Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: övrigt
Läst 1676 ggr
maxiq
3

Vi behöver inte äga en borrmaskin var

En tänkvärd krönika i Aftonbladet av Lina Thomsgård

"Vi producerar och konsumerar för mycket grejer, ­köper och äger, i stället för att använda och fördela det som redan finns"

VildaVittra
1

Den var väldigt bra!

Jag lånar sådant jag sällan använder, de saker jag köper går varma som motorsågen, skruvdragaren och gräsklipparen. Jag lånar gärna ut, dock efter en instruktion om att man exempelvis inte kan såga i berg med motorsågen (min mamma). Min kanot står inte stilla många dagar nu på sommaren, trots att jag inte tagit med den hit (finns inget paddelvatten här), grannungarna har tydligen skitskoj med den.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2

Vissa saker skulle jag inte låna ut förutom i undantagsfall tex borrmaskinen/skruvdragaren. Den används ofta och gärna (främst av min man) och är väldigt bra att ha till hands om en kaninbur skulle gå sönder och man måste laga den snabbt.

Men annars är vi ganska bra på att låna tycker jag, böcker och filmer lånas av mamma. Släpvagn lånas aningen av styvfar, morbror el morfar. etc etc.

Det mesta vi köper däremot brukar vi använda ofta, så ofta att det är bäst att köpa (och ta hand om det) delvis för att vi bor där vi bor, sen finns massor av nyttiga saker redan här.

l'm back

Gronstedt
1

Jag skulle gärna ha något slags uthyrning av alla grejor jag har, som inte används så flitigt (motorsåg, flistugg, vedklyv, vedkap, jordfräs, buskröjare …), men det enda jag fått till det på är bilen. Om man inte lånar ut till sina närmaste (och de är inte i närheten och behöver inte sådant) är det en jädrans apparat med försäkringar, depositioner, beskattning och grejor …

Niklas
0

Vi är en stor familj och släkt och lånar ofta exempelvis verktyg, släpvagnar, bilar och annat av varandra. Det är förstås svårare om man har en liten umgängeskrets.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Ztevo]
0

Tänk om människan kunde lösa de problem, som orsakar att det nu finns ett behov av försäkringar o dylikt?..

(Människans naturliga beteende.)..