Vi köper 15 kg kläder per år
Å slänger ca 7, bara några ynka % säljs på second hand affärer.
Var ett intressant reportage på Vetenskapsmagasinet Klotet P1 igår. Bomull är extremt vattenkrävande o svårt att återanvända i betydelsen spinna nya trådar till textilier o inte lump. Ny försök pågår att ta fram fiber ur trä, som är mycket mer energisnålt än viskos (den svenska tillverkningen har nyligen lagts ner) o lättare att återanvända i betydelsen bryta ner o spinna nya trådar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
På det sättet tycker jag om systemet vi har i vår släkt. Vi skickar runt kläder vi inte använder, har vuxit ur, inte tycker om längre etc bland släktingarna och tar det vi vill ha.
När ingen vill ha nått längre åker det på second hand.
Jag har inte behövt köpa såna kläder på flera år (underkläder och arbetskläder får jag fortfarande köpa) så det blir väldigt lite jag köper.
Trasiga och slitna kläder hamnar oftast hos mig för att användas i arbetskläder och sen blir det lappar osv när det är för slitet för att använda.
Tyvärr köper min storasyster betydligt mer än 15 kg/år det är hon som håller systemet igång 🤪
l'm back
Tänk om man haft råd att köpa 15kg kläder per år :p jag använder mina tills de är för utslitna för second hand. När de inte duger ute i samhället längre (pga hål och slitage) så duger de i stallet eller om jag ska göra något kladdigt som att måla om.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag köper två par byxor som jag använder tills de går sönder, sen köper jag två par nya. Mina kläder har tyvärr (?) inte tillräckligt gott skick när jag är färdig med dem för att skänka dem till nån annan.
Både jag och min sambo är väldigt duktiga på att inte överkonsumera (mat möjligen, men den äter vi ändå upp. Vi är lite onödigt runda över magen båda två men men..). Det är kanske något att vara lite stolt över. :)
"På natten är alla katter svarta"
Säger som andra, när jag är färdig med kläderna vill ingen annan ha dem pga. hål, fläckar och fransningar. Hittlls i år har jag köpt en jacka, för att ha åtminstone en som inte luktar häst. Så ja borde ha sådär 14,2 kg till godo då
.
Vi slänger aldrig kläder. En del går till secondhand, men det mesta hamnar i "det här kan jag sy något annat av en dag"-lådorna. Och det gör jag ofta faktiskt. Det brukar kunna ligga ett par år men förr eller senare använder jag dem.
Jag älskar fina klänningar och har över 60 stycken i garderoben, köper dock alltid på secondhand om jag är för lat för att sy. Men oftast köper jag tyg på secondhand. 15 kilo blir det säkert sammanlagt, men då är 90% secondhand eller återbruk. Har ännu inte fått in någon bra teknik på att sy BHar, så sådana och strumpor köper jag nytt.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Köper mest nytt men får den del av syrran. De kläder jag köper per år kan inte väga mer än 5 kg. Har en hel del i garderoben som jag samlat på mig genom åren men inte använder. Nån gång då och då så rensar jag ur och dessa kläder åker till second hand för dom brukar inte vara så mycket använda. Att slänga fungerande kläder finns inte för mig. Det vi slänger är söndriga underkläder. Barnkläder som blir urvuxna ges till kusinen i den mån det går (hon vill mest ha rosa och det har inte vi) och det mesta andra skänks till ett barnhem i Estland via min sambos föräldrar.
Skynda långsamt så går det fortare.
förra året köpte jag två par stövlar(3,2kg) 5-6par strumpor och kalsonger (1kg) ett par byxor (600g),snödräkt (600g).
Jag har en känsla av att det är en mindre grupp som konsumerar för oss allihop. De flesta har ju trots allt mer förnuft och mindre pengar för att köpa så mkt kläder.
"På natten är alla katter svarta"

#8 Tror jag med. Samma med kaffe, svenskarna dricker typ mest kaffe i världen men jag och flera jag känner dricker inget alls så nån lär dricka mycket mer än genomsnittet.
Skynda långsamt så går det fortare.
#4 Det är faktiskt Finland som leder kaffeligan i världen, så vi kan ju skylla Sveriges höga kafferankning på de finnländare som bor här. 😉
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag försöker se till att ge bort kläder jag ej använder till vänner o bekanta eller second hand. Känns dumt att bara slänga.
#9 … jag dricker nog för dig också. Kaffe = livsblod. >_>
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag bidrar nog också en del till kaffestatistiken …
Ledig=inget kaffe, arbete=minst tre baljor Java.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Här är ännu en som använder sina kläder tills dom är alldeles för trasiga för att skickas vidare. 😃
Mycket av mina kläder har jag också fått från syrran.
Jag vet inte hur många kilo kläder jag köper varje år, är nog väldigt lite iaf ^^ har inte så mycket kläder, skaffar nåt plagg som jag använder tills det inte går/får användas längre. Vissa kläder har jag haft i mer än 8 år och klarar inte av att göra mig av med, när jag va tvungen att slänga ett par skor jag haft i väldigt många år pga att de var fula, trasiga och läckte in vatten, grät jag nästan för jag är så fast i mina kläder x(
Säger som alla andra i tråden,; vi köper väldigt lite kläder i vår familj, trots att det finns både en tonåring och en yngre dotter i familjen. Inte ens tonåringen (tjej) köper så mycket kläder att hon kommer upp i 15 kg/år. Lilltjejen ärver stortjejens kläder. Har bara handlat skor till lilltjejen för-förra året. När lilltjejen vuxit ut kläderna går de vidare till mig (😃) eller kusinerna och det de inte vill ha går till second hand. Det enda jag köpte till mig själv i år och förra året var en blus. Sambon köpte byxor för ett par år sen…
Gillar verkligen att återanvända saker över huvud taget, det är så lätt och gör gott för vår jord och miljö 🙂 . Har dock fått detta genom modersmjölken då min mamma har varit mycket för det genom livet. Har även varit i både Afrika och Asien och sett på nära håll hur folk har det som inte har. Då är det ännu lättare att tänka (och njuta) över att kunna återanvända (mer eller mindre frivilligt)
Jag är tyvärr skyldig till att handla en hel del kläder…. om det blir 15 kg vet jag inte dock. Däremot blir det en hel del från secondhand. Har alltid haft lätt att falla för billiga bra-att-ha-fynd. Meeeen nu är det ändring för nu har jag ju konsumtionsstopp! :)
Tycker det är kul med kläder, men köper aldrig nytt. Jag skaffar från second hand eller klädbytardagar. Har som hobby att sy om eller göra något annat av plagget. Syr egna trosor och skall försöka hitta något bra mönster för BH. Det enda jag köper nytt är strumpor och ibland skor.
#19 skulle du kunna skicka nån mall/bild på trosorna? :D skulle vara jättekul å sy haha
#19 Det är jättekul att sy. 😃Du kan hitta bilder på återbruk i fokus. http://aterbruk.ifokus.se/discussions/527975d0ce12c42a17000cd4-trosor-av-gamla-toppar?discussions-1
Om du vill kan jag skicka mönster st. 38/40
#19 Åhh vad jag önskar att jag kunde sy (mer än gardiner och andra nybörjarsaker). Vill verkligen lägga mer tid på att lära mig men hinner inte just nu i livet. Lyckost er som kan! 🙂
Jag har kläder och skor tills de faller i sönder.
Kaffe dricker jag överhuvudtaget inte.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland