Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettköksträdgården
Läst 2863 ggr
VildaVittra
0

Fruktträdgårdsplanering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testar att lägga ut det här också. Har ett gäng vinbärsbuskar som behöver komma i backen, typ 15 stycken och behöver lite idéer om hur jag ska placera ut det på den forna åkern. Någonstans vill jag i framtiden även ha ett växthus samt anlägga en liten våtmark för hjortron. Planen är att det ska ut ett gäng fruktträd och annan frukt och bär på åkern. Hur skulle du lägga upp det?

Det ljusgröna är gräsmatta, det mellangröna ängsväxter och det mörkgröna är träd samt skog. 

Bild från trappen på huset.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

När min man blir bättre kan jag fråga han vad han skulle göra, det är ju sånt han just utbildat sig till (eller ja permakultur designer)  det kanske skulle vara kul för honom att få lite användning för kunskapen.

l'm back

VildaVittra
0

Åhh, ja. Tack!

Har satt svartvinbärsbuskarna i marken enligt bild nedan (samt att jag funderar på de andra landen), men det är ju inte svårare än att jag flyttar på dom igen. Sedan ska eventuellt en manchurisk valnöt ut på tomten som jag fått i present, fråga honom var han skulle sätta den också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Nu vet ag inte riktigt när han blir frisk nog för att kolla (men jag kan ju fråga frågor som jag kommer på fram tills dess).

Är det bruna odlingar?, vilken odligszon är det?, var går du oftast? och varifrån kommer oftast vinden?

l'm back

VildaVittra
0

Ja, det bruna är odlingar, zonen är 4-5 och jag går överallt på tomten med kaniner, hundar och gräsklippare. Hönshuset står i väster på den gräsmattan, men det är flyttbart, därför satte jag inte ut det. 

Det är relativt vindstilla då åkern omgärdas av tät och hög skog. Men det skulle väl vara från nordväst i så fall.

VildaVittra
0

Tog lite bilder nu på morgonpromenaden.

VildaVittra
0

.

VildaVittra
0

.

tlover
1

Min man undrar vilken slags jord det är och vilka slags frukt och bär träd/buskar (förutom vinbär).

Ang våtmarken så rekommenderar min man att du ska ha den på den lägsta punkten på marken och plantera en gran, en el tall i närheten för att slänga barr m.m dit du ska ha myren för att försura marken.

och ha små handgrävda swales efter konturlinjerna för att hydrera marken mer om du behöver mer vatten (är det bara lergjord kan en swales inte funka. Har du lergjord kan du göra ett "burktest" är det över 30% lera så hjälper det inte men det är perfekt jord för att göra dammar istället).

Behöver du inte vindskydd så borde du sätta bär och frukt buskarna/träden där jorden är bäst och där du vill ha skugga. Tex är huset för varmt på sommaren kan du sätta lövträd för att skugga huset som tappar löven på vintern så att man får ljus ändå på vintern. El tex för att skydda odlingar mitt på dan el liknande.

Man kan även isolera mot ljud el icke önskvärda synintryck med buskar/träd.

Har du tex sälg är det bra att lägga under buskarna/träden för att jordförbättra om det behövs.

Sen beror det ju såklart på hur du vill att det ska se ut också, man ska ju trivas där man bor och inte bara ha det för det praktiskt.

l'm back

VildaVittra
0

#8 Hehe, jag behöver inte testa jorden, det är den styva uppländska leran på hela tomten. 

Huset skuggas redan av stora träd, så där uppe behövs det inga träd. 

Jag vill ha alla möjliga sorters buskar och träd med ätligt.

VildaVittra
0

Nu har den manchuriska valnöten kommit och behöver i jorden. Var ska denna sättas?