Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: kaniner-kött-päls-ull
Läst 2017 ggr
tlover
1

Varför valde ni just kanin?

Ni som valt kanin till kött/päls/ull djur, varför valde ni just kanin?

Vi valde kanin för att min mamma hade köttkaniner när jag var riktigt liten (men hon tyckte inte om att slakta så det blev sällskaps/gödselkaniner sen) så jag trodde jag kunde ta hand om kaniner (sen märkte man att det alltid finns saker att lära sig).

Sen så hade vi läst att kaniner är bra nybörjarköttdjur för dom är billiga, kräver lite utrymmer, kräver lite jobb osv (jämfört med andra köttdjur) sen att man kan odla all mat till dom själv var också en del av valet av just kanin som köttdjur (vi sparar även pälsarna, använder gödseln osv).

Så varför kanin?

l'm back

aktagrottman
1

För att kaninen är ett av de bästa grovfoder omvandlande djuret.
Och därför är billig i drift och miljövänlig.
Kanin är trevlig, lätt att ha att göra med, kan nå slaktålder på mellan 12 och 16 veckor. Vilket gör att man kan föda upp många kilon på få kvm.

Deras gödsel är bra för växter, och skinnen fina.<
Kullarna blir stora och de är lätta att få kull året om vilket gör de behändiga.

Oregano
1

Vi valde kaniner för att de är så gulliga :-) och för att de är tysta, relativt lättskötta djur, som inte behöver så stora utrymmen och inte kräver så mycket tid och pengar. Men syftet har ändrats under resans gång - från sällskap till produktion.

Vi är långt ifrån "rätt målgrupp" på det här forumet, men tänkte att vår historia kunde vara av intresse för någon ändå. Vi bor i ett villaområde i Stockholm, och vi är än så länge långt ifrån självförsörjande. Utrymmet är starkt begränsat, med 800 kvm bergig tomt.

När vi skaffade djuren på våren 2013 trodde vi fortfarande att vi bara skulle ha sällskapsdjur, så vi köpte två kaninungar, kullsystrar, och byggde en stor tvåvånings utebur med rasthage.

Men nu var det ju Gotlandskaniner vi köpte. Säljaren är genbank för både kanin och höns (i samma villaområde som vi), och är väldigt engagerad och entusiasmerande.

Redan under senhösten 2013 bestämde vi oss för att köpa en hane och själva bli genbank. Nu började även tanken på kött och päls att ta form, för man kan ju inte räkna med att sälja alla ungar.

Hittills har vi tagit två kullar, en per hona, och sålt 10 av 14 ungar. Nu är det snart vinter och dags att slakta överskottet. Än så länge kan vi inte förmå oss att äta just de här djuren (vi har gullat för mycket med dem), men vi kommer nog att sälja köttet och behålla pälsen. Min förhoppning är att vi så småningom kommer att äta egna kaniner, även om jag inte kommer att vilja slakta själv.

Eftersom de producerar massor av utmärkt gödsel passar de också väldigt bra ihop med mitt återuppväckta odlingsintresse. Till våren blir det nog en örtagård och sex-åtta pallkragar med grönsaker till både oss och kaninerna. Plus att de ska få ansvara för gräsklippningen ;-)

Sedan vill jag lära mig hantverket att sy av kaninskinn. Vi har blivit intresserade av medeltidslajv och där kan det ju passa bra med pälsdetaljer. Kanske rentav sälja några alster så småningom?

För att sammanfatta kan man säga att vi började i "fel" ände, men genom detta kommit in alltmer på tankar om självhushållning och hållbar livsstil, där kaniner ändå är ett självklart val pga hur vi bor.

tlover
0

#2 man måste inte bo på gård och vara självförsörjande för att passa i forumet.

Jag själv är tex inte alls självförsörjande och ja vet vi har medlemmar som bor i lägenhet tex.

Man kan ju ändå alltid göra något för en mer hållbar livsstil tex skaffa kaniner och börja odla örter 🙂

l'm back

Oregano
0

#3 Ja, precis! Och ni här är så inspirerande! Tack!

VildaVittra
1

Jag valde kanin istället för andra ullproducerande djur pga deras storlek. Jag har inte vatten sommartid samt inget körkort och att transportera hit vatten och hö till typ getter skulle ta all min kraft ifråga.

Sedan är de ju söta också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus