så man ska inte vara för nitisk med ogräsrensande och inte heller klippa gräsmattan för ofta.

Sälgväxter ska man inte såga ner om man inte har nått annat val då det också är en viktig dragväxt på våren.

Vinbär och andra bärbuskar är bra (och man får 30% större skörd om man har bin i närheten, vissa av våra jordgubbar är stora som äpplen)

Äpple, körsbär, plommon och päron är bra (samma som bärbuskar där också)

Olika myntor som får blomma är också bra (kattmynta blir jättefin)

sen är också Aubretsia, blåeld, blåklint, blålusern, dunört, fackelblomster, fjälltrav, grönkål, gräslök, gurka, gurkört, gyllenlack, honungsört, hästkastanj, isop, jolster, julros, klockljung, konvaljbuske, kryddsalvia, lavendel, lind, liten rosenkvitten, läkemalva, mjölkört, paradisäpple, pestskråp, raps, reseda, revsuga, robinia, ros, rosenrips, rybs, rädisa, rönn, silverlönn, slån, sparris, stenkyndel, sötväppling, timjan, tistel, tussilago, tysklönn, vintergäck, violruta, vitpilter, vitsenap, åkerrättika, åkersenap mfl

Tänk på att det ska blomma för att dra bin (vissa grönsaker låter man ju inte vanligtvis blomma) och försök att ha det så att det blommar över hela vår/sommar/höst

l'm back

tlover
0

Det kan hända att det finns nån biodlare (i mindre skala) som behöver ställa upp kupor hos folk (vi ställer tex upp avläggare hos en släkting ca 1 mil bort).

Vill man anstränga sig ännu mer kan man ju skaffa bin, det finns enklare kupor (tex warré el topbar) då man inte behöver nån slunga eller liknande.

l'm back

KimE
0

Honungsblomster

tlover
0

Du kan ställa ut vatten också, tex i ett fågelbad (inte för branta väggar) bin kan hitta vatten själv men dom gillar konstgjorda ställen också, tex så älskar våra bin hönsens vattenskål 🤪

l'm back

VildaVittra
0

#1 Det finns solitärbin också. 

#0 Sprid blomningen så det finns mat för dom under en längre period, för det är en del av problematiken vi ser av idag med dessa enorma monokulturer som bara blommar en kort period under säsongen.

Vad spelar mindre roll, jag får "besök" från en bigård norröver när lönnen blommar. Då blir himlen här svar och jag hör surret in i huset.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#5 jo jag vet, jag tänkte inte bara på att dom skulle finnas i södra Sverige (de enda vilda bisorterna jag vet om här är humlor).

Ibland blir man lite hemmablind.

l'm back

OneSound
0

Tack för alla svar! :D

Jo som skrivet så var de ju solitärbin eller liknande som jag menade. De visade på Äntligen hemma om just biholk där :)

Har inte stor plätt att plantera på men ska göra mitt bästa på att fixa så de har lite mat här! Det är ju så mysigt med deras surrande.

Funderar på att ta bort en "norsk brudspirea" som tar upp nästan all plats i min lilla rabatt. Bu eller bä på det? De kanske tycker om de med?

#5 Oj, inte lite bin då inte!

Aut viam inveniam aut faciam