Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettåterbruk-och-skapande
Läst 2156 ggr
ChemicalTV
2

Borstbindning och hantverk

Hej! Nästa söndag ska jag iväg på en endagskurs i borstbindning (det finns platser kvar om någon skulle vara intresserad ;) )! Jag har alltid tyckt om att pyssla och skapa användbara saker men särskillt nu när jag fått lite plastfobi så har jag fått ett större intresse i att skapa saker i naturmaterial själv, så borstbindning ska bli det första jag lär mig! Det mesta borde man få tag på bakom husknuten, tagel och sånt är ju enkelt, pållarna är ju bland de hårfagraste jag mött så de gör ingenting om de får något kortare svansar på hösten, så slipper man lerkakor när lersäsongen sätter in i hagarna ;) Jag vill även lära mig fläta korgar och i framtiden lära mig väva!

Jag tänkte höra med er hur ni tänker i att göra ex egna redskap och sånt? Inte bara att det blir vackra hantverk utan som jag skrev längre upp: Att veta vart det kommer ifrån, miljöpåverkan och hur (det mesta ur) processen gått till utan underlönade arbetare exempelvis, som jag gissar att korgar och dylikt från stora varuhus kan hända vara. Allt kan man ju kanske inte göra själv, men någon som har samma synvinkel som jag för övrigt?  någon som gått liknande hantverkskurser? Ni får gärna visa era egna skapelser!

MVH Annie

VildaVittra
0

Men så kul. Det skulle jag gärna lära mig men har ingen möjlighet att gå på någon kurs just nu. Var hålls kursen? 

Du får jättegärna visa upp resultatet sedan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ChemicalTV
0

det ska jag göra! det är borstmuseumet i Onslunda som arrangerar, de brukar ha borstbindning där :)