Hållbara billiga växthus?
Jag drömmer sedan jag var barn om att ha ett växthus, men av olika skäl har det aldrig blivit något. Jag bevakar blocket efter fönster, men antingen är de för långt bort eller så vill de ha multum för dom. Så jag börjar titta runt efter något billigt färdigt växthus som jag kanske kan spara ihop pengarna till, det kommer väl en växthusrea även nästa år eller året därpå. Nu har jag i färskt minne vad som hände Cragans växthus när det kom en vindpust, men jag undrar om det finns billiga växthus som inte flyger till Oz? Eller som man kanske enkelt och billigt kan förstärka samt förankra? Är det en idé att montera ner glasen varje vinter?
Hittade detta, är det bortkastade pengar?
https://www.vidaxl.se/p/40193/vaxthus-12-25-m-med-taklucka-skjutdorr
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det var väldigt likt vårt växthus som vi tog ut alla rutor vi kunde ta ut för vintern så att det skulle klara av mer.
och vårt växthus överlevde ju inte första vintern (i Norrland och vi har lite vind jämfört med ni sörlänningar vad jag förstår). Vi hade också en grund till för att den skulle stå stadigare.
Kanske till och med hjälper glaset växthuset att stödja upp det hela, eller nått det blev då inget kvar att använda då vi testade att ta ur glasen.
l'm back
I min glänta blåser det ju knappt (säger jag som är van vid kustväder), med det händer ju att en och annan vindpust kommer.
Jag tänkte jag kunde gjuta ankare, så hela huset inte flyger iväg.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Här blåser det inte alls heller i vanliga fall (faktiskt så blåste det relativt lite även under stormen, vi hade mycket mindre skog som blåste ner jämfört med alla andra).
Med vårt växthus så stod grunden kvar och resten flög iväg så för att ett ankare ska funka gissar jag att man måste fästa det högre upp.
l'm back
ehh inga fel på växthuset här ju krävdes bara lite arbete med att få det att så. en borrmaskin ett st 2-2,5mm borr ett par meter 2mm ståltråd (bara lite över 100m) och nån liten träkloss för att förhindra att det flyger inåt tror det bara var runt 80m träkloss 🤫