Odla nötter i Sverige
Vilka nötter kan man odla i Sverige? Finns det nötsorter som annars skulle passa som spaljérad i en kruka som man kan ta in vintertid?
Hittade denna pdf om nötodling i Skåneland, men tyvärr har ju inte alla det odlingsklimatet. http://www.permakulturiskane.se/wordpress/wp-content/uploads/2013/09/notodlingisydsverige.pdf
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
(nu vet jag inte om alla jag nämner räknas som äkta nötter men men).
Haselnötter ska gå att odla i Sverige, ända upp till ö-vik faktiskt.
Pinjenötter kan ju också odlas, ekollon och… Lind heter väl trädet (vi har inte det här uppe) som också har nötter.
l'm back
#1 Kan man äta lindnötter?
Var kan man få tag på en pinjetall? Har letat tidigare.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ahh, alm måste jag hitta en planta till.
Jord mandlar, jag haft några i år i en kruka. Vet inte var man får tag på dom däremot.. Fick mina av mor min.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#5 Köpte från impecta, men de tog sig inte. Tror de behöver vara färskare. Du har inte en handfull att avvara?
Tyvärr har jag inte fått så många och tänkte spara dom jag har till nästa år.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#7 Får fladdra med ögonfransarna nästa år alltså. 😎
Har valnöt, hassel och humle i trädgården . Fundera på att brygga öl med humlen , men jag vet inte vad det är för sort
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
#9 Om du inte är en extrem finsmakare när det kommer till öl, så går det utmärkt att göra god öl på vilken humle som helst.
#4 Vilda Vittra
Har du inte möjlighet att hitta almens frö "manna" på våren, det har 100% grobarhet främst i kombination med en vass berberishäck. Valnötter får ja massvis av här i Göteborgstrakten på mina två träd, vet inte om de trivs i dina trakter, nötterna blir inte så fina så man kan jämföra dessa med de man köper, de är svårt att skilja kärnan från yttre skalet oxo. Trädets stam köper en slöjdare för sina alster.
Aa . Extrem finsmakare e ja nog inte . Men vill gärna att det ska bli gott. Men man lärsig på sina misstag . . Nån som vet om man kan odla jordnötter inne
**_
#12 Jag har fått upp jordnöt och fått den att blomma i alla fall.
l'm back
#8 det får du nog göra. ;) #9 hur funkar det med valnöt?
gården som mamma och pappa ha fanns et ett valnöts träd som tidigare ägare planterat närahuset. så jag bestämde mig för att se om jag kunde åtag på walnöts träd också så jag hittad en planta i kalmar (slott) så jag köpte där. men det har inte kommit ngra nöttr på nått av träden än . min planta är ju så liten än. men får hoppas på det bästa
**_
Intressant :)
Det finns sk E-plantor av Grå Valnöt Juglans cinetea fk Örebro, zon I-III. blir 10-15m och får ätbara nötter
Manchurisk valnöt har ätbara nötter men de är mindre ån vanlig valnöt, höjd 8-12 m, zon I-V, vill inte stå blåsigt, skall klara sig bra uppefter Norrlandskusten.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!