Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettövrigt
Läst 3506 ggr
Atropa
4

"Mjölk"

Hej! Nu har jag gjort hasselnötsmjölk, svinenkelt! Eller ah mjölk o mjölk, vitt blev det iaf! Smaken var väl inte som förväntad, men antar det är en vanesak:) känns skönt att slippa köpa mjölk från affären nu iallafall, plus att det är nyttigt och miljövänligt och allt annat bra. Någon mer som gör nötmjölk?

[LUV]
1

jag gör också nötmjölk! så billigt och gott, använder det som blir över av nötterna/havren till kakor och bakverk!

tlover
1

Jag gjorde frömjölk ganska ofta förut.

Nu gör jag mest sojadryck om jag ska laga mat/göra desserter och havremjölk/havregrädde om jag bakar.

Jag dricker ändå aldrig "mjölk" så det blir inte så ofta (jag till och med äter gröt utan "mjölk")

l'm back

[JeanetteK]
1

Men åh, här är något jag missat! Det måste jag kolla upp hur det funkar. Vad tycker ni är godast - nöt-, frö-, havre-, sojamjölk?

tlover
1

Jag tycker inte att nån är god att dricka, men då tyckte jag inte om mjölk när jag tålde det heller 😃(förutom mjölk direkt från tanken hos bonden).

Jag går efter hur man använder det. Sojadryck är bäst om man ska byta ut mjölk direkt i recept, havredryck är däremot bäst i bakning enligt mig. Frömjölk är enkel att göra så det kan man snabbt göra till tex gröt.

Men ska jag ändå dricka nått väljer jag sojadryck.

Jag har hört att mandelmjölk är det absolut godaste men jag tål inte så jag kan inte testa 😕

Rismjölk ska visst många också gilla men jag har inte testat det heller.

l'm back

[JeanetteK]
0

#4 Ah okej! Jag ska absolut testa lite vid tillfälle och se hur det funkar. Här hemma tror jag att de andra två skulle vägra smaka att dricka, men nersmugglat i mat/bak funkar ju! 😉

kattöga
0

Vad spännande! Undrar om man kan ha någon av mjölksorterna  i kaffet?  Googlade och hittade några recept och ja det verkar ju busenkelt! 

Och jag blir riktigt sugen på att prova även fast jag inte dricker mjölk som sådant. Har bara en slatt grädde i mitt morgonkaffe. Men om mandelmjölken är god kanske jag blir en mjölkdrickare också! :) Det är ju så nyttigt!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Atropa
0

Jag har hasselmjölk i kaffet, asgött :)

[LUV]
0

#3 mandelmjölk är jättegott med lite vaniljpulver!

kattöga
0

#7 Det låter som nåt som jag vill prova på då! Tack! Ska leta reda på hur man gör egen hasselmjölk också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
0

Det verkar va som att man gör all nötmjölk ungefär likadant. Superkul! 

Hittar man nötmjölspåsar eller saftsilar i vanliga livsmedelsaffärer? Eller har ni tips på annat man kan använda? Handduk? 
Jag har inga bak- eller saftverktyg hemma…….. 

Såg också i nåt recept att hen använde nötresterna till köttfärsbiffar och sånt också. 

Det verkar hur bra som helst detta med nötmjölk och jag har blivit hur sugen som helst att prova på. Tack för denna idé/tråd TS! :)

Meeow! 

[LUV]
0

nötmjölkspåse finns bland annat här: http://www.ravarubutiken.se/sv/artiklar/notmjolkspase-ekologisk-bomull.html
men det går bra att bara använda ett tunt tyg också (tex muslin)

Blanksteg
0

Jag gjorde havremjölk för någon dag sedan! :) Det blev inte så gott dock, och den blev lite slemmig. Men ska testa och söta den med någon frukt eller bär nästa gång :) Vore så skönt att slippa köpa mjölk varje gång jag är i mataffären. Blir så himla mycket billigare också! 3 kr för en liter liksom.

Atropa
0

Jag hade ingen saftpåse elr nåt sånt hemma, och kaffefilter funka inte, så jag använde ett örngott haha :D funkade det med!

Blanksteg
0

Jag använde nylonstrumpor :P Gick ganska segt dock.

kattöga
0

#11 Låter lite "märkligt" med slemmig mjölk…. Ska det va mer vatten ni tro? (Jag har aldrig gjort eller druckit havremjölk så jag har ingen aning om hur den brukar/ska va.)

#12 Fantasin har inga gränser! 😃 Man tager vad man haver. Och örngott är väl så gott som något. Kul att det funka också!
Kanske får offra ett örngott eller nåt när jag provar…. får titta i linneskåpet vad som gömmer sig där.

Meeow! 

Blanksteg
0

#15: Jag har läst i olika forum att havremjölken kan bli  lite slemmig. Kunde inte hitta ett bra svar på varför.

tlover
0

Min havremjölk blir också "slemmig" men jag tror det är därför den är så bra att baka på (men jag kan ha fel).

l'm back

Blanksteg
0

ah ok! Jag kan nog stå ut med det. Måste bara hitta ett sätt att söta den på. Ska köpa dadlar i morgon, så får se.

tlover
0

#18 Jag har läst om nån som hade ett knep att få den "slemfri" men var minns jag tyvärr inte.

l'm back

[JeanetteK]
0

Tror jag börjar med mandelmjölk eftersom jag har mandel hemma. Ska lägga i blöt i kväll.

Niklas
0

Kan ni inte lägga in era favoritrecept här?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

tlover
1

#21 Man blötlägger ca 80 ml sojabönor över natten, fyller sojamjölksmaskinen till sträcket, lägger de blötlagda bönorna i korgen, sätter ihop allt och sätter på sojamjölksmaskinen 😇

Man blir bortskämd med en sojamjölksmaskin.

l'm back

Niklas
0

:-)

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Blanksteg
0

Testade igen, och nu blev inte havremjölken slemmig :) Vet inte om det har med det att göra, men jag hade i rapsolja istället för kokosolja. Men kanske så mixade jag lite längre också.

Smakar dock inte så gott. Skulle kanske haft i fler dadlar. Eller så kanske man kan smaksätta med hallon eller dylikt.

Blanksteg
0

Kom att tänka på också, det kanske inte är så bra att använda nylonstrumpor och dylikt? Med tanke på tvättmedel osv.

kattöga
0

#24 Jag kan tro att slemmigheten beror på kokosoljan, delvis iaf. Om inte din mjölk var varm? Kokosolja stelnar ju när det blir kallt. Det blir rinnande/oljigt från 24 plusgrader. 

#25 Man får tvätta sina nötstrumpor i diskmedel! 😉

Meeow! 

Blanksteg
0

#26: Ja, så var det säkert! Förvarade mjölken ju i kylskåpet.

kattöga
0

#27 Jaha, ja då är det alldeles säkert  pga av det. Det är ju långt ifrån 24 grader….. 

Hoppas du hittar nån olja som passar bättre men som inte stelnar i kylen. Alla oljor smakar ju nåt….. så det gäller väl att prova sig fram. Hittar du nåt som funkar bra, skriv in det här i tråden då också? ;)

Meeow! 

kattöga
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt första test verkar ha gått bra också. Gjorde en hasselnötsmjölk. Trots att det bruna "innerskalet" (vad det nu kan heta, den tunna hinnan…….) så blev mjölken väldigt mjölkvit. 

Har inte använt sötningsmedel eller annat, bara nötter och vatten. Imorgon bitti ska det bli mycket spännande att använda det i mitt kaffe, med lite stevia som sötningsmedel vilket jag alltid använder i kaffet.

Resterna i kökshanduken (som blev min nötsil) ska jag försöka använda till maten på nåt vis.

Äggmjölk har jag druckit många gånger, i mitt kaffe särskilt, men jag tror detta blir mycket godare! Även om äggmjölk också är gott. (= ägg, smör, vatten).

Kul idé med nötmjölk! Tack för den!

Blev sååå inspirerad av denna tråd och JeanetteK:s tråd "Mandelmjölk"!

Meeow! 

kattöga
0

Man borde väl kunna rosta "massan" som blir kvar när man gjort nötmjölk och använda som "ströbröd" bl a…. hmmm…. (Tänker just nu på den ungerska äggrätten i denna tråd på Matlust…)

;)

Använde en del av "massan" som blev kvar till köttfärsröran jag gjorde, med bönor och mängder av andra grönsaker. Funkar alldeles utmärkt.

Meeow! 

kattöga
0

Fråga: Använder ni, som gör/gjort nötmjölk vattnet som nötterna legat i för att "gro"? Det gjorde inte jag. Men jag kan tro att man förlorar en del av smaken om man inte gör det…….. Eller finns det skäl till att man inte ska använda det vattnet?

Meeow! 

kattöga
0

Synd att jag inte bakar….. Kan tänka mig att hasselnötskrosset som blir över efter mjölken, skulle passa till nåt kaffebröd. Med sockerkaksbotten, nåt gott dessertvin eller likör, kanske choklad och/eller lite bär…. Mums, låter gott åtminstone! 😉

Meeow! 

VildaVittra
0

#32 Du kan ju göra müsli på det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Atropa
0

Jag ska prova att ha resterna i bröd :) och nej jag använde inte första batchen med vatten och nötter heller. Men det borde man väl kunna ha till något?

tlover
0

När jag gör sojadryck brukar jag göra biffar/bollar av okaran (det som blir över om man gör sojadryck har ett eget namn, okara).

Det borde gå att göra med det som blir över av nötmjölk också, jag menar jag gör ju fröbollar hela tiden.

l'm back

kattöga
0

#33 Ja, det var en bra idé, tack!
#34 Jag tror det är gott att använda krosset i bröd/kaffebröd! Tyvärr så bakar jag inte själv längre. Har ingen ugn…… 
#35 Ja, bollar borde ju gå att göra av hasselnötskrosset också. Tack du också!

Blev nyfiken så googlade på okara. Hittade ett recept på tempeh som verkar va smart att göra av soja-resterna.

Meeow! 

tlover
0

#36 Problemet är att jag inte har tempeh sporer/kultur, annars skulle jag testat att göra det för länge sen.

l'm back

kattöga
0

#37 Kanske ett tips: Cibus Naturalis eller Tempeh info Free Sample eller Tempeh info Starter ?  (Vet inte om det är dyrt eller inte, dock… )

Meeow! 

tlover
0

#38 jag får kolla in det sen.

l'm back