Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettekoprodukter
Läst 3711 ggr
Fridaaaa
2

Handla EKO

Vi försöker handla EKO i den mån det går men vissa produkter är svindyra eller så finns det inte (laktosfritt & glutenfritt tänker jag på).

Vart kan kan hitta EKO-bönder som säljer kött & potatis t.ex som inte är så dyra som i affärerna? Bor nere i Blekinge

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KimE
0

Sök efter hobby odlare och uppfödare istället. Eko är bara att de är certifierade och får betala för det.

Fridaaaa
0

#1 Just potatis t.ex vill jag ha just ekologiskt. Köttet måste inte vara det, köper närproducerat just nu på t.ex Börjes. Känner inte till några direkta uppfödare som säljer i mindre mängder till privatpersoner tyvärr av kött. (främst fläsk & nöt då samt kyckling)

Niklas
0

#1: Du menar nog Krav-märkning. #2: Sök efter ekologiskt kött till exempel på Google. Då hittar du ställen som http://www.klimatsmart.se/kott/. Eller ekologiska jordbruk. Det finns ganska mycket nu jämfört med några år sen. Ett tag gjorde vi så att vi passade på att köpa ekologiskt kött när vi ändå var ute och reste. Om vi till exempel passerade Västerås passade vi på att köpa 30 kilo ekologisk köttfärs och kött i Kungsbyn. Köper man mycket kan resan nästan löna sig.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

Niklas
0

Frukt och grönsaker brukar vi beställa från Årstiderna. Kolla om de kör ut hos er.

Fridaaaa
0

#3 Fanns tyvärr ingen nära här på den sidan.
Vi är aldrig ute och reser och har bara möjlighet till liten mängd per gång pga plats plus ekonomi. 
I andra länken hittade jag bara som säljer nöt & lamm. Äter inte lamm tyvärr (Få gånger jag smakat god lamm) och hade velat ha fläsk och kyckling också. Men verkar lönlöst att hitta.😕

tlover
0

Det verkar finnas några wwoofare i Blekinge, kanske kan du få tag i mat därifrån. Det är inte riktigt det wwoof sidan är till för (det är för att man ska kunna hitta praktikplatser på ekologiska odlingar världen över) men kanske hittar du nått.

l'm back

Fridaaaa
0

#7 Vad är wwoofare? Aldrig hört talas om

tlover
0

#8 wwoof (World Wide Opportunities on Organic Farms) är en väldsstor organisation där man kopplar praktikanter till olika ekologiska odlare världen över.

Många wwoof gårdar i Sverige verkar ha gårdsbutik eller liknande så därför tänkte jag att du kanske kunde hitta nått.

l'm back

Fridaaaa
0

#9 Aha okej. Lyckades inte hitta någon här nere i Blekinge när jag sökte, men kanske gjorde fel? Närmaste är i Kronoberg och är över 6 mil enkel resa dit så skulle bli dyrare att köra dit än till affären 😕

tlover
0

#10 Jag kollade bara efter kartan men jag vet ju inte riktigt var du bor men 6 mil är ju inte så långt (har själv 4½ mil till stan), det är ju kanske inte så att man far och handlar varje dag men man kan ju köpa mycket kött åt gången (tex) och helt enkelt frysa.

l'm back

Fridaaaa
0

#11 Enkel resa blir det långt när det är närmare till affären, så då blir det ju inte billigare eftersom bensinen kostar 🙂
Som jag skrivit tidigare kan vi tyvärr inte köpa mycket åt gången. Vi veckohandlar och är ytterst sällan ens på det hållet då sambon jobbar åt andra hållet och jag har skola åt andra hållet så lönar sig tyvärr inte.

tlover
2

#12 Det är enkel väg för oss med, men är man inte van att pendla så blir det väl annars.

Missade att ni inte kunde köpa mycket åt gången, vanligtvis är det ju så man får bäst priser tyvärr (kanske värt att spara ihop till en frys, det betalar ju av sig i längden).

Jag tänkte mest att det kan finnas nått ställe i närheten eftersom jag inte vet exakt var du bor.

l'm back

Fridaaaa
0

#13 Är van att pendla, pendlade dagligen på gymnasiet bland annat 😉
Har 3 mil in till stan och 1,3 mil till Börjes. 
Vi har två små frysar men har färskfoder till den lilla hunden som t.ex tar lite plats. Har inte plats med en stor frys.

Bor utanför Ronneby, kollat på olika "eko-sidor" men bara hittat nöt,lamm & vilt, ute efter som sagt fläsk & kyckling främst (äter t.ex inte lamm), samt då ev billigare ekopotatis & grönsaker till vettig peng.

KimE
1

En hel gris eller ett lamm(du måste bara tillaga det rätt) vore det bästa då får både ni och hunden färskt kött.

Fridaaaa
0

#15 Återigen: inte plats med så mycket kött samt äter inte lamm.
Jag barfar inte våra hundar.
Skulle inte hinna äta upp en hel gris heller för den delen. (håller ju inte sig i evigheter i frysen)

KimE
1

Ni behöver skaffa en större frys då, priserna på  kött är helt annorlunda om du kan ta hela eller halva djur. Viltkött håller sig längre du kan köpa vilt för kanske 50-60kr kg om du känner någon som jagar (rådjur och älg håller sig 3-5år i frysen).

Fridaaaa
0

#17 Läs #14.

Bjallstal
0

Laktosfritt finns att köpa ekologiskt. Oatly har ekologisk havremjölk bland annat. :) Jag handlar till 90% enbart ekologiskt och är laktosintolerant. Man kan även göra egen madelmjölk. :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Fridaaaa
0

#19 Ja arla har en mjölk som är ekologiskt men finns inget annat sen, förutom då t.ex havremjölk men det dricker jag dessvärre inte, inte sesamdryck och sånt heller. Dricker enbart vissa sorter av laktosfri mjölk. Vart hittar du allt? Jag hittar extremt lite som är det av laktosfria produkter (tänker på sånt som är som vanliga produkter med laktos fast laktosfritt som smör, grädde och sånt).

Cragan
1

vet inte om någon på fjäderfä säljer höns i slaktat format eller känner någon som säljer av tupp överskott på det sättet men du är välkommen att fråga där 🙂

Fridaaaa
0

#21 Tuppöverskott brukar det finnas men jag slaktar inte själv och ätit tupp men tyckte det blev torrare lättare samt inte riktigt samma smak.

Cragan
2

#22 nä är ju inte lika mysse lake insprutat i hemma kyckling som i köpe blasket 🤫 så kan ju ta ett tag o lära sig att tillaga riktig kyckling (tränar själv än)

Fridaaaa
1

#23 Vem har sagt något om enbart köpekyckling? Men ja det är det jag använder mest (de få gånger vi köper kyckling) eftersom det är det jag får tag i. Inte lyckats hitta eko-kyckling. 
Vad skulle vara skillnad i tillagning på hemmaslaktat och köpe från affären?
Jag går aldrig efter recept eller så, utan kör på eget 🙂

Vet en som slaktar för eget hushåll men är väl inte tillåtet att sälja? Vet att det är så med ägg i alla fall

Grace2009
1

#24 Kyckling i affären är mörad, alltså saltlake är injicerat i köttet så att det ska bli saftigare. Tror inte en färsk från en gård är det.

tlover
2

#24 Ägg får man sälja om man har mindre än 50 höns, inte tvättar äggen och säljer från gården, från närmaste torg el hemma hos köparen.

Har man inte godkänt slakteri/skickar till slakteri får man inte sälja utan man får bara använda det inom hushållet.

l'm back

Bjallstal
1

Jag kör mycket på havre och nöt mjölk beroende på vad jag ska ha det till. dricker sällan någon typ av mjölk bara som det är.  Har lagt om kosten helt pga av att jag ska tappa vikt och försöka hålla min sjukdom under kontroll.
Har uteslutit de flesta mejeriprodukter helt, samma sak med gluten, äter inte det heller. Jag handlar på Lidl, Coop, Ica t ex. kött kommer jag köpa hem stor låda av, från en köttbutik här i stan som enbart har ekologiskt kött från två gårdar här i skåne :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Fridaaaa
0

#25 Ja det vet jag, inte sagt något annat heller.

#26 Jasså? inte enligt där jag läst på jbv sida, hittar inte det nu dock. Och folk med höns som fått veta att de inte får sälja även om de så bara har 10 höns hemma t.ex. Märkligt.
Ja det var som jag misstänkte då hmm.

#27 Ok, ja jag gillar inte smakerna alls så går tyvärr bort här. Jag skulle inte kunna utesluta såna produkter helt är därför jag kör laktosfritt & glutenfritt. Min kost hade blivit väldigt ensidig och tråkig annars (äter 3 sorters grönsaker och är kräsen med maten så).
Vi handlar mest på Maxi & Börjes. Kött köper vi som sagt inte på Maxi, varit pålägg & kyckling men inte t.ex nötkött eller fläskkött utan köps på Börjes (mycket närproducerat) eller Citygross (svenskt kött, paketerat i butik).
Ja vi har inte med fläsk eller kyckling här på gårdar, enbart nöt, lamm & vilt 😕 Och lamm äter jag inte alls. Ja stor låda/kartong kan vi dessvärre inte ta hem heller så 😕 Bor på "fel ställe" verkar det som.

tlover
1

#28 Med tanke på att det blev massa nya regler i sommras kan det ju ha hunnit ändrats, men man fick det förr i alla fall.

Tvättar man däremot äggen får man inte sälja om inte man specialreggas och har godkänt äggtvättrei (även om man bara har en höna). Säljer man avelsägg är det också andra regler.

l'm back

Fridaaaa
0

#29 Detta var inte nu i sommar, utan info jag fick för några få år sedan när jag hade höns.

tlover
0

#30 Hmm jag tror det var förra året jag kollade upp det, det kanske hann ändras?

eller så tänkte h*n på tvättade ägg, för det är inte en primärprodukt så det har hårdare regler.

(primärprodukter är ju annorlunda  tex honung får man slunga hemma i köket och sälja upp till ett ton, efter det behöver man livsmedelsklassad lokal. Men smaksatt honung är inte en primärprodukt så det måste man ha livsmedelssklassad lokal från första grammet).

l'm back

Fridaaaa
0

#31 Detta var ännu tidigare än förra året för är 2-3 år sedan jag sålde våra höns. 
De sa att det var rent allmänt, inget om tvättade ägg eller inte (mer än en person som sagt det nämligen) och  läst något om det på jbv sida men hittar inte det nu 😕 Men inte ovanligt att jbv regler kan "tolkas" olika eller att de på jbv säger olika, inte första gången heller folk fått fel info. Hmm märkligt att det sägs olika kring det.

tlover
0

#32 ja det kan ju vara tolkningsfråga, men otvättade ägg ska vara en primärprodukt i alla fall.

l'm back

Fridaaaa
1

#33 Ja precis. Ägg får jag tag i, inte eko då de inte äter ekologiskt foder men de får bra foder ändå, har bra yta och ja har ett äkta bra hönsliv 🙂 Så det är jag glad att jag får tag på.

tlover
0

#34 Jag hittade det, jag läste det nog då jag läste om primärproduktion om honung.

Jag har däremot inte läst allt nu och inte dubbelkollat datum och så, vissa saker hade jag missuppfattat också.

l'm back

Carrosh
1

Ni har ingen fyndhylla i affären där ni handlar? Typ saker med kort datum, där saker säljs för halva priset?

I butiken vi handlar hittar vi rätt ofta eko-kött för halva priset, bara för att det är kort datum, något vi kan laga mat på direkt och göra matlådor av.

Har också funderat över det här med att leta upp bönder som odlar och sköter allt ekologiskt, där man kan köpa direkt på plats.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Fridaaaa
0

#36 Börjes har ibland men är typ aldrig något eko eller liknande där och aldrig laktosfritt eller glutenfritt har jag hittat. Maxi har jag inte sett det på det jag handlar tyvärr. (men köper oavsett inte kött där så)

MoaL
0

När du säger Maxi, menar du Ica Maxi då? För de har ekologisk potatis (bland annat). I alla fall här där jag bor, och eftersom det är en stor kedja så borde alla Maxi ha ett någorlunda likartat utbud. Om du har Willys i närheten någonstans, så har de jättemånga ekologiska produkter. Jag köper bland annat min ekopotatis där. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fridaaaa
0

#38 Japp det är det. Jo jag vet att de har eko-potatis. Men tänkte om man kunde köpa billigare av en bonde istället 🙂 
Japp har Willys men vårat Maxi har en hel del Eko-saker, en av de bästa Maxi-butikerna på Eko-produkter har jag läst, de har inte "sämre" utbud än vårat Willys, inte på det vi köper i alla fall. Men köttet vill jag inte köpa på Maxi överhuvudtaget, förlitar mig inte ens på eko-köttet. Så det vill jag gärna hitta av något privat eller liknande istället.

Gronstedt
1

#39: Chansen är nog ganska liten att någon bonde skulle sälja billigare. Det är så mycket regler kring livsmedelshantering och -försäljning att det i stort sett bara är gårdsbutiker som kan sälja kött lagligt och tillförlitligt, och de ska nog mycket till innan de kan bli billigare än livsmedelskedjor, som har stordriftsfördelar.

Det skulle vara om du kan hitta en jägare som vill dela med sig till dig av sitt eventuella överskott.

Fridaaaa
0

#40 Viltkött får jag tag på ibland är mest ute efter fläsk & Kyckling i förstahand. Just nu blir det främst närprocucerat samt enbart svenskt.

MoaL
0

#39 Det finns väl inget kött som det är så stenhård koll på som på ekokött. Och ännu hårdare koll om det dessutom är kravmärkt. 🙂 Finns nog ingenting att oroa sig för. Vad gäller Willys så upplever jag det som att de har betydligt mer ekologiska produkter från djur än vad Maxi har.  Dessutom lite billigare än Maxi.🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fridaaaa
0

#42 Är inte kollerna jag tänker på. Läst flertal gånger där Maxi/Ica-butiker märkt om sitt kött trots att det gått ut osv. 
Från djur vet jag inte, jag syftade på eko överlag 🙂 Handlar så sällan på willys så.

vallhund
0

Ägg får man väl inte sälja eller ens ge bort om man gett hönsen matavfall från hushållet?

Kolla efter gårdsbutiker, men billigt kan du nog glömma.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fridaaaa
0

#44 Inte skrivit billigt heller, skrivit billigare. Skillnad.
Kollat efter gårdbutiker men de säljer som sagt nöt, lamm (gillar ej) & vilt de som ligger häromkring, inte fläsk eller kyckling som jag gärna också vill ha ibland. Vilt kan jag i regel ändå få tag på.

Därför jag frågade här då jag googlat men inte funnit direkt något annat än det jag skrev här ovan.