Småpratstråd
Ibland kanske man bara vill småprata om väder och vind eller annat.
Tex.
Just nu regnar det ute, det måste vara jättehärligt för växterna vi har satt 🙂
l'm back
varför regnar det när man måste vara ute och arbeta? man kan inte fixa djupbädd i regn.
(komiskt första inlägget är jag glad för regn och nu klagar jag på det…
men man kankse inte ska klaga utan snabbt klara av djuren, poppa popcorn och se en film istället)
l'm back
Har regnat hela dagen här och varit småkyligt, mindre kul men ett bra tillfälle att göra en god varm soppa som annars inte passar så bra på sommaren.
#2 min man klarar sig inte på bara soppa då han arbetar på gården, vilket är synd då soppa är supergott
l'm back
Nej det kan nog vara svårt att göra en soppa som pallar för en dags hårt fysiskt arbete.
Soppa borde väl vara perfekt i kombination med hårt arbete? Eller någon typ av gryta :)
#5 soppor kommer ju sällan upp i högt kaloriantal, när min man flyttat ca 20 3 meters stockar för hand, ensam behöver han kalorier i mängder
l'm back
Tagit ner hästarna efter en härlig men kort barbacka ritt :)
Funderar på att börja städa…. sen är tanken att jag ska köpa nät till nya kaninhuset och kompostgaller till kanintraktorns tak.
Kanske borde sätta små skyltar på burarna i min lilla Shabby Rabbit Town.. 😃 Saloon, Bank, Postal office..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#7 hehe låter lite kul men skulle ju nästan försöka bygga traktorer så dom påminner lite om gamla västern byggnader men vet inte om det är möjligt eller praktiskt
jag ser på ett jaktprogram på TV just nu, en av jägarna sa "för jordbrukets skull borde det ju inte finnas nå vilt" 😮
är folk så dumma?, har dom inte hört talas om kretslopp?
l'm back
Vilken otursdag! först jäser inte brödet som jag måste få klart inom en halvtimme (kommer inte att hända) och nu har kanorna som jag ska ha med på bikursen betett sig konstigt 😭 inget bröd har jag för mellanmålet på kursen eller nått annat (min man tog sista bananen)
det kommer att bli ett lågt blodsocker dag
l'm back
#10 Du kan inte steka ett bröd att ha till mellanmål då? brukar gå snabbt och enkelt mjöl, vatten eventuellt lite salt knåda till en snabb deg platta ut stek i lite fett klart.
det hinner jag nog inte (jag vet inte riktigt när hon kommer men hon kan komma när som helst, men hon skulle visst tanka då kanske man kan köpa en för dyr banan
jag märkte vad som var fel med kakorna nu när jag gjorde en ny omgång. Jag glömde sockret 😊
Jag hittarju inte heller genbanksintyget för kaninhonan som fick ungar idag
… hon kommer nu
l'm back
kakorna vart bra i alla fall när man kom ihåg sockret
l'm back
Hittade min festklänning till vikinga gillet… och naturligtvis har katten pinkat på den. *suck* Med läder och pärlor är den inte lämplig att lägga i maskinen heller.. och riktigt så autentisk vill jag inte vara att jag luktar viking :P
Men en handtvätt med grönsåpa och ättika tog bort lukten, och några droppar eersk olja i sköljvattnet gav en frisk doft. Sen fick den torka utomhus :) Så nu känns den ok att använda igen.
Det är inte lätt att trädgårdsplanera då man vill ha nog med legda kvar för hö men ändå ha plats för att odla sin egen mat 😐
l'm back
det är illa om ögonen tåras direkt man knäcker ett ägg 🤮
l'm back
jag klarar allvarligt inte att äta det frächa ägget, det får min man, körde ner några pumpakärnor i dom frästa nässlorna istället
l'm back
#17 var det ett dåligt ägg eller klarar du inte att äta ägg? :P Blev lite osäker.
Jag har kommit på hur jag ska öppna upp mina kaninburar till varandra när den nya är klar; tänkte lägga in ett par tunnlar genom nät-väggen (flera ut och ingångar så att de inte blir vaktade på), och vill jag stänga av blir det lätt att lägga en sten eller så i tunneln, så blir det två hagar igen. Tänkte ju ha hanarna i de två och honorna i den nya.
Känns som en berikande och estetiskt trevligare lösning än nån halv-dan nätdörr… :)
Sen ska jag ut och börja näta min halvfärdiga bur.. när den är fixad ska jag börja med det roliga; bygga hyllor och berika :D
#18 det var ett dåligt ägg, vi har ju två höns som surar (fast det verkar inte bli nått) och ibland petar dom ut ägg dom ruvat ut ur rederna och då vet man inte om det är ett nylagt ägg eller inte men vi knäcker dom i ett separat glas innan vi använder dom för att kolla men ajg har inte varit med om nån som varit så dålig förut
l'm back
Ah..
Mamma hade höns på det viset förr.. när hon ville ha kycklingar markerade hon några ägg med ett X, så att hon inte tog dem.. sen tog hon de färska.
Fast det blev iofs aldrig något med det, räven kom in och tog alla höns.
#20 jo vi har märkt dom men ibland har dom smygit in nya som sen puttas ut lagom till att dom blivit dåliga och ibland försvinner märkningen… tyvärr
l'm back
Glad midsommar förresten
l'm back
Såg denna tror ni det funkar på björn också 😉
vi har varit med om liknande hemma, då katterna skämde bort räven, fast katten har ju tänder och klor så dom har ju ett övertag jämfört med får

l'm back
Man pratar ju om att använda.. var det llamor eller alpackor? För att vakta fåren. Det lär vara effektivt i andra länder mot varg, och betydligt billigare än extra staket, pålitligare än hund.
#24 det har jag aldrig hört talas om faktiskt intressant. Däremot kommer vi nog inte att ha användning för det här då vi har björn runt knuten men inte varg (vad jag vet)
l'm back

#23 Gullig bild :)
Klok tacka, hade hon sprungit hade hon förlorat ett lamm. Men chansen är stor att hon blir av med ett endå, hon kan inte skydda dem hur länge som helst. Att använda lamadjur fungerar säkert på lodjur och räv (man använde även åsnor på samma sätt på vissa håll), men björn och varg hade jag inte litat på dem för.
Detta var vad jag läste. Om det funkar eller ej återstår att se,men det änns som att det är värt ett försök och bättre än att skjuta av allt man inte tycker om. :) Fungerar det bra är det kanske till och med bättre än stängsel som hindrar ''ofarliga'' djur också (hjort, älg och vildsvin gissar jag har problem att passera vargsäkra stängsel?)
Har just varit ute och gjort årets första hässja och ska göra middag snart men jag oooorkar inte
l'm back
dryg känsla när man inte orkar saker… menmen någon katt kanske vill gosa? :)
#23 min svärmors katt jagade också bort en räv, tydligen en stor svart en… när katten gav upp sitt stridstjut och rusade mot räven tänkte svärmor "det var den katten det" men istället hittade de små tussar efter räven en bra bit bort från huset så katten hade inte vart snäll inte :P
#27: "Fungerar det bra är det kanske till och med bättre än stängsel som hindrar ''ofarliga'' djur också (hjort, älg och vildsvin gissar jag har problem att passera vargsäkra stängsel?)". Tja, i alla fall älg och rådjur har problem att passera vanliga, enkla elstängsel utan att ta med sig hela eländet, så om vargstängslet kan få dem att gå runt så vore det inte dumt 🤑. Vildsvin verkar däremot respektera elstängsel, i alla fall häromkring.
#31 Visst.. fast med stängsel efter stängsel å blir det inte mycket att gå runt… om de inte vill springa flera mil.
nu ska man snart äta årets första kantarellmacka
😃
l'm back
Solit idag..:D
haft en väldigt trevlig dag hos några vänner :)
stoppat in mina sista 8 vaktlar i frysen. ska nog bli en god middag av dem senare i sommar
Försöker tvinga mig själv till att inte starta ett nytt projekt innan alla andra är klara, men är så vansinnigt sugen på att bygga en coracle. 😭 Behöver vatten under mina fötter, ett och ett halvt år sedan jag flyttade från kusten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag vill leka lat idag och inte vara duktig
l'm back
#38: Det behöver jag inte leka - det kommer naturligt 😉.
#39 men jag har inte tid 😭
l'm back
hittade ett getingbo på ett gammalt grässtrå idag, jag visste inte att dom gjorde bon så bara att dom gör det på trädgrenar och i marken (och hus då men jag tänkte naturligt).
Som tur är var det ett "dött" getingbo
l'm back
Regnet bara öser ner just nu vägen ser nästan ut som en flod.
#42 jag läste helt fel, läste "jag väger nästan mer än en flod" 😃
l'm back
😂undrar hur mycket en flod kan tänkas väga, nej jag känner mig relativt lätt idag har gått igenom mina lådor med för små kläder och 5 plagg därifrån passar nu så de fick hamna i den vanliga garderoben.
Sitter med tre bisamhällen (avläggare) i bilen, min man kör och jag hoppas att han inte kommer att krocka. För med tanke på att det antagligen är ca 15-20 000 bin/samhälle så blir det endel som kan sticka om dom blir uppretade
l'm back
#45 Hahahha, förlåt, men jag kunde se bilden av att räddningspersonalen inte kunde gå fram till de nödställda pga arga bin. Blir svårt att skjuta dom djuren. 😃
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#46 min man föreslog eldkastare 😉
l'm back
Nu har jag två nya långöron! :D
Tyska Jättecheckar :) Inte de mest ekonomiska kanske, men jag ''behöver'' roliga färger/tecken och vill ha lite större ungar så att jag får större omsättning och kan minska min övriga köttkonsumption lite lättare. (Sen har jag alltid velat ha en jätte..)
Skulle bara köpa en hane.. mendet gick ju inte så en hona fick följa med också ;) Obesläktad.. fast jag håller på och läser på om dubbla brokade-gener och vitscheckar.. vill ju inte avla fram defekta djur. De ska i varje fall få dejta mina helsvarta långöron :)

har gått omkring och tuggat bivaxkakor med honung idag.
Det var massor av vildbyggen som var fyllda med honung som måste bort och man kunde ju inte låta det förspillas 😊
sånt ska visst vara extrem lyxmat också 😃
l'm back
Oj! En del har ju tur att snubbla på sådant! De enda vildbin jag stött på var den svärm som invaderade mitt sovrum för några år sedan, men de flyttade lyckligtvis vidare ganska snart …
#50 vildbyggen kallas byggen bina gör i kupan men utanför ramarna tex att bygga ihop ramar och tak. Jag glömmer bort att folk inte kan sånt redan och ändå har vi bara haft bin i ett år 😊
Hursom måste vildbyggen bort och dom kan man inte slunga så vi får dom för oss själva istället 😃
Vildbin finns inte såhär långt norrut heller vilket är bra varroa mässigt, (varroa är ett kvalster som finns över hela världen förutom delar av norra Sverige, Hawaii och Grönland. och eftersom det är ett så farligt kvalster så har man hårda gränsregler, men dom ska man släppa på eftersom varroa finns i "hela Sverige" enligt sörlänningarna så nu får vi väl snart varroa hit 😕)
l'm back
Jaha, där avslöjade jag min okunnighet. Igen. ☺️
#52 jag skulle ha trott samma sak för ett år sen, det är så mkt man ska kunna med bin att det nästan är som et nytt språk eller så. Många ord är ju helt egna eller har egna betydelser inom biodling för innan man börjar vem kan gissa vad en kupkniv, drönare, drottninggaller, propolis, täckvax etc är om man inte snubblat över det inom andra områden.
l'm back
Jag kan lite om bin även om jag aldrig hållit på med det brukade läsa en del tidningar och kataloger om bin och deras tillbehör när jag var liten det fanns kvar sen när min gammelfarfar höll på med bin innan jag var född har säkert hänt en del sen dess inom bivärlden dock🙂
#54 det behöver inte ha hänt så mkt, det hände främst nya saker på slutet av 1800 talet då nya kupor kom (före det hade man typ korgar med bisamhällen i vilket gjorde att man var tvungen att döda alla bina för att komma åt honungen), slungor m.m.
Nu är det väl mest spridning av sjukdomar (tex varroa) och forskning som är ny men sättet man tar hand om bina är ganska mkt samma.
l'm back
Varför läste jag igenom denna tråden? 😉
Jag går nog och lägger mig i stället. 😴
Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??
Jag har en fluga som insisterar på att sitta på min axel, vill h*n bli mitt husdjur månntro?
l'm back
#57 Jag hade det faktiskt värre häromnatten. Jag vaknade av att en fluga flög in i mitt öra och fastnade där. De låter enormt högt på det avståndet.
#58 😂 ursäkta men mina inre bilder vart ganska roliga.
Jag har förövrigt hittat genbankspapperna på en av kaninerna som varit borta länge (jag hade visst startat ett nytt system som jag snabbt hade glömt)
l'm back
Idag ska vi ta in höet, hoppas vi hinner för min mamma ska upp på scen sen ikväll
l'm back
Sitter och funderar på hur det står till i skallen på mig egentligen. Råkade säga till Cragan att jag ville ha några av hans Welsh Harlekinankor om de blir många nu när han kläcker.
Har ingen aning om hur man sköter om sådana och har fortfarande inte grävt ur dammen. Måste skriva upp en uppblåsbar barnpool på inköpslistan, bygga ytterligare ett djurhus, jag har ju så "få" som måste byggas klart nu innan hösten.
Kan kanske ankor trivas i ett hus av pallkragar?
#61 äggen ska lysas i morrn så då vet man förhoppningsvis hur många som verkar ta sig iaf 🙂
#62 ska nog gå och gömma mig imorgon, för du kommer väl ha 100% resultat och det kommer sluta med att jag har tvåsiffrigt med ankor här om en månad om jag svarar på skype.🤪
#63 hehe 😈
Jag måste bara skryta om min mans senaste verk, jag har visat en bild på den när den var ofärdig men nu är den färdig och fotad så min man tänker försöka sälja den (fösta hantverket han ska sälja)
jag blev modell för att visa upp den
l'm back
Väldigt fin kan du skjuta med pilbåge också?
Jag håller med dig om att den passar bättre som ryggkoger.
#68 min man gjorde den till beridet bågskytte (dvs för att ha på ryggen) men ville visa att om man vill kan man ha den på sidan.
Jag tror däremot att den passar bättre i bältet på nån som är större än mig.
l'm back
Nu har jag fått den mest underliga frågan då jag sålt en kanin.
"hur smakar dom", även om jag vet att många har kaniner för kött är det ju ofta väldigt hysh hysh om sånt, men han var fransman och där äter man kanske mer kanin?
Han blev förvånad överalla papper som följde med kaninen också, hans farmor skulle visst inte tycka om det enligt honom.
l'm back
hehe, skulle han avla eller äta? Tänker om det är lönt att skicka med och skriva genbanksintyg om den ska direkt till grytan :)
#70 Hehe 😃 Ja, kanin är vanligt i Frankrike.
han skulle föda upp kaniner för mat men min Ceasar (kaninungen) som åkte med honom skulle bli pappa till "godbitarna".
Jag skickar med ändå eftersom han kanske slutar och säljer vidare honom till nån som har genbank eller så kanske han blir kär i gotlandskaniner och vill bli genbank i framtiden.
l'm back
Ja ska de avla på nåt sätt är det ju lönt. Tänkte om de skulle slakta direkt. :)
Hittade den här sajten idag och jag kommer troligtvis göra fler besök då det finns massor med roliga, intressanta och kluriga tips och idéer.
Det ska bli spännande att läsa mer 🙂
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/
Vi var ute och gick i två timmar idag i ny mark, och jag fick med mig c.a 2 dl lingon hem 🙂 Rätt bra gjort när man inte kan marken tycker jag. Och imorgon ska de ätas med potatis och quornbullar!
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Hur kommer det sig att man oftast har nästan mer färg på kroppen än på prylen som man målar när man är klar?
#77 Det skulle jag också vilja veta. Jag skulle även vilja veta hur jag alltid får färg i ansiktet när jag jobbar på en oljemålning.
/Rebecca
Min man hade sönder mitt orv! 😭
l'm back
#80 han har lovat att göra ett nytt orv i vinter, han har tur att det inte behövs mer i sommar
l'm back
Tänk om veden magiskt kunde fixa sig själv. 2 kubik klart, 2 kubik till ska in. Vem behöver ett gym?
#82: "Egen ved ger värme många gånger", skulle min far ha sagt helt beskäftigt 😇.
#83 Så sant.😃 Även är man fäller träden blir man ju svettig, sen när man transporterar stockarna osv.
Borde kanske undersöka möjligheten att odla balsaträ istället.
Jag beställde nagellack härom dagen på Internet. Fick avisering igår om att jag kunde hämta ut det. Konstigt, tänkte jag. Ett paket med fyra små flaskor nagellack kan ju inte vara större än att det går in i vår brevlåda.
Tji fick jag. Kvinnan i disken hos ATG-ombudet gav mig ett paket som var 15x20x30 cm. Och i det låg en himla massa papper. Och mitt bland allt detta papper låg de fyra, små flaskorna. Som tillsammans tog upp en yta av 5x7x3 cm.
Ytterst miljövänligt.
/Rebecca
#85 Jag skulle rejta företaget och skriva om det.
#86 Ja, jag ska ta och göra det. Paketet som kom i början av veckan från ett annat företag med ett par strumpor, en fluga, en tidning och två flaskor lack var ungefär hälften så stort.
Jag blev bara så ställd när hon kom med paketet så jag ville dela med mig av världens tokigheter.
/Rebecca
Varför ska DHL komma med paket mitt i natten? man blir ju helt förstörd dagen efter
l'm back
Pussmördarhunden är överlycklig över att jag tagit mitt förnuft till fånga och startat höstens första brasa i kaminen. Hon har frusit sedan midsommar.
Första frost här i natt!
jag avskyr verkligen morderna hus, dom måste både ha konstant tillgång till ström
och
finnas i tätort (rörmockare, elektriker m.m. vill inte köra ut hit)
l'm back
jag ser det snöar jag ser det snöar…
däremot smälter den direkt den når marken
l'm back
fusk här är det ju hur länge som helst kvar tills det kommer vita fluffiga flingor
några fluffiga flingor är det inte snarare en hybrid mellan hagel och snö 🤪
l'm back
Här ska det inte snöa förrän det regnat tillräckligt så min brunn slutar att påminna om Sahara. 💣 =skickas till SMHI annars.
Jag tror folk börjar komma in från trädgårdslanden. Helt plötsligt blev det massor av aktivitet.
#95 man kan ju forma marken enligt permakultur för att få mer vatten i brunnar (min man läser en permakulturbok som tog upp ämnet, vi ska testa det)
Edit: det har slutat snöa och har inte snöat på ett bra tag nu, vintern ångrade sig
l'm back
#96 Jag vet inte hur man skulle forma i så fall, för brunnen ligger i en svacka på tomtens lägsta punkt.
#97 ja då lät det ganska naturligt bra format men det fanns ändå tips vad jag förstår (det är min man som läst om det)
l'm back

När du skottar på vintern får du skotta upp en stor hög över brunnen så kanske det fyller på lite till våren i alla fall?
#99 Våren är absolut inget problem då brunnen svämmar över.
fattig bonddräng en favvolåt
l'm back
Varför är det så att så fort man börjar närma sig att bli klar med en sak, så är något annat i väl god tid att börjas med?
"Inte alls stressad" inför vintern och gräset har fått för sig att närma sig knähögt, trots regnbristen. Taket kvar på hönshuset, vindskydden i kaninburarna, en hel del ved hugger inte sig självt och räfsans handtag bestämde sig för att gå i två bitar lagom till att löven dalar ner.

Du får adoptera en morfar. Det gjorde jag och för första gången på flera år har jag noll vinterpanik 😃
Jag har en granne i den åldern, men han gör ju helt tvärtom.
VildaVittra: Går det att såga ut virke ur den där skivan så jag slipper köpa virke till att täta dörren och fönstret? (läs: Skulle du som har en mindre träverkstad hemma kunna hjälpa mig att såga ut några få lister?)
Granne: Javisst, det går att fixa (läs: Jag tar med en livsfarlig VildaVittrafingertuggande maskin som du kan masakera dig själv med).
😕

Jag tycker du ska prata klarspråk med din granne så kanske du får de svar du vill ha 😉

Idag har jag haft simskola med mina ankor. Igår var första lektionen vilket inte gick så bra. De "studsade" vilt kvackandes en sväng på vattnet för att sedan hoppa upp på stranden igen och gå hem.
Idag gick det bättre. De lugnade ner sig och simmade litegrand. Till och med doppade huvudena och såg ut att trivas. Tyvärr klev de upp ur vattnet på fel sida ån. Det är INTE bara att komma över på andra sidan. Som tur var efter MYCKET lock och pock tog de mod till sig och simmade över till rätt sida igen. Sedan gick vi hem..
Ett stycke långhårig kattunge bortskänkes till pälsvårdsbesatt..🤪
#107 jo det där känner man igen, eller som det är i klabbsnö 🤪
l'm back
#108 Jag våndas inför vintern med den katten.
Inatt hade det kommit snö här :)
Fick en otroligt julkänsla och blev överlycklig. Sen kom jag på att vi är i mitten av oktober och att jag inte får börja julpynta och julbaka ännu -.-'
http://erjfoto.se/
Idag har jag rivit altan på det gamla hönshuset, huset får tyvärr stå kvar ett tag så jag har någonstans att stuva in grovsopor. Till våren ska det bli en stor brasa här.
Lite läskigt att se hur murken altan var, den har jag gått på flera gånger om dagen. 😮
alla ni som bor där stormen ska fara fram har väl säkrat djur, saker och fyllt på vattendunkar, praktisk mat osv för stormen (och ev strömavbrott som kan följa)
l'm back
Vatten är upptappat, det finns kallskuret och stearinljus och jag flyttade just bilen bort från träden. Men jag bor i norraste kanten av stormområdet, så jag tror inte det blir så häftigt här.
Korka upp champagnen, idag fanns det vatten i brunnen. 🥳
#114 yay 👍
l'm back
jag tror de flesta lagt sig i vintervila tillsammans med växtligheten och björn 😴
l'm back
Nu är jag tillbaka efter ca 40 timmars strömlöshet
l'm back
#117 Hur överlevde du? 😮
På ett annat forum har frågan om vilka fördomar man möts av ställts. Jag drog inte ens upp de man får höra när man bor utan rinnande vatten eller badrum.
Vad möts ni av för fördomar?
Tja, är man tjock och inte har vett på att be om ursäkt för det, betraktas man som mindre vetande …
#118 knappt, jag bor ju (tyvärr) i ett mordernt hus med djupborrad brunn vilket innebär, inget vatten, ingen värme, inga matlagningsmöjligheter och ingen matförvaring. Sen så måste husets ventilation vara igång dygnet runt för att man inte ska få mögel i huset.
Imorse fick min man köra till stan och köpa en gasolkamin för att huset inte skulle frysa sönder och köra till sjön för att hämta vatten (vi hade ju vatten lagrat men inte nog)
l'm back
Jag tror att någon tog min kommentar "mattes lilla godbit" lite väl bokstavligt.
#121 oj vad lik hon är min katt…
som jag brukar säga att jag ska äta upp (för hon är så go) 😃
l'm back
#122 HON????? Det var det nedrigaste han hört på länge! 😡
200 meter handskottning avklarad. Vem behöver ett gym?🥵
Nähä, det blev ingen julskinka i år. Jag lät den svalna inne i ugnen efter griljeringen och satte mig och titta på film, när jag kom ut igen i köket hade katterna öppnat ugnsluckan och försett sig. Fanns bara slamsor kvar.
Någon som har ett recept på griljerad katt? 😈
God Jul allihopa
och en god dag till alla ni som inte firar jul också
l'm back
gott nytt år allihopa
l'm back
Detsamma! 🥳
Vi köpte Bondespelet för några dagar sen och spelade det samma kväll, men det kom upp ett så hemskt kort att jag vet inte om jag vågar spela det igen.
"Du har köpt konstgödsel" 😮
( 😉)
l'm back
#129 Skriv till företaget och klaga över att spelet inte finns i en hippieversion. 😮
Det är snart mitten av januari och jag sitter lättklädd intill kammarfönstret som står på vid gavel och svettas? Inga klimatförändringar i sikte här inte! Morgonpromenaden med vovvarna skedde iklädd sandaler och kjol. Havren har redan grott och skotten är 10 cm, blir det kallt nu och snö får jag så i vår igen. Funderar på att klippa av dom och ge dom till ninisarna.
Hur många grader har ni?
vi har minusgrader i alla fall -0,7 vanligtvis har det legat på -3 eller så, solen värmer ju inte så det blir inte så mycket varmare mitt på dagen men det är ändå svårt att tro att vi är i mitten av en av de kallaste månaderna på året.
ingen vår (jag känner de via lukten långt innan snön smälter) i sikte än däremot så jag är inte säker på att själva våren kommer tidigt bara för att det är en blid vinter.
l'm back
Varför är det så lätt att sätta sig framför datorn men svårt att ställa sig?
l'm back
#133 Vi skyller på att datorn sänder ut subliminala meddelanden om att vi ska sitta kvar och surfa istället för att erkänna att vi är lata. 😉
Idag tog jag ner julgardinerna som suttit uppe i 2,5 år sedan jag flyttade in och satte upp dom i brist på andra. Visst är jag huslig?🤪
Ignorera den trasiga taklampan som jag FORTFARANDE inte har lagat och bytt el på. 😊
Hur bedårande får man vara?
Välkommen lilla Får-ex som flyttade in här igår.
#135 jag som trodde att du faktiskt skaffat får 😃
l'm back
#136 Va? Är det inte ett får? Har jag blivit lurad? 😮
Får är söta, men jag har varken plats eller råd med sådana för tillfället.
Så har man blivit av med en tupp, men inte till räven.
Höken hade varit framme i ett hönshus i Dalarna och slagit blommetuppen där för några månader sedan. Ägaren hade letat ny tupp sedan dess (man vill ju kunna få befruktade ägg till våren) och körde idag ner till Uppsala bara för att hämta min "extra".
Känns skönt att snyggingen fick gå till liv och jag slipper slagsmål mellan honom och min knätupp i hönshuset.
Jag önskar man kunde odla ris och göra egna riskakor av det.
Riskakor är sååååå gott
l'm back
#140 vi har faktiskt funderat på att testa att odla ris i hinkar men problemet blir ju att omvandla det till riskkakor 😉
l'm back
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#141 Omöjligt kan det ju inte vara. Skulle gissa på att man blandar puffat ris och sönderkokt "grötris" och pressar ihop.
hmm
I mars var det aprilväder
I april var det vädret som brukar vara i Maj
och nu är det aprilväder igen (snö och blåsigt varvat med solsken)
Jag tror vädret har fått fnatt
l'm back
Gnnnhhh!!! Jag ska inte fönstershoppa på onlineplantskolor, jag vet det! Men vad gör jag, jo jag fönstershoppar och drabbas av habegär. 😭
oooh spännande sida
l'm back
Förresten, jag testade ett nytt kaninrecept till nyårsmiddagen och den var så uppskattad att både jag och min man hade paltkoma efter middagen (så den hemmagjorda "ost"brickan fick bli till grevinnan och betjänten då vi smält maten lite).
och även Gimla låg i paltkoma efter middagen då hon också fick kanin (fast rå).
l'm back