Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: kaniner-kött-päls-ull
Läst 2133 ggr
tlover
0

L80 eller L100

Hur läser ni om ni har kaniner för L80 eller L100?

Det är ju inte jätteskillnader vad jag förstått (i alla fall om man inte har spaltgolv) men jag har tex ingen lust att ströa hagar och betesburar (vilket man ska enligt L100), jag förstår inte riktigt vad som är meningen med betesburar om man ska ströa dom 🤪.

Själv tror jag att jag räknas till L80 eftersom även om vi delvis föder upp till kött/päls så är det ju definitivt på hobbynivå, snittet på slaktade djur per år är väl 3 stycken eller så och även om vi har skogsfastighet så drar inte vi av momsen av fodret, men vissa tolkar lagen som att ifall man slaktar eller har jordbruks/skogsfastighet så räknas man automatiskt till L100.

Finns det nån som vet lite närmare? (kanske som frågat jordbruksverket eller så).

l'm back

VildaVittra
0

Alltså det där med att ströa hagar lär ju gälla om det är så stort tryck i beteshagarna att det inte finns någon växtlighet. Jag flyttar ju konstant runt mina hagar.

Jag räknar det som hobby om man föder upp kött enbart till sig själv och inte till kommersiell slakt.  Likaså om man inte har uppfödning av livdjur som sin huvudsakliga försörjning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus