Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: övrigt
Läst 2519 ggr
VildaVittra
1

En hållbar önskelista

Om jultomten var miljögrön och enbart delade ut julklappar som var miljövänliga eller som skulle hjälpa dig till en grönare livsstil, vad skulle du då önska dig?

Jag skulle önska mig en handvevad oljepress och då kunna framställa min egen olja. http://www.piteba.com/eng/index_eng.html

Sedan ett stort växthus.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MissanTissan
0

Jag hade önskat mig ett zoo.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Cindy S
0

Miljövänlig bil. Eller sortering inom gångavstånd från min lgh.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Nelley]
2

En människofri glob. Jag tror fullständig hållbar livstil är omöjlig för oss, vi är inte tillräckligt många (som strävar efter det) eller ambitiösa för att det skulle vara möjligt anser jag. :( Men det är ju jag, så ni får gärna lämna mej och mitt människohatande ifred.

VildaVittra
1

#1 Ett zoo? Den var lite annorlunda, hur hjälper den dig att bli miljövänlig?

#2 "Eller sortering inom gångavstånd från min lgh."

Ja, nu vet jag vad som folk skulle behöva, möjligheten att använda skräp som värme direkt i alla bostäder. Mycket mindre sopor att åka och hämta. 

#3 Givetvis går det, om alla levde som jag så skulle vi bara behöva en halv planet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Nelley]
0

#4 Visst går det, och jag beundrar att du är så "duktig". Eller vad man ska säja men alla är inte lika villiga att sträva och lägga pengar på något de inte kan se förändringen. Omedvetet går många människor med "det som inte syns, finns inte" och handlar bara efter deras eget (eller näras) bästa. Alltså att om någon "vanlig" ska välja mellan oekologiskt kött och chips till myskvällen eller ekologiskt kött och inte längre ha råd med chips, så skulle ju ärligt talat de flesta välja paketet. Har sett dej beskriva hur du lever och handlar kött och så, vore alla som dej hade jorden varit lite bättre. Du är en bra förebild, tycker jag. Jag känner dej inte, men för jorden. :)

VildaVittra
4

#5 Lägga pengar på? Det är ju billigare att leva som jag. 

Min erfarenhet är snarare att folk tänker miljövänligt ur att det ska vara någon annans sak att åstadkomma. Som "Men vi måste ha två bilar" i diskussioner om hur man kan minska sin bensinförbrukning, utan att ens reflektera över att de skulle kunna gå ner i arbetstid om de tog bussen istället då de slipper en hel kostnader (alltså ha mer fritid, men samma slant kvar i plånboken). 

Där har vi problemet, folks bekvämlighet, det är inte om de föredrar att äta icke hållbart odlade grönsaker framför ekologiskt kött. 

Men tack för dina vänliga ord, det är kul att höra att man blir beundrad. 🙂

[Nelley]
0

#6 Ja, men folk ursäktar sej ofta med ekonomin också. "Jag skulle vilja köpa ekologiskt, men har inte råd" nä usch. Och ja, du förtjänar det.

tlover
0

Hmmm det var svår

Jag/vi skulle vilja ha 2-4 matlådor i metall för om vi far nånstans och ska äta "ute" både till lunch och middag (vi har slutat med plastburkar och hemma funkar glas).

Ekologiska kläder till både mig (underkläder + kläder för att jag växer), min karl (han köpte just 2 byxor så nu har han 2 hela byxor) och den lilla som kommer.

Böcker om intressanta ämnen tex hur man mjölksyrar (och en mjölksurningskruka skulle inte vara fel om vi börjar med sånt).

En fungerande hönsflock så att man kan få kycklingar.

Men främst en dräng/piga skulle vara bra.

l'm back

Afturelding
0

En kolonilott. 
Ett lass garn från våra lokala spinnerier.
En mer miljövänlig bil. Vi tar inte bilen så ofta, men det hade varit bra ändå.
Böcker om hantverk och annat.

Och säkert mycket mer, men detta är vad jag kommer på nu.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

MissanTissan
0

#4 För då behöver jag inte åka någonstans och fylla luften med avgas. c:

Gronstedt
1

Färre mördarsniglar, så jag kunde odla någonting som inte står i krukor. Och en trehjulig elcykel med lastflak, så skulle jag klara mig utan bil mesta tiden.

[Nelley]
2

#10 Du skulle ändå få frakta all den tropiska (och icke tropiska, men den reser över vatten) maten och så så det skulle slita ännu mer på miljön.

MissanTissan
0

Eller så odlar man maten, föder upp den själv. C:

Carrosh
1

På min önskelista står ett mindre växthus högst på listan. Ett sådant man kan ha ute på balkongen under sommarhalvåret, och som även fungerar att ha inomhus under vintern. Växtbelysning finns där på listan också.

Vore så kul om man kunde stå för mycket grönsaker själv hemma, paprika, chili, tomat, bär som hallon och jordgubbar, osv.

Hade även velat ha lite nya bärplockare och hinkar/korgar, till sommarens och höstens bär- och svampplockning, samt glasburkar (OCH större och bättre kyl och frys) för att kunna göra mer sylt, inläggningar och även ha plats att förvara allt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Ztevo]
1

Ingenting. (I år, i alla fall.)

Att inte önska sig något som måste produceras, är ju också miljövänligt. 👍

Tänk om produkter hade skapats efter behov, istället för att (som ofta sker) skapa behov efter produkter.

(Det där "lät" nästan bra.)

Grace2009
1

Hinkar och bärplockare önskar jag mig med, så som #14. Jag har varit dålig på att ta vara på skogens skatter tidigare, och i år märkte jag att det var mödosamt att plocka för hand. Stora livsmedelgodkända hinkar för saftkok vore fint som saften kan rinna av i innan jag häller över i flaskor.

Bjallstal
0

Åh jag hade velat ha min gård nu!

Har redan planerat vad jag ska ha för gård om sådär en 10 år när jag är färdigutbildad och har råd.

Med höns, några får, lite hästar och mängder av yta till grönsaksland och bärbuskar 🤤

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

HeavyL
1

En jäkla massa pallkragar och ett växthus på det!