Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettpå-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 3391 ggr
VildaVittra
0

Safta och sylta

Det är skördesäsong nu och jag undrar om ni brukar safta eller sylta? Vad brukar ni göra och vad planerar ni i år?

Imorgon tänkte jag ge mig på det här receptet då jag har en vansinnigt massa äpplen. http://www.dansukker.se/se/recept/tomat-applemarmelad.aspx

Ska nog göra äppelmarmelad också. .

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Afturelding
0

Jag har redan gjort en sats vardera av lingonsaft och lingongelé. Och mer blir det. 

Tyvärr finns det ju inga blåbär i år, men annars brukar jag göra blåbärssylt. Även hallonsaft, men det är samma sak där. Det enda som finns i skogarna häromkring är stensopp och lingon 😃

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[JeanetteK]
0

Jag har gjort plommonsylt, det blev riktigt gott! Blir björnbärssylt också sen när det är dags för dom. 

Hoppas på lite lingon också, men vi får se.

tlover
0

Tyvärr är jag dålig på det, jag har gjort lite saft och sylt i år men det var så lite så att det blev slut snabbt och varken jag eller min man har varit i det skick att vi kunnat springa och plocka bär osv (jag foglossning och han sorkfeber) och det har ändå varit så torrt att det knappt varit nått.

l'm back

VildaVittra
0

Nu har jag kokat några liter äppelmos som ska in i frysen, så fort det svalnat så ska jag nog koka rönnbärsgelé. 

Ytterst tacksam för min mosvagga, då man slipper skala och kärna ur, man behöver bara grovhacka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

Hahaha, precis när jag började se botten av kartongen med äpplen, så svängde grannen in med en full kartong till. 🤪

Hmm, undrar om man ska göra äppelcurd som omväxling?

VildaVittra
0

Äppelcurd var inte helt fel, fick dock ta askorbinsyra i brist på citroner. Frågan är hur mycket den kommer stelna när den svalnar?

http://www.ica.se/recept/appelcurd-716687/

Orkar inte koka mer idag, får fortsätta imorgon.

Åsa S
0

Syltat squash, gjort olika slags sylt, inlagda gulbetor och rabarbersaft. Äter just inte så mycket sånt själv men jag brukar sälja det på skördemarknaden som  vi har i föreningen.

VildaVittra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är tur att man har hjälp med moskoket? 🤪Har plockat ner dom 2789047 ggr idag, börjar att ge upp nu.

Carrosh
0

Nu under sommaren blev det både blåbärssaft och blåbärssylt, samt en del förvälld och infryst svamp.
Det lär bli en del rårörda lingon också, och ska se om det finns lite äpplen kvar på träden här ute på gården. Tror det kan bli både äppelmos och en del paj på det :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

VildaVittra
0

Hittade på ett nytt chutneyrecept här inatt. http://www.kokaihop.se/recept/kryddig-appelchutney

Gottigott!

#10 Hur länge håller rårörda lingon?

[JeanetteK]
0

#9 Ha ha ha, typiskt katter! Sonen ligger för tillfället i soffan och försöker plugga medan två av katterna turas om med att kliva honom i ansiktet och i boken. 😉

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
0

Jag blir riktigt nostalgisk.

Förr syltade jag och saftade jättemycket.

Allt i från vanlig sylt till syltade nypon, kantareller, squash och annat.

/Maria

Carrosh
1

#11 Som nr #13 säger så beror det mycket på sockerhalten. Men mer exakt än så håller jag lite dålig koll på. Brukar inte tänka alltför mycket på det mer än att jag har framme i kylen det som jag vet kommer användas upp inom ett halvår och fryser in resten. Gäller all syltning för min del.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anders 50
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gjort olika sorters gelé, saft av vinbär (svarta och röda) och av krusbär.

Tre olika recept på syltade kantareller (bilden) och två recept på syltad squash.

Lingonsylt/mos och rårörda lingon ska det bli i morgon (håller år-vis om locket är tätt)

Och sen ska det bli massor av den goda äppeldrickan som jag gjorde förra året bara jag pallat nog med äpplen. Har bara en flaska kvar i frysen.

Och så har det ju blivit likör av vinbär, äpple, krusbär och lingon.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!