Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: vardagsekologi
Läst 2127 ggr
tlover
3

Tips på hållbarare julklappar

Här kan vi tipsa om hållbarare julklappar, varesig det är själva presenterna, presentpapperna, snörena, korten osv

Jag börjar

Jag försöker att ha något hemmagjort varje år, i år är majoriteten av presenterna hemmagjorda då nästan alla får hemmagjord salva och hemmagjort schampo, sen får min man ett hemmagjort spel, men det kan var nått stickat, bakat, lagat eller liknande.

Jag försöker också hålla utkik då jag är på secondhandbutiker efter nått som passar, då är det praktiskt att hålla koll året runt för dom har ju inte ett speciellt utbud utan det kan komma in lite vad som helst.

Ett tredje alternativ är att ge bort nått som verkligen betyder nått, den bästa present jag någonsin fått är ett träd planterat i Tanzania och då var jag typ 13 år och tyckte fortfarande det var den bästa presenten.

Ett ställe man kan köpa liknande på är IM´s butiker eller på deras hemsida

När det gäller presentpapper är jag dålig men paketsnören kom min storasyster på för några år sedan att man kan ta snörena från gamla videoband för att få fina breda svarta band till presenter.

vad har ni för idéer?

l'm back

VildaVittra
1

Jag hittade en trevlig sak som skulle passa att ge bort som julklapp. En byggsats till ett insektshotell: http://www.fritillaria.se/eshop/index.php?main_page=product_info&products_id=92&zenid=051g50sr748rtlk0082ikihv26

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
1

Jag håller på att sticka sockor till mamma och hennes sambo. Maken och sonen ska få filtar som är fleece på baksidan och lapptäcke av gamla t-shirtar på framsidan. Så långt har jag kommit hittills. 

#1 Det var ju jättegulligt! Vet du hur den funkar? Alltså hur man bjuder in gästerna?

VildaVittra
0

#2 Skulle gissa på att man ska sätta den i närheten av dragväxter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Carrosh
1

Jag hittade ett bra tips på julkort! Klipp ut vykortsstorlek ur kartong (t.ex. en fling-förpackning eller från någon annan liknande förpackning). På framsidan kan du klistra fast precis vilken bild du vill. Billigt och ett bra återbruk, och korten blir mer personliga. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[LUV]
0

någon som har tips på vad jag kan köpa/göra för någon julklapp till min 11-åriga lillebror? jag har tyvärr ingen aning om vad han vill ha så det är svårt!

VildaVittra
0

#5 Varför inte bjuda honom på en upplevelse tillsammans med dig? Som att gå på ett badpalats eller bio med pizza efteråt?

[LUV]
0

ja det kanske skulle kunna vara något! :)

mmillann
0

Jag ger mina släktingspar en avokadokärna som börjat grott :) sen skajag ge min pojkvän en massage hos en kiropraktor för han har klagat på sina knutar över två år!

Carrosh
0

#8 Växter och såddar är ett superbra tips ju! Om man sätter lite sticklingar, kan ju det också vara en bra julklapp. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!