Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: andra-djur
Läst 2807 ggr
aktagrottman
0

Djur som förökar och ger mat snabbt?

Hejsan vad finns det för djur som är riktigt produktiva och förökar sig fort.
Gärna som kan leva på små ytor gärna i våningar.

Vaktlar och kanin är ju givna djur.
Men finns där flera?

molam
0

Varför vill du ha det? o.e Men du har ju både råttor å möss isf De förökar sig snabbt med gwer kanske inte mat likasnabbt

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

VildaVittra
0

Snäckor förökar sig snabbt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Cuy marsvin kanske? dom är vanliga som köttdjur i Sydamerika. jag vet inte om folk har dom som köttdjur i Sverige och tex hur bra produktivitet dom har här (det kan ju vara lite annars i Sydamerika eftersom dom har dom just till köttdjur där) men det kanske är nått att kolla in om det är nått.

l'm back

aktagrottman
0

#1 För att tex kunna kombinera växthus och djur uppfödning i samma hus.
Tex har man två våningar och upp över odlar man grönsaker.
Till djuren fixar man lagom stora boxar, djuren har det bra och bidrar med co2 till växterna djuren bidrar även med värme så man kan börja odla lite tidigare och sluta lite senare, och på så vis kommer men ifrån den dåliga uppvärmningen.

Man kan helt enkelt föda upp man ganska mycket på liten yta och fortfarande se till så dom har det riktgt bra och trivsamt.

Samt att man skulle kunna integrera det hela i tex växthus eller hus för att bidra med värme till hemmer eller växthuset. Win win.
Men som jag vet så finns ju Kannin och vaktlar och så och de är ju typ klara på 12 - 18 v så det jag funderar lite kring är ju om det finns flera intressanta djur på den fronten.

Skall kika på det som kommit upp i tråden.

Evelina!
0

Kommer bli satans varmt åt djuren som kommer bo i växthuset på sommaren.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

aktagrottman
0

#5 Det går att lösa med ventilation tex, växterna skall inte heller ha alldeles för varmt.

tlover
0

#4 Är det det du vill ska du satsa på fiskar, dvs aquaponics

Växterna ger näring/mat åt fiskarna och renar vattnet och fiskarna ger gödsel åt växterna.

Det är det mest platseffektiva och näringseffektiva sättet att kombinera djur och växter vad jag vet.

l'm back

aktagrottman
0

#7 Har kikat en del på det och älskar konceptet.
Har dock inte förstått allt, men om jag förstått det helt rätt så bidrar ju inte växterna med tillräckligt mycket näring utan fiskarna behöver ju även mat, tillipa verkar i alla fall som en perfekt fisk på det viset då den förökar sig bra och äter i stort sett allt.

Sen kommer vi till det andra hur mycket bidrar fiskarna till värme vår och sen höst?

tlover
0

#8 Man ska visst kunna få ett aquaponicssystem att bli självförsörjande men det är svårt.

Det negativa med talapia är att dom kräver 30+ året runt (vi övergav idén ganska snabbt, vi har övergett idén med öring också för då behöver man istället kyla vattnet på sommaren 😛, det vi funderar på är gräskarp, koi eller guldfisk).

För att värma upp växthuset rekommenderar jag att du kollar in på kompostuppvärmda växthus.

Ett boktips är  "Aquaponic gardening" av Sylvia Bernstein.

l'm back

tlover
0

Vad är dina förutsättningar (lägenhet? gård? växtzon? etc etc) och vad skulle du vilja?

Det blir enklare att svara om man vet det.

l'm back

aktagrottman
0

Just nu är det lägenhet, och kolonilott.
Balkongen är delvis eller helt okuperad.
Nackdelen med kolonilotten är att det inte finns el men det går för visso att lösa.

Just nu exprimenterar jag mest med tankar och funderingar genomför lite hydroponic tester, också.
Tanken är att flytta till hus alt mindre gård, men idag funkar inte det med bara en fast anställning. Men det ordnar nog till sig tids nog.

VildaVittra
0

#11 Det går ju att hyra en liten gård, man måste inte köpa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aktagrottman
0

#12 Har kikat på det men finns inget i krokarna tyvärr, annars hade det varit det bästa av båda världarna.

VildaVittra
0

#13 Vilka sajter har du kollat på och var i landet ska den ligga? Hur stor måste den vara? Och vilka krav på bekvämlighet har du?

aktagrottman
0

Blocket och "län"torget.se lokus typ där.

Kalmar län, gärna mellan kalmar nybro , nybro emmaboda, eller där i krokarna.

Bekvämligheter, tja toa, duch, fungerande kör.

Gärna i närheten av kollektivtrafik. Etter cyckel avstång.

tlover
0

Kolla in alternativs bostadsdel, där kanske det finns nått

l'm back

Zabbio
0

Tänk på att kaniner är väldigt värme-känsliga och lätt får värmeslag.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.