Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: annan-odling
Läst 6632 ggr
VildaVittra
0

Hembyggd billig växtbelysning

Ja, det drar redan i odlingstarmen, så sitter och funderar på nästa års odlingar och då främst på mina förodlingar. Snubblade på denna hemmabyggda växtbelysning. http://www.shaggkvist.se/2013/01/20/bygg-din-egen-vaxtbelysnings-lampa-for-under-200/

Han skriver att man ska ta en värmetålig lamphållare från biltema, hur vet man vilken det är? Hur borrar man i rostfritt stål? Och vilken av biltemas lampor är det man ska ha?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KimE
1

Vet inte vilken lamphållare det är. Använd en vanlig metallborr det verkar vara en tunn skål. Jag tror det är bättre att köpa ett lysrör anpassat för växter så man inte bara skickar ut fel sorts ljus.

VildaVittra
0

#1 Tester har visat på att den enda egentliga skillnaden på sådana lysrör och vanliga är det högre priset. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Record
1

En värmetålig lamphållare är en av porslin, kanske numera svår att få tag på. En modifierad proppsäkringshållare (E27) passar, men får kapslas bättre.

Att borra rostfritt gör du med ett snabbstålsborr och lågvarvig borrmaskin,"smörjer" och" kyler" borrplatsen gör du med rödsprit.

VildaVittra
0

Och hur vet man vilken som är en modifierad proppsäkringshållare? I länken kapslar han ju ingenting?

Record
1

Det finns en enkel sockel för 1 st propp (säkring) den har en ok kapsling direkt, tittar man in i hålet där proppen skruvas in ser man en s.k passbit, färgad insats. Genom att skruva ur denna passbit och ersätta den med en skruv, som skall möta lampan ,får du en bra lamphållare som inte smälter när lampans värme kan vara kanske 2000 W.

Linnea
0

Själv köpte jag en lysrörsarmatur på Jula, den kostade inte så värst mycket. Jag köpte en för T8-rör eftersom jag har såna i akvarierna. Rören byter jag varje år (eller nästan) till akvarierna eftersom de kräver mycket ljus men det innebär också att rören fortfarande har mycket att ge när jag byter ut dom. Dessa redan använda lysrör ska jag ha till mina odlingar. Har inte fått upp den än men snart så.

Verkar väldigt krångligt att bygga egen belysning när det finns att köpa som inte är så himla dyra. Själva ljuskällan brukar nog ändå vara den dyraste biten, beroende på vad man köper.

Skynda långsamt så går det fortare.

aktagrottman
0

Guiden ger dock fel.
Skall man ha växt belysning är det 6500K blått ljus för växtfasen och
2700K rött ljus för blommfasen.

Oftast vill man ha växtbelysning för att dra upp växterna så oftast är det 6500K vi är på jakt efter.

4000 K ger bara skit och tar energi från växten för att konvertera ljuset till användbar energi.
Kelvin är k: et vi snackar om.

aktagrottman
1

#2 vildvitra det stämmer inte, det är stor skillnad i växtlighet beroende på vilken lampa du köper.
Det testerna visat är att det inte spelar någon roll om det är dyra rör, led eller lågenergi. Det viktiga är hur många lumen lampan ger i jämförelse och hur mycket av 2700K och hur mycket av 6500K ljus man får ut.
Vilken typ av lampa man köper är skit samma om det är rätt LJUS och om man får lika många lumen.
Men lampvalet är likväl viktigt.
Och det vinns lampor på biltema och Clas men se till att få hem rätt lampa.
Rött ljus 2700K när man vill gynna blomning.
Blått ljus 6500K när man vill gynna växtfasen.

4000K när man vill ha sämre resultat,

VildaVittra
0

#8 Nu var det inte det jag svarade eller svarade på. Jag svarade på påståendet om att det var viktigt att köpa lysrör för just växter.

aktagrottman
0

#9 Menade inte att hacka på dig heller men eftersom guiden du länkar till inte har någon som helst koll på vilka ljus som skall användas så krävdes det en poängtering på det planet.

aktagrottman
1

Kim skriver samtidigt att det är bättre att satsa på special lampor så man inte köper fel lampor som skickar ut fel ljus.

I Guiden du länkar till installerar dom lampor som skickar ut just helt fel ljus.

Och du skriver att det spelar ingen roll för enda skillnaden är priset.

Jag tycker du gör fel för det spelar en stor roll i detta fall, eftersom det i guiden är just fel ljus som skickas ut. Så ja har man ingen koll är det bättre att köpa special lampor. Men har man koll och orkar leta själv kan det räcka med billigare lampa på Clas.

Kim har helt rätt i detta fall.