Torkning och förvaring
Sitter och läser på massor om torkning av framför allt frukt, grönsaker och örter. Jag är mycket sugen på en Evermat, men jag har ju konsumtionsstopp, så jag får drömma vidare om den.😛 Klarar mig med ugn.
Förra året torkade jag plommon och det blev gott, men de höll inte så länge. Antagligen gjorde jag något fel… Kanske jag inte torkat dom klart?
Hur förvarar ni era torkade produkter. Säg att ni torkat äppelringar - hur förvarar ni dom, var förvarar ni dom och hur länge håller dom?
Funderar på att göra ett nytt försök med plommon i år, även rönnbär, örter, lök och äpplen. Men jag tappade lite självförtroende när det misslyckades förra året. Har ni tips till en nybörjare så tar jag tacksamt emot! 🙂
Jag har torkat i glasburkar mörkt i skåp.. Jag väntar helldre lite längre när det gäller torkning än att få de mögligt.
Sockerrika produkter är däremot snarare seg än "torr" (annat bryter jag för att höra om det knäcks av) det kollar jag genom att klippa upp det där det är som tjockast för att se om det är torrt.
örter och vissa bär torkar jag i rumstemperatur och annat torkar jag i torkugn (det ska funka med ugn om man har luckan lite öppen) men den fick jag i födelsedagspresent.
Man kan ju bygga en soltork om man har lite material över (en gammal låda och ett gammalt fönster behövs i princip.
l'm back
Tack för svar! Hur länge håller det sig då? Säg torkade äppelringar tex.
#2 äppelringar har jag inte testat men man brukar säga minst 1 år om man förvarar det bra kan det hålla mycket längre, jag har hört om svamp som hållit i 30 år.
Saker som innehåller mycket fett (tex fet fisk) tex el som man inte kan veta till 100% om det är helt torrt (tex måltidsbars) kan hålla 3-6 månader i rumstemperatur och 6-12 mån i kylskåp. (enligt boken torka mat)
l'm back
Toppen! Tack, då vet jag.
Du kan ju bygga en tork av sådant du redan har hemma. En kupevärmare/fläkt, mormors spetsgardiner och lite spillvirke.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Är det så? Det skulle ju vara toppen.
Har tänkt att bygga en tork av byrålådor. Har tänkt mej en sådan här: http://danjonsson.blogg.se/2010/august/frukt-och-svamptork-det-ni.html
Av själva byrån gjorde jag ett planteringsbord. Tog ut alla lådor och satte en skiva i mitten, så det blev två hyllor till förvaring.
#7 Det såg ju oförskämt enkelt ut. Tror tom att vi har en kupevärmare någonstans…
Jag köpte en kupevärmare just till detta, men nu finns ju ingen svamp och det blir dåligt med äpplen.
#9:Här blir det massor av äpplen, om någon vill komma och plocka! Däremot inte mer än 3 plommon och inte ett enda päron …
#10 Var finns du någonstans? 🙂
Jag har provat att toka allt möjligt genom åren. Äpplen håller sig fina i flera år. Har turen att ha ett gammalt kök, men ett mellanrum mellan kyl/frys och överskåp. Har tagit bort gallren och torkat mycket svamp, bär, örter där på plåtbrickor och trådkorgar från en gammal brevkorg.
Räcker inte det har jag en tork från OBH Nordica, och som sista utväg finns varmluftsugnen där jag torkar på 45 grader och med en glänta i luckan.
Värmegolv nånstans? Bred ut på tidningar eller plåtbricka.
Förutom äpplen, svamp och örter har jag torkat aubergine, squash, rödbeta, tomater, jordgubbar, blåbär, päron och körsbär. Allt förvaras i glasburkar i skafferi eller ovanför kyl och frys. Blåbären är väl ett par år nu och fortfarande fina.
Grönsaker, svamp och rotfrukter kan man slänga ner direkt i soppa eller gryta när man skall tillaga. Övrigt kan blötläggas, kramas ur och sedan användas. Ta så lite vatten som möjligt och släng det inte utan låt det "koka in" i livsmedlet igen.
#11: Älvängen norr om Göteborg.
Okej. Lite långt ifrån Höganäs, Skåne tyvärr.

Nu har jag plockat in en massa som jag ska torka till kaninerna. Bland annat nässlor, rönnbär, vinbärsblad, hallonblad, maskrosblad och en massa annat. Har ockuperat bastun som inte används och har nu torkrum där.
Bilden här nedan blev tyvärr dålig, men ev syns det ändå. Är detta rölleka?

Rölleka?
Ja, det är rölleka.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#16 Perfekt tack! Då ska jag plocka även det. 👍