Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettkaniner-kött-päls-ull
Läst 5676 ggr
Evelina!
1

Köttkaniner

Har en tanke som grott i mitt huvud bra länge nu och det är att försöka bli självförsörjande på kött genom att hålla och föda upp köttkaniner. Men jag har lite frågor kring själva slakten och styckningen.

Vad använder ni för bedövning? Har kikat på bultpistoler för kanin, men är osäker på vilken jag ska välja - finns ju ett ganska digert utbud i olika prisklasser. Vill gärna ha tips på vilken jag ska köpa.

Hur avblodar man? Skär man ett snitt  i halsen på kaninen, eller hur gör man?

Är kanin lätt att stycka? Var lär man sig mer om styckning? Hur länge bör köttet ha hängt innan?

Sedan önskar jag tips på raser. Har hoppkaniner sedan tidigare, de ligger på 2-3 kg i vikt, det är lite lite för att föda upp till köttproduktion va (ska inte äta mina hoppisar, men tänkte om de kunde användas till denna typ av avel också, eller om jag är tvungen att införskaffa nya djur)?

Observera att allt det här är på planeringsstadiet ännu, och ställer jag dumma frågor är det för att man måste börja lära sig någonstans. Och det är här min början startar. Kommer inte skaffa några köttkaniner förrän jag är helt säker på allt som är runtikring dem.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

tlover
1

Hej

Vi bedövar med slag mot huvudet, det får man om man slaktar till husbehov (dvs inte är ett slakteri), det är bra för det är svårare att missa än med bultpistol (många gillar inte bultpistol till kanin för den anledningen). Man kan även använda skjutvapen (en viss kaliber) och el (om jag minns rätt) men det vanligaste är nog slag, följt av bultpistol el skjutvapen.

Man avblodar genom att skära av halsen. Har du facebook rekommenderar jag att du går med i gruppen "Köttkaniner", där finns en jättebra film som visar från bedövning till hängning. Har du inte facebook får jag fråga om jag får lämna ut lösenordet till filmen åt dig för filmen är superbra.

Jag tycker kanin är lätt att stycka, har du styckat kyckling nån gång så kan du stycka kanin. Urtagning och att flå är väl lite knepigare men fortfarande relativt enkelt om du kollar in filmen. Många säger att köttet inte behöver hänga (vi brukar inte hänga det i vanliga fall men vi har testat att hänga omgången som rökts) men vissa säger 40 dygnsgrader. Vi körde nått mellanting då vi testade att hänga.

Många kör ju blandraser för slakt, en större gubbe till dina tjejer eller en störe tjej till dina gubbar kan nog funka, normalt sett har man ju inte jätteraserna (väldigt mycket ben jämfört med kött) till köttproduktion utan de mellanstora raserna. Djupare om raser kan inte jag då vi kör på gottisar all the way.

edit: det bästa sättet att lära sig är ju däremot att vara med då nån slaktar. Antingen om du får vara med då det finns nån som har köttkaniner eller tex gå en kurs (det finns då och då kurser, det vanliga är väl däremot att man lär upp varandra).

l'm back

VildaVittra
0

Du behöver inte skaffa nya kaniner, alla raserna går att äta. Sedan om du trivs med att föda upp köttkaniner kan du ju fundera på om du inte ska skaffa en mer köttig ras/blandning. Själv kommer jag köra enbart angora så de får två funktioner (utöver sällskap).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aktagrottman
0

Använder inget slaktredskap, skaffa eller lagom rör och klipp till ordentligt mellan krysset mellan öronen och ögonen.
Ett hårt slag räcker och man ser tydligt om man gjort rätt.
Sen blodar man av, pressar ur urinen flår och tar ur innanmätet.

Så klipp till bara.

tlover
1

#3 med tanke på att det har med levande djur att göra så tycker jag att man ska plugga på mer än att bara "klippa till".

Sen så tror jag inte det håller enligt lagen att bara "klippa till" och här på forumet så får ni hålla er från att uppmuntra till olagligheter.

l'm back

Zabbio
1

Jag tycker ju att bult är betydligt smidigare och lättare :)  Har hittils inte misslyckats.
Dock ska man kunna använda slag ordentligt också, och ha det till hands - för OM bulten missar måste man snabbt kunna rätta till det genom ett slag. Bulten kräver två händer och en ansträgning att spänna, och det är inte rätt läge att släppa kaninen om man nu råkat ta fel.. så ett rejält tillhygge skall finnas inom en armslängds avstånd.
Missar man när man slår (tex tvekar och slår för löst) så är det ''bara'' att slå igen. Jag har tyvärr missat ett par gånger (tvekat sista decimetern) och slår därför med dubbla slag direkt när jag inte använder bult,  för att vara säker. Då slår jag mer automatiskt hårdare från början.

Men som sagt, för mig funkar bulten bättre, jag upplever att jag kan vara mildare i mina händer och ta bättre tid på mig utan att stressa vare sig mig själv eller kaninen.

Börja med slag, eftersom man ändå ska kunna det, så slipper du köpa något ifall det visar sig jobbigt att slakta själv.

Urtagning finns det gott om filmer på (engelska på youtube tex), och vid det läget är ju kaninen död så där kan det ta gott om tid utan att någon lider av det. Men själva avlivningen bör du ha någon med dig som kan, så att det inte blir fel första gångerna. I Sverige är det antingen bult, kulvapen av rätt kaliber (+licens) eller slag som gäller, alla tre åtföljs snarast med avblodning. Kollar du videos på youtube finns där många varianter med att bryta nacken, ''broomstick method'' osv men de är inte lagliga här. Tekniskt sett tror jag väl att det är lagligt att hålla dem i bakbenen och slå som är det vanligaste sättet (utom nackbryt) utomlads (det är ju bedövning med slag), men i mina ögon är det ett onödigt stressmoment att hålla kaninen så, utan det är bättre att den står på ett stabilt bord i ''naturlig'' ställning men med hakan mot underlaget. Om den inte har stöd mot någt stabilt med huvudet så tar inte slaget som det ska. Inte bulten heller.
Dina hoppkaniner funkar säkert att ha med i aveln, kanske införskaffa lite rejäla honor till hanarna eller tvärtom. Stora Silver, New Zeeland m.fl. lär vara bra.  Annars finns ju  gotlandskaniner, svensk päls osv som är mindre men mer ekonomiska (äter inte så mycket  kraftfoder)

Som tlover nämnde finns gruppen Köttkaniner som har en mycket bra film på avlivning och urtagning :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

aktagrottman
4

Här är en beskrivande bild

Olagligheter?
Är det olagligt att skaffa ett järnrör på lämplig längd.
klappa kaninen längs med öronen och när man känner sig redo klipper man till mitt i krysset mellan ögonen och öronen, med ett hårt slag?

Nej det är inte olagligt det är så bedövningen går till.
När man är redo så ja man bara klipper till. Givetvis på rätt ställe.
Man är ju ganska ja om man inte läser på ordentligt eller kollar på någon video innan man sätter igång.
Men nej beskrivningen av bedövningen är det inget fel på.

Här kommer en länk jag fått av en vän till en jätte fin slakt video.
http://av.vimeo.com/58892/911/39601711.mp4?token2=1419548644_3b0736ce9834e90e48c459bac1bb9152&aksessionid=8ade0d1a00ab783avimeo.com/19730515

Cragan
1

#6 bekymret är när nån lite vanare eller som är mer hård i orden skriver bara o slå till låter rätt så brutalt o inte nödvändigt vis planerat även om dom som slår sällan misslyckas iaf dom som är vana. (är som att jag skulle beskriva avlivning av höns skulle garanterat inte låta lagligt även om det är det)

tlover
0

#6 Det är olagligt att avliva/slakta djur hemma om man inte har "nog med kunskaper". Att avliva efter din beskrivning faller nog ganska definitivt under att inte ha nog med kunskaper.

Att man får bedöva med slag vet jag, det är den bedövningsmetoden vi använder hemma.

l'm back

VildaVittra
1

Sluta med tjafset, båda. Kan ni inte tillsammans åstadkomma en djurvänlig slaktvideo?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
0

#11 Läs dina pm, tar bort ditt inlägg-.🙂

aktagrottman
0

Vet du, kan inte du ta bort alla mina inlägg i denna tråd?

Var nöjd med mitt sista inlägg. Det var en del fina videos i den.
Skriver gärna om det ikväll.