Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettköksträdgården
Läst 1541 ggr
Em_
1

Odla ekonomisk

Jag har lyckats få tag i en kolonilott :D Är superglad, vill bara springa ut och börja plantera direkt. Fast jag får nog vänta några månader… Grejen är att jag inte vill gå back. T.ex. potatis känns onödigt att lägga tid och pengar på när det är rätt billigt i mataffären. Kostnadseffektiva grödor jag kommer på är salladslök, plocksallad och kryddor. Någon som har fler förslag?

VildaVittra
1

Grattis! Men faktiskt finns det saker du kan så och plantera nu, som vitlök och frön från perenner (vissa gror först om de fått ligga i jorden en vinter). 

Tomater är kostnadseffektivt om du drar upp från frön, jordgubbar är det definitivt också, plantor kan man ju få gratis. Sparris är ju inte gratis i butik direkt, eller zuccini.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
1

Får du plats över tycker jag ändå du ska ha lite potatis, morötter m.m.

Delvis ska du ju jämföra med priset på ekologisk mat (om du nu odlar ekologiskt) delvis så är egenodlat tusen, miljoner gånger godare än köpt.

Men annars är det ju sånt som är dyrt att köpa (eller svårt att få tag på) men billigt att odla som gäller. Kanske lite perenna bärbuskar eller liknande om du inte har nånstans du kan plocka sånt.

Sen kan det ju finnas lite billigare mat (att köpa) som är värt att samodla med annat för att dom är bra vänskapsväxter ett exempel är bondbönor och potatis. Hittar du bra kombo med vänskapsväxter kanske du inte behöver gödsla lika mycket heller.

l'm back

aktagrottman
2

Grymt ekonomisk odling är något som borde snackas mera om, kostnads effektiva odlingar är en grym term.
Är inger fan av potatis dela då den tar relativt stor plats och det man får ut tja potatis kostar några kronor per kilo så lite att slänga pengar i skön på en koloni lott. Men testa ev att odla på höjden då skall man kunna få stor skörd på få kvm men men odlar ju i 3d eller per volym då snarare. Det skulle vara grymt plats ekonomiskt.

Squash är något du skall satsa på 3 plantor har get oss 2 stora frukter per v i säkert 3-4 månader. Och vi har knappt skött om dom något alls.

Knasper
0

Behöver du vindskydd kan du sätta en rad med ekologiskt odlade jordärtskocksknölar.

Em_
0

Tack för alla tips :)

Tant Grön
0

Svartrot är lönande  att odla själv och palsternackor. Färskpotatis kan vara lönande beroende på var man bor. Om man driver upp inne och odlar i hinkar. Jag skördade några knölar mycket tidigt ett år. Vi åt upp dom, sedan hörde vi på tv att kg priset var 2500 kr 😃