Självförsörjande?
Drömmen är ju att en dag hamna på landet och kanske även vara självförsörjande. Men vad behöver man egentligen för att vara självförsörjande?
Vilka djur, odlingar, energi, brunn och annat krävs egentligen? =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Spännande tråd, den vill jag vara med och läsa på. Jag skulle också gärna vara självförsörjande.
Vi har egen brunn, borrad, och det funkar jättebra. Nu om ett tag kommer vår första slakt att ske, gris och kor. Vi har höns och får kött och ägg. Förra året odlade jag massa potatis, men hamnade i en svacka och kunde inte ta hand om det så som jag tänkt. I år odlar jag mindre.
Det beror på hur du vill vara självförsörjande, att vara självförsörjande till 100% är omöjligt (det var man inte ens förr i tiden) men man kan komma ganska långt.
Exempel: mat kan man komma ganska långt med man kan både odla helt utan djur (men det kräver mer energi och kunskap) eller med djur.
Vad man ska odla för mat och ha för djur beror på var man bor och vad man vill.
däremot så vill dom flesta ha tex socker och salt (för åtminstånde inläggningar) som dom flesta inte kan göra själv och så kanske man vill ha lite svart el vitpeppar el liknande men som sagt man kan komma ganska långt.
När det gäller energi så måste man antingen ha skog och bo på ett bra ställe för tex vattenkraft el vindkraft eller så får man ha skog och skippa el helt och hållet (el köpa in el).
Har man skottskog och energieffektivt hus så behöver man inte alls så mycket skog.
När det gäller att få hem veden så får man antingen ta skogen som ung och dra hem den själv (helt klart möjligt med skottskog) eller ha häst, oxe el liknande (eftersom det är enklare att odla hö än att göra bensin/disel, kan man tänka sig att köpa lite är mitt tips skoter då den inte drar så mycket och man har större rörlighet än en traktor med en skoter)
Vatten är ju det bästa om man kan bo på ett ställe med självtryck annars får man pumpa upp vattnet för hand (el för djur/vind) eller använda el.
Tyg/kläder: är ju ett av de lite svårare, man kan ju ha får (el tex angoragetter el angorakaniner) och få yllekläder så och odla spånadsnässlor el lin men det tar mycket energi och tid, läder och skinn är ju också ett alternativ. vi själv satsar inte på att vara självförsörjande på kläder
Metall och dyl: här är väl det svåraste, det är ju nått som om flesta köpt in även förr då det krävs mycket kunskap att kunna göra gångjärn, knivar etc min man funderar på att lära sig men bar för skojs skull.
Så inom vilka områden vill du vara (någorlunda) självförsörjande. Bor du inte redan i hus el kan tänka dig att flytta kan du ju fixa energi och vatten ganska bra genaom att välja en bra plats tex.
l'm back
Om man tycker slakt är lite äckligt, många känsliga, kan man bli vegetarian. Eller köpa kött av någon annan. Men man kan ju fuska lite. Själv tycker jag att höns är en bra grej, man får ägg. Får= bra, man får mjölk och ull! om man inte väljer slakt. Men dom flesta djur är bra. Häst kanske jag inte skulle välja i första hand.
Det där utropstecknet efter ull ska inte vara med. Det var bara något som datorn satte dit själv:)
Det krävs mycket kunskap för att ha djur. Du kan odla utan djur. Att använda nässlor, vallört, rölleka, gräsklipp och annat "ogräs" för gödning är inte speciellt svårt, det gå¨r att läsa sig till. Men att sköta djur på bästa sätt och har bra djuröga är en helt annan sak. Djur kan bli sjuka och behöva veterinärvård och medicin. Du ska också ha full koll på alla lagar och regler som gäller djurhållning och veta att de får i sig rätt mängd och kvalitet på foder
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#5 det är lite skillnad mellan att odla lite mat och vara (i princip) självförsörjande på egenodlat utan djur, djur gör mycket mer än att bara ge kött. Min man tex har inte tänkt ge sig in på att odla veganskt nu när han gått utbildning i permakultur design och lärt sig riktigt hur mycket jobb djuren gör.
l'm back

#0. Först o främst så behöver du en gård att bo på. Och en hel del pengar att starta med, det ska ju köpas in maskiner o djur o utsäde osv.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#2 Jo jag bor i lägenhet just nu, men jag skulle vilja bli till stor del självförsörjande med ex odling (grönskaker frukt, bär m.m), kött, ägg, vatten, värme och gärna energi. - Så livet blir så billigt som det kan bli på levnadsfronten, även om det klart även kommer kosta en del också.
Så tanken är att den dag man kan flytta till egen gård så vill jag va självförsörjande med de man använder mest till vardagen så att säga.
Kläder, tyger, socker och sådant som man inte köper jämt kan gott vara en del som man ''fuskar'' med för min del och inte är självförsörjande med =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#7 det behövs faktiskt inte så många maskiner, vi håller på att lära oss att leva utan de flesta och sälja av dom.
edit: sen kan man ju hyra en stuga/ett hus också
l'm back

#9. Ok. Ska ni använda häst istället för traktor? Det går ju, men det är säkert en hel del jobb.
#10 vi kommer antagligen inte behöva en "traktor" alls så ofta då vi odlar i djupbäddar tex.
Men vi kommer nog att antingen ha häst el ko el liknande för vissa saker men det passar oss bättre, det kanske är mer jobb men varken jag el min man kan nått om maskiner el är intresserad av maskiner (så vi kommer inte att lära oss) så djur (som min man är fantastisk med och jag är bra/ok med) är ett mycket bättre val för oss.
l'm back
Man kan ju behöva lita pengar i alla fall så att man kan starta åtminstone.

#11. Jag blandade ihop dig med TS. ☺️
Om man ska bli fullt självförsörjande med djur, och alltså ska odla hö och säd osv, så är det nog en fördel med maskiner. Tröska för hand är nog inte heller kul.
#12 Man behöver ju inte starta med att vara självförsörjande till näst intill 100%, jag vågar nästan säga att det är omöjligt.
Man kan tex börja med att dra ner på onödiga inköp (det kan man göra när man bor i lägenhet tex), lära sig nått hantverk som kan hjälpa vid självförsörjande (tex laga mat från grunden, sticka, väva etc), man kan gå kurser i sånt man vet man behöver kunna men inte har en aning om hur man gör, man kan börja hitta sätt att återvinna el laga saker man inte använder längre, man kan lära sig grunderna i odling på balkongen etc etc
Detta leder oftast till mindre omkostnader så att man kan börja spara pengar.
Sen kan man börja med att hyra ett hus/en stuga om man inte har råd att köpa ett hus. Då kan man börja med odlingen lite mer "rejält" och även lära sig lite om mindre djur.
Kommer man då ihåg det man lärde sig i lägenhet behöver det inte kosta så jättemycket och man kan fortsätta att spara och tillslut kanske man har råd att köpa ett hus.
Att bli självförsörjande blir man inte över en natt
l'm back

Det finns en dansk serie "Bonderøven", (på svenska 100% bonde tror jag).
Det är en familj som är nästan helt självförsörjande. Väldigt intressant och kul, har gått i 10-11 säsonger. Men där ser man hur mycket jobb det är och hur mycket man måste kunna när det gäller att bygga och reparera o fixa.
#15 den har jag sett lite av - de är en ung kille som köpte sig en fallfärdig gård och gör om allt från grunden =)
Riktigt häftigt att se hur det utvecklas från inget till nästan 100% självgående gård!
Ja. det är bra.
En kolonilott eller liknande är en bra början. Och man kan plocka/samla en hel del i naturen. Många är bara glada om någon tar hand om frukten i deras trädgårdar, och så vidare. På så sätt kan man prova på mycket, lära sig mycket och känna efter hur roligt och jobbigt det är, innan man drar på sig stora kostnader och mängder med arbete för något som kanske inte var så kul egentligen.
Det behövs inte alls mycket pengar för att starta upp självförsörjning, men det som krävs är en del kunskap. Som Gronstedts förslag om kolonilott är bra, då lär du dig odla småskaligt först.
Det behövs ingen traktor, med en plog och en fyrhjuling kommer man långt till ett litet självhushåll om man vill plöja. Men smartare är att satsa på permakultur, den sköter sig mer eller mindre självt efter några år.
Som Tlover skrev så är det omöjligt att bli 100% självförsörjande, så välj ut de delar som är viktiga för dig och som du är bra på. Kan du inte väva, så är det ju inte självförsörjande på tyg som du ska bli.
Mitt råd är att börja smått och med en sak i taget. Det finns massor du kan lära dig trots att du bor i lägenhet. Svensk ull eldas upp, hör med bönderna i ditt område om du kan få ta tillvara på den och lär dig spinna på slända (spinnrock är svårare och inte för nybörjare). Då kan du sticka alla vantar, mössor och hundtröjor som du behöver.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#13 säd är en sak vi antagligen inte kommer att försöka bli självförsörjande (vårt mål är inte att bli 100% självförsörjande eftersom det inte går). Hö är vi på god väg däremot. Ev kommer vi ha en liten plätt säd och då skaffar vi nog nått litet tröskverk, kanske som drivs av en häst el så.
Att skaffa maskiner är ju flera steg bort från att bli självförsörjande, man kan odla både säd och hö med tex häst men man kan inte odla diesel till traktorn.
En häst kan föröka sig också och det kan inte traktorer.
l'm back
#20 😂
John Deer + John Deer = John Bambi
#21 den var bra (men jag var tvungen att googla för att fatta, vi har en David Brown)
l'm back
#21 Ha ha ha! 😂
#20 Man kan odla raps och göra egen biodiesel. http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bioenergi/article254279.ece
Men en häst är ju trevligare.
#24 och dom går inte sönder så fort min man tittar på dom 😛(raps tror jag inte går att odla här, alternativet skulle ju vara gengas. Men om man ska vara riktigt självförsörjande är det ju ändå enklare att bygga många av sakerna man har till en häst då mycket kan byggas i trä än att bygga en traktor, men som sagt man måste ju välja vad man ska vara självförsörjande på eftersom man inte kan vara 100% självförsörjande)
l'm back
#25 Går det att odla lin där uppe?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#26 Ingen gör det nu men det kan hända att dom gjorde det förr, dom odlade det efter kusten i alla fall (två växtzoner varmare).
Men det var sömnadslin vad jag förstår.
Men som sagt, vi vill gärna ha nått som min man kan se på utan att det går sönder.
l'm back
Kul tråd.
Ett sätt att komma närmare självhushållning. är att tänka utanför boxen lite.
Oftast tänker vi stora krävande djur.
Men enklare blir det om vi tänker små effektiva producerande djur.
Tex: Vaktlar och Kannin.
Fördelar kaninen förökar sig fort ger mycket kött på kort tid och lite foder. Och slaktklar på 3-4 mån.
Vaktlar, växer snabbt från ägg till slakt är 10 - 11 v inget ovanligt.
Och dessa djur kan hållas på relativ liten yta och kan producera kött året om.
Man bör även kika på fodder system, vilket förenklat handlar om att grodda vete eller korn till djuren. PÅ detta sätt minskar man ytan man verkligen behöver och får färskt foder året om, ja man behöver komplettera med hö med men duren kan ta tillvara på mycket mera av vetegräs än av vete.
Så tänk om vill jag påstå, att sedan plocka och äte mycket vilt och ogräs är även det vinnande.
Man behöver inga astronomiska ytor eller maskiner för att bli självförsörjande på mat.
1000 kvm funkar utan problem, har man även ett växthus kan man krympa ännu mera. Men för att få ett växthus riktigt optimalt bör/behöver man värma upp det under kallare perioder, gör man det kan man komma ner på ännu mindre yta.
Men att värma upp växthus koster och är miljösvineri. Men att kombinera djurhållning och odling i samma växthus får man både värme och koldioxid till grödorna.
Så tänk utanför boxen och annorlunda.
Även fisk går att odla, Tillipa som äter både animalier och vegetabilier blir färdig på 10 månader.
Och vattnet kan användas till grödorna i antingen hydroponic (aquvaponic) eller bara till att vattna med helt enkelt.
Intressant ämne! En viktig sak för att självförsörjning ska fungera är förvaring. Vad du än vill odla/föda upp etc måste du kunna ta hand om maten som produceras så att den räcker året om. Hittar du en gård med fungerande jordkällare är det ju ett stort plus. Jag planerar att bli delvis självförsörjande o det var intressanta tips i denna tråd :)
#29 Jo vi har ju en fungerade jordkällare men den är liten så vi kommer att göra en ny i alla fall då vi bygger nytt hus (vårt hus nu är tyvärr beroende av el och det vill vi inte vara, vi vill ha el för bekvämlighetens skulle men inte för att det är ett måste).
Torkning är ju också ett alternativ, vi torkar tex främst vår svamp eftersom det är torkad svamp jag använder i matlagning. Den frysta svampen jag har används inte utan blir bara gammal (jag måste bara komma på vad man ska göra med kantarellerna, kanske lägga in dom).
Bor man där det är lite mindre snö/där det är lite varmare kan man ju däremot förvara det i stuka om man inte har jordkällare (jag har däremot inte testat det själv då det helt enkelt inte skulle funka här)
l'm back
Titta på en Rocket Stove (eller Rocket Mass Heater) för uppvärmningen. Drar bara en tredjedel så mycket ved som en vanlig kamin och behöver bara eldas ett par timmar per dygn. De är inte tillåtna att användas inomhus (fast de är säkrare än en kamin) men det går att elda utomhus och leda in värmen i huset. Från den kan man även få varmvatten och kunna laga mat utomhus.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#31 varför är dom inte tillåtna att användas inomhus?
Myndigheterna tycker ju att allt ska vara efter deras normer så att det går att sota, m.m. Fast med en Rocket Stove så blir det inte mer aska än efter ett par cigaretter. Det är ju inget man kan köpa i affären utan det blir till att bygga själv.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#31 Dom drar inte mindre än en bra kakelugn, en bra vedpanna el liknande. En bra vedspis drar nästan i princip lika lite också. Dom är poppis i USA eftersom dom värmer upp med ved med ineffektiva metoder (tex en öppen eld vedspis el liknande).
En rocket mass heater (en rocket stove är en annan sak) har tillfällen då dom passar men jag skulle hellre värma upp huset med en bra vedspis för då kan man utnyttja värmen till att laga mat också.
En rocket mass heater är också väldigt ineffektiv att förflytta värme (från rum till rum), behöver man det är det bättre med en vedpanna med ac tank el en vattenmantlad vedspis (gör man rätt får man självcirkulation)
l'm back
Jo om man har en bra slant över för att köpa och installera kakelugn eller vedpanna så kan väl det vara en bra idé men om man nu vill bli självförsörjande så kanske man bör lägga pengarna på annat. En RS eller RMH bygger man själv med en plåttunna, lite rör, lite tegel och betong.
En RMH är en RS med "avgasröret" inbyggt i något som kan lagra värme, i en stenkista eller värmebank av lera eller betong och den kan utformas så den sträcker sig genom alla rum i huset.
Det går utmärkt att dra vattenrör runt en RS och leda in varmvattnet i en ackumulatortank om man redan har ett vattenbaserat system i huset.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#35 Själv lägger jag hellre pengar på att kunna värma huset och kunna laga mat med näst intill samma värmeeffektivitet som en självbyggt (och potentiellt farlig om man råkar göra fel) rocket mass heater (även vedspisar finns som är vattemmantlade om man vill förflytta värmen).
En rocket stove kan man bygga av en konservburk om man vill, okej man eldar med småkvist i båda (vilket man eldar i en vedspis också) men man kan fortfarande inte säga att det är samma sak.
l'm back
Tycker iden med RS är kul.
Man kan ju annars åka över till Amerikat och bo hos några strikta Amish under något eller ett par år. Då får man lära sig mycket i självförsörjning på gammalt miljövänligt och långsiktigt hållbart vis.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.