Foderpress
Jag ville skriva lite om ett projekt som min medförfattare har :)
Han har designat och låtit tillverka foderpressar för hemmabruk. Det är helt enkelt en press som kan användas till att pressa kuber eller göra pellets. Tanken enligt honom är att man ska kunna göra sitt eget foder, tex ta vara på blasten och örter från köksträdgården, ogräs och gräs på sommarhalvåret, sly och annat.. pressa det grövre i små kuber som är lätta att förvara eller om man vill göra egna pellets fria från tex soja/vad man nu ogillar med vanliga pellets/ eller som inte är torkade på värme, så kan man mala ingredienser - exempelvis använda närproducerad kornkross, fodder, blanda i köksrester tex morotsskal eller vad man nu anser är bra i fodret - och göra egna pellets. Vi experimenterar med torkning osv - eller jag kommer få experimentera med det när jag fått en press ;)
Så grunden är att dels ta till vara på det man har, göra foder av närproducerade råvaror och kunna torka och spara foder samt använda det enkelt. (Skulle man bli sjuk och behöva hjälp att fodra är det också enkelt att ha färdigfoder) Jag som gärna vill ha lite högre proteinhalt i krafftfodret men gärna slipper soja eller vissa andra ingredienser kan kanske gå en liten medelväg och köpa in potatisprotein eller rapsmjöl och blanda det med närproducerat spannmål eller rent av hö/gräs till en lagom koncentration.. och slippa palmkärnor, soja och diverse konstigheter som finns i det foder jag köper just nu till mina kaniner. Jag är också ganska dålig på att torka och förvara växter, det blir smulit, måste hängas luftigt och vändas osv.. men en bricka med nästan torra små kuber/pelletssträngar som står vid öppna spisen på vintern eller ute i vinden på sommardagarna.. det kanske jag kan klara av..
Till saken hör även att Boyd bor i USA, där det inte ens är standard att ge hö. Många ger det men långt ifrån alla. Många ger hökuber.. vad jag sett av hökuber så blir de här småbalarna betydligt trevligare med mer strån. En tanke med pressen är även att visa att kaniner inte dör om de får annat än kommersiellt foder.. de kan äta grenar, löv, gräs, ogräs och annat som vi har. Kanske lite långsökt på ett sätt, men som ett mellansteg till att bli av med pellets=nödvändigt tanken så kan man göra egna pellets och se vad det är i.
Pressen hindrar även att kaninerna gräver ur det bästa ur matskålen, eftersom de har nätgolv som standard där borta så är det ett problem då mycket mat blir slängt. Här hemma kan ju kaninen noa upp havrekornen och äta dem efter att den smaskat i sig det goda vetet, eller vad som nu är favoriten. :)
Sidan om pressen:
http://theurbanrabbitproject.com/bymr-feed-press-tryout/
Pressar kuberna (det går nog enklare om man skruvar fast pressen ;) )
https://www.youtube.com/watch?v=90VIAsCN5GM
Kuberna. Jag har även sett dem i webkamera, de är lite som hårdpressat hö, håller ihop men inte extremt hårt, och delar sig i skivor om man drar i dem. Lägger man till stärkelserika ingrediense, tex kokt potatis, havregryn eller annat när man pressar så lär de sitta ihop ganska hårt.
https://www.youtube.com/watch?v=ghKL77Dz3mk
Jag funderar på något bra sätt att hacka höet/gräset till kuberna. Till pellets funkar en stavmixer, men till gräs kanske något annat krävs…
Bara lite tankar på foderproduktion till mikro-lantbrukare :) Såna som jag som bara har lite kaniner tex.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Pressar man alltså materialet fuktigt? Undrar om det där skulle fungera med trattkantareller, de tar ju enormt med plats.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
yep. Han pressar allt färskt. Det behövs lite fukt för att det ska klibba ihop :)
Jag skulle tro att det blir mest mos av kantarellerna.. beror kanske på hur mycket man pressar… men han säger att bara gräset i sig blir rätt klafsigt.
Men jäser det inte? Man ska ju inte ge gräsklipp till kaniner.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Och hur mycket ska han ha för dom? Tänker att man skulle även kunna använda den till jordkuber.
#3 Nej, det blir ganska torrt eftersom vätskan pressas ut, sedan måste de naturligtvis stå så att de torkar. Det här med torkningstider utan ''dehydrator'' osv är något jag är nyfiken på att testa vidare :) Hö är ju också klippt och torkat gräs ;)
Har för mig han sa 200 usd, + frakt då. Marknaden är väl inte tänkt till Sverige egentligen. Han tjänar inte många kronor per press.
#5 Aj, mer än vad man har råd med. Även om jag förstår priset.
#6 Jo, det är mycket pengar, kostar en del att tillverka också. Han gör dem inte själv utan har skickat ritningen till någo annan :) Men det gör ju ingen skillnad för oss som vill köpa den, vi måste ju också ha råd. :)
Men om vätskan pressas ur är det väl ganska mycket näring som försvinner, inte bara vattnet? Låter lite som att köra juicepressen, men slänga juicen och torka resterna.
#8 Det är något jag funderat på. Är dock inte helt säker på att väldigt mycket näring försvinner - det är ju inte riktigt lika finfördelat eller så fuktig råvara. Och även resterna efter juicepress innehåller en del näring.
Men man borde kolla upp det på något sätt.
En kul ide, men pressen ser i mitt tycke ganska så osmidig ut, mycket pill och plock för lite foder. Kul första 5 briketterna men sen har man ju tröttnat, och i den farten klarar sig djuren typ ett dygn.
Skall man hålla på på detta sätt är det nog bättre med någon annan lösning.
sök på "diy briquett press" på you tube och välj något som lämpar sig bättre. Skulle jag gjort. det är en kul ide men ser ut som en osmidig variant.
#10 Jag tror att den ser osmidigare ut lite pga att han försöker manövrera den med en hand, filma samtidigt och att den inte är fastskruvad.
Ska söka på youtube :)