Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: ekoprodukter
Läst 4033 ggr
kattöga
0

Naturligt?

Såg en artikel om Naturlig tvål som jag tycker är läsvärd. (Kom ihåg den när jag såg Atropas tråd "Tvål".) 

I artikeln finns en länk till Sveriges Konsumenters sida "Ingen blåser mig", (för ungdomar i huvudsak, men jag känner mig som en ung gammal tant…..) som jag också tycker har en hel del idéer och läsvärt.

Hur "naturliga" är de "Naturliga produkter" som vi kan köpa i butikerna……..? Tittar vi på vad produkterna består av, förstår vi innehållsförteckningarna, eller litar vi bara på att dom är Naturliga för att det står så på förpackningarna? 

Får vi ens information om allt produkterna innehåller? Så här skriver artikelskrivaren:
 "Konsumentlagstiftningen inte ger oss konsumenter rätt att få veta något om de ingående kemikalierna i en naturlig, ekologisk eller miljövänlig hygienprodukt. Näringsidkaren kan neka att lämna ut uppgifterna."

……… 🤔🤐

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Atropa
0

Oj vilken tankeställare!:0 man får ju lust att isolera sig och bara leva på det man kommer åt. Man får definitivt inte lust att handla sina saker!:/ synd!

VildaVittra
1

Det är ju en myller av begrepp det där. Jag har ju fördelen att jag kan en hel del kemi, så jag läser gärna innehållsförteckningar, brukar gömmas mycket otrevligt där. 

Väldigt ofta ser man ju även att folk säger att de inte vill använda kemikalier, för att sedan börja exempelvis borsta tänderna med bikarbonat. 😎

Det bästa är nog att använda produkter med så få ingredienser som möjligt och kända sådana. Hederlig vanlig såpa är en suverän handtvål som återfettar huden. Gott luktar den också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kattöga
0

Ja, det är verkligen en djungel! Och inte begriper jag särskilt mkt av innehållsförteckningarna heller. Såpa har jag testat, olivolja också, istället för tvål. Min hud gillade det inte, men jag kan tro att huden skulle gilla det bättre om jag gav det mer tid och lät den vänja sej av med dom tvålarna jag använder. Ägg istället för hårschampo, vinäger eller ättika ist f balsam, kokosfett istället för hudlotion funkar perfekt dock.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Record
0

Bikarbonat är inte giftig, fluor är giftig och gör tanden skör och sukralos gör fisken  i våra vattendrag steril vad jag har hört. Kanske skulle jag komplettera

(En a 1 april) med ersättaren "Atacand" som inte ger hostreflexer.

VildaVittra
0

#4 Jag har inte skrivit det heller, jag skrev att det är en kemikalie.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Record
0

#5 Vilda Vittra

"Väldigt ofta ser man ju även att folk säger att de inte vill använda kemikalier, för att sedan börja exempelvis borsta tänderna med bikarbonat. "

Jag läser din text ovan som att det är fel att använda bikarbonat, men oftast har du rätt, med din livsstil. Kompletteringen kom fel läs i #4.

Em_
2

Jag gillar inte ordet "naturligt". Generellt sett används det ju i positiv bemärkelse, precis som att kemikalier uppfattas som något dåligt. Men vad är "naturligt"? Varken tvål eller såpa växer ute i skogen.  Är det ens "naturligt" att hålla rent? För några hundra år sedan badade man sällan och hade både löss och mask. Är det en mer "naturlig" och eftersträvansvärd livsstil?

Processad mat är onaturlig och full av kemikalier. Bättre att äta naturliga råvaror, typ majs. Den är i och för sig besprutad och genmodifierad, så "naturligt" och ekologisk får det bli. Fast den majsen är också förädlad och odlad i monokultur. Väldigt onaturligt. Bäst att undvika livsmedelsindustrin helt och hållet! Kanske kan man hitta något "naturligt" i skogen. Skogar är ju äkta! (Naturmänniskor skulle ju aldrig leva friluftsliv i granplanteringar med förorenad luft och läkemedelsrester i vattnet.) Skulle man hitta en fin röd svamp med vita prickar på kan den ju inte vara farlig att äta, den är ju "naturlig"! 

Det är inte min mening att trampa halva iFokus på tårna med detta inlägget. Jag ville bara väcka lite tankar kring detta luddiga begrepp. Skit i om saker är naturliga eller inte. Tänk rätt sak, i rätt mängd, på rätt plats, till rätt pris för miljön. 

Ta vatten som exempel. Att dricka ett glas är jättebra, att dricka tio liter är farligt. Vatten i magen är bra, vatten på huden ofarligt, vatten i lungorna är mindre trevligt. Vattenverk kan inte lämna naturens ekosystem helt opåverkade. Även en egen brunn sätter sina små spår. De flesta drar nog ändå slutsatsen att det är värt det.

PogoPedagog
1

#8 Jag kan bara hålla med. En annan sak som stör mig med begreppet Naturlig är att folk ofta tror att naturlig innebär att det är bra för människan. Naturliga saker är ofta bra för miljön men inte nödvändigtvis nyttiga för människor, 

Ett exempel är  vissa färger, som säljs som natruliga och vissa återförsäljare därmed hävdar är bättre att jobba med för hälsan, som innehåller hartser, citrusoljor och terpentin. Alla dessa är starkt allergi-framkallande men mkt miljövänliga :P

Gronstedt
1

Arsenik är så naturligt det kan bli …