Recept: Maskros
Hittade ett recept på maskrossirap idag, som jag var tvungen att prova. Och det blev rätt bra, bortsett från lite rinnig konsistens (jag skulle nog ha kokat längre)
Men jag tänkte att jag kunde ju dela med mig av receptet jag hittade, och sen kan man ju fylla på med andra maskrosrecept. :)
http://remsansbistro.blogspot.se/2013/05/maskrossirap.html?m=1
Inte min blogg, utan receptet är där. Och jag använde mig av en apelsin i min sirap. Nästa gång blir det nog citron. :)
Bilden är min egen. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Mina kaniner skulle bli sura om de inte fick maskrosorna, men förut gjorde jag maskrosvin. Det var riktigt gott efter ett års lagring.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Snubblade på maskrosmarmelad idag. LÄNK
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag brukar göra mjölkfrittmargarin frästa maskrosblommor (det funkar säkert med smör också men jag tål inte det)
Man helt enkelt fräser dom i mycket margarin (el smör om man tål det) m salt, peppar och ev muskotnöt.
Det gröna på blomman är beskare så jag brukar försöka att skära bort så mycket som möjligt utan att få dom att falla isär.
l'm back
Men men men…. oj! Här har jag missat något! Vill göra allt detta genast!🙂Det låter ju supergott!
Måste bara fråga tlover - när äter du dessa frästa maskrosblommor? I sallad eller som maträtt eller hur?
#4 som en sidorätt, man kan också fräsa annat vilt grönt tex förvällda nässlor (pressa ut all vätska först) maskrosblad, daggkåpa etc. Det funkar också med odlat/köpt grönt i alla fall grönkål, det var superpoppis på julbordet.
l'm back
Spännande! Det ska jag absolut testa. Tack!