Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: på-vår-tallrik-i-vår-kropp
Läst 2846 ggr
[JeanetteK]
0

Glömt mat framme

Igår kväll gjorde jag pulled pork av fläskkarré. Vi åt det inte igår men jag var tvungen att tillreda köttet då jag haft det i kylen ett tag. Sen stod det framme i grytan för att svalna. Jag glömde det framme och stoppade in det i frysen i morse. Inte bör det väl ha blivit dåligt? Hur hade ni gjort, skulle ni våga äta det? Det stod i gryta med lock från kanske kl 18 igår till kl 7 i morse.

Gronstedt
1

Jag skulle äta om det luktar och smakar OK.

[JeanetteK]
0

Ja det luktade och smakade som det skulle. Därför la jag in det i frysen, men sen började jag fundera. Så tack, då tänker du som jag! 😘

Fridaaaa
1

Ja vid den här tiden på året hade jag vågat det 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
0

#3 Tack, då törs jag nog det jag också! 🙂

Evelina!
0

Tror inte att det  är någon  som helst fara, mat  klarar sig längre  än  man tror.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[JeanetteK]
1

#5 Ja så är det säkert. Jag har en mamma som får panik två dagar innan mjölken gått ut 🤪så jag litar ibland inte på det jag tror och känner är rätt. Men nu känner jag mig lugn igen!

VästkustFia
0

Håller med de andra som svarat. Man får lukta och smaka sig fram, och när det inte är sommarvärme inkl flugor går maten mycket säkrare när den står framme.

Jag antar också att du ska hetta upp köttet ordentligt igen när du ska använda det och då är det ju ännu mindre risk 🙂

Cragan
0

har haft mat som stått framme i 3-4 dagar under augusti o jag tror inte jag dog av att äta upp det 🤪 (va lasange som inte fick plats i kylen då jag gör ganska mycket när jag gör det) det enda som har extremt kort livslängd är hamburgerbröd som jag köper spelar ingen roll vad det står för bakdag o bästföre är ca 50% chans att det möglar på vägen hem från affären för mig 🤔

[JeanetteK]
0

#7 Ja jag ska värma det. Perfekt, det känns bra som en extra liten säkerhet - att hetta upp det ordentligt. Tack! 

#8 Ha ha, nä du verkar leva! Var den fortfarande god också? Jag håller med om det där med hamburgerbröden. Otroligt frustrerande. Har hänt mig flera gånger.

VildaVittra
0

Ni får börja baka hamburgerbröd. Det blir faktiskt riktigt gott. Mitt recept (under utveckling)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
0

#10 Japp, så är det. Ska testa ditt recept, det lät spännande med potatis i.

Cragan
0

#9 blev bara godare under dom 2 första dagar sista dagen va dock gränsfall 😃

VildaVittra
1

#12 Här skulle det inte gå att ha någonting framme så länge. Jag skulle däremot ha ett antal nöjda djur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattöga
0

Är maten tillredd håller den ofta längre än man tror. Jag är expert på att glömma att lägga in maten i kylen. Viss mat är ju, som ni också skrivit, godare när den har fått "ligga till sig" någon dag. 

Jag låter också näsan avgöra i första hand. :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[JeanetteK]
0

#12 Hehe… modigt av dig ändå att fortsätta äta av den. 😛

#13 Samma här, men just den här gången var det tunga grytan med tunga locket så ingen kom åt det denna gång. 

#14 Ja, det är väl så. Man/jag har haft alltför lätt att kasta mat.  Men nu är det slut på det. 🙂