Hur bygga vindskydd lätt?
Lade ut samma fråga på Kanin.ifokus, men tänker eftersom många av er har kaniner som bor ute under vinterhalvåret och är händiga på många sätt och vis kanske har några idéer på detta…
Har stora utehagar till alla mina kaniner, dock saknas det vindskydd som gör att de står oanvända stor del av året (används mest bara på sommaren). Tycker det är synd, så förslag på hur man lätt bygger vindskydd/hus tas tacksamt emot! Funderade ett tag på att köpa stora Samla-lådor på IKEA och sen fylla med spån och halm, på med locket och sedan skära ut ett lagom stort hål i plasten där kaninen kan hoppa in och ut. Vad tror ni om det?
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Eventuellt är dom för lätta om det blåser? Annars är det ju en bra tanke. Du kanske kan använda dig av något lite tyngre - tex potatislådor eller liknande om du kan komma över såna.
Edit: Jag hade nog byggt ett vindskydd av brädor - typ som en låda. Men jag bor i och för sig i Skåne där det blåser mycket och alltid.
Ja, idag har det varit ordentlig blåst och då hade ingen Samla-låda i världen stått sig mot det. Antingen ska jag borra små hål i lådan så den går att förankra i själva utehagen, t ex med buntband, eller så får jag försöka bli lite bättre på att bygga.
Halvkragar då? Får de plats i hagen? De är 80 x 60 cm och 20 cm höga per styck.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hagarna är 1,60x2,10 så nog får de plats, men känns lite väl stora att ha bara för att kaninen ska ha ett krypin, dessutom måste jag väl ändå snickra ett golv så inte fukt o d tränger in?
#4 Golven gör du ju av en halvpall, så du behöver bara täta dom.
Fördelen med ett hyfsat stort krypin är ju att du kan dela dem i två rum. Antingen ett varsitt åt kaninerna, eller att ena delen blir en "hall" där du kan ha vattnet och höet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Det låter för komplicerat för mig, både att täta och att bygga två rum av dem. Köper nog en Samla nästa gång jag är på IKEA och testar min idé.
Kolla på blocket efter en hundkoja eller t.ex. ett gammalt köksskåp (många säljer sådant när de renoverar köken) eller en vanlig träkista och såga ett hål i?
Tyvärr tror jag som de nämnts tidigare i tråden, att en samla med hö/halm blir för lätt när vindarna tar i ordentligt.
Lite OT !
Skaffa ett begagnat kylskåp, riv ur kompressorn baktill och gör en ingång där till kaninen. Ta ur innehållet i skåpet, placera det på en lämplig plats med dörren ner och förankra den med jordspett genom dörren. Det blir en frostfri bostad som du kan titta in i och städa, genom att välta ner skåpet. År du riktigt fiffig bygger du en hylla så kaninen får ett sovloft också…… mina kaniner hade dessutom en lampa för värmen på vintern.🙂
#8 Jag hänger inte riktigt med… menar du att kylen ska ligga ner "på magen" med dörren neråt? Behöver man förankra den i så fall, den är ju rätt tung? Har jag fattat rätt att det då är hål/ingång i taket på detta (där kompressorn satt). Kommer det inte in snö/regn där? Ber om ursäkt att jag är lite seg i tänkandet idag…. 🤔
Det exemplet jag utgick ifrån gjorde ja så, men inget hindrar att lägga det på rygg för det är såpass tungt att det ligger still, vilket också är lättare att titta in i, men inte städa, tanken var också att dörren in för kaninen hade lite tak innan ingången. Det är många typer av kyl, kanske ibland kombinerat med frys, plats för särbo. för att undvika överbefolkningen, av de inneboende..vitsen är att man slipper blanda vattnet med sprit för att få frostskydd.
Håller med dig, man blir lite efter , efter en sådan här helg.
#10 Okej då fattar jag lite bättre. 🙂Men om man lägger den på rygg borde det inte bli ont om luft där inne då?
#10, trevlig att du tänker !
Då får man göra som ja gjorde när ja konverterade ett kyl till kompost-binge, borra lite hål i sidorna, så maskarna ( kaninerna) får luft, om det inte räcker med deras in/ut-gång på bekostnad av frysrisken. I den buren vi hade kaniner i för vår överlevnad under kriget, blev de inte långlivade, pappa slaktade, mamma sydde pälsmössor och muddar, vi barn fick äta kanin o fisk varje dag, lite av LCHF redan då. Medans vi väntade på bananerna som skulle komma med båt.
#12 Det låter ju helt perfekt! Tack för tålamod och förklaringar! 🙂
#13, tack för lånet av tråden hoppas TS kan få ut lite också av den.
Tack JeanetteK kommer bara ihåg mina problem att knacka ur isen i kaninens skål. på den tiden fanns inte så många begagnade kyl, men det var länge sedan, det skiljer på -73 och -37, men bara 2 siffror. Tack!