Gravidtråd
Jag och min man har ju blivit gravida med förhoppningsvis vårt första barn, så man börjar ju kolla omkring efter vad man ska hinna skaffa, vad som behövs under tiden osv
Jag stör mig däremot mycket på många listor och tips om vad man ska skaffa då man "måste" ha allt vilket jag inte håller med om.
Jag tänkte här kunde vi tipsa om lite mer hållbara tips när det gäller graviditet och saker man kanske vill skaffa i förväg (för har man framförhållning kan man hitta saker på second hand osv tex köpte vi redan för några år sen en korgsäng på second hand 😊)
En tips och trix tråd för gravida som inte vill vara världens största miljöbov helt enkelt, eller när man vill försöka/pröva litegranna.
l'm back
Det vi hade hunnit skaffa innan vi var gravid var en korgsäng, en tennburk för första hårlocken och några begagnade barnkläder (inte många).
Eftersom min man är rädd för att jag ska få missfall så får jag inte hjälpa till nått med veden i år (vanlig vårsyssla här) så jag kommer nog att sy och sticka endel under den tiden.
Vi har hittat en hemsida med ekologiska tyger och liknande som vi nog kommer att beställa från då vi blandannat behöver sängkläder till korgsängen och så hade jag tänkt göra en babylift och ett "skötbord" (ett som man kan ta med men vi kommer nog använda det hemma på tex en bänk att köpa ett skötbord för det känns lite onödigt) men min man såg att man kunde göra det i läder så det kanske blir han som gör dom istället.
leksaker behövs nog inte för att vara ärlig så tidigt (och man får nog en hel del) kanske att jag gör nån trasdocka i tygspill eller att min man snickrar nått.
bärsjal och en ergonomisk sele ska vi nog hålla koll efter (eller sjal kanske man kan sy själv, det ska jag kolla upp) och så ska vi hålla koll efter en bra pulka (min man har ändå velat ha en lääänge) barnvagn skippar vi nog däremot än så länge.
Sen får jag hålla ögonen öppna efter tygblöjor, man kan ju ha tur och hitta ett gäng billigt.
Så vi kommer ju inte hålla oss på "bare minimum" men genom att redan börja hålla koll kan man säkert hitta bra och billigt begagnat det som behövs och det man tror man behöver (vilket jag tror kommer vara endel 😉)
l'm back
vi håller också på at försöka att plast och konservbanta just nu så det kan hinna bli någorlunda ok tills barnet förhoppningsvis kommer
l'm back
Man får ju såklart skriva i tråden om man redan har barn och inte har nått nytt påväg, det finns säkert massa bra tips ni med erfarenhet kan ge
edit: man behöver inte vara gravid eller ha barn alls ens
l'm back
#3 Vilken tur att du lade till det där sista stycket. 🥵
Lägg ut en annons på bortskänkes i fokus om tex tygblöjor osv, har du tur finns det någon i närheten med stora barn och prylar kvar.
Den här blöjbyxan är en enklaste jag sett, kanske nått för dig? : http://www.tygisar.se/gor_det_sjalv.php?artikel=17
Riktigt små barn gillar saker som låter, så jag skulle nog peta in en bjällra i trasdockan. Tänk på att sy fast den ordentligt bara eller sätta en "kobjällra" som är för stor för att sväljas.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
nej men snälla nån, nu läser vi varandras tankar igen
smart med bjällran, man kan säkert sy in den på ett säkert sätt
ska kolla länken
l'm back
#5 Hahaha, det här börjar bli läskigt. 😃
Har hört att Kådsalva är bra för röda rumpor, kanske du borde göra en ordentlig sats innan illamåendet sätter in? När drängen väl kommit lär du ju inte ha tid.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag skulle nöja mig med att energiåtervinna köpesblöjor det blir nog mycket tvätt ändå, med spya och skit på kläder och sängkläder.
Snubblade på det här mönstret på nätet när jag letade efter ett mönster till innetofflor pga mina kalla golv och tänkte direkt att det var något för din man att göra till drängen. De lär ju fungera utmärkt första vintern.
http://hostlycka.blogspot.se/2010/04/monster-till-skinntossor.html
Härifrån har jag köpt tygblöjor. Det finns en rea-hörna som ni kan kolla in. http://imsevimse.se/ Grattis, förresten, tlover, vad roligt!
På Myrorna går det att hitta massa fina bebiskläder billigt. Det är vansinne att köpa nytt, för det är så himla dyrt!
#8 vi ska i alla fall testa med vikblöjor min man har dålig erfarenhet av engångsblöjor sen han var liten och tog hand om småbrödrarna.
#9 ooh vad söta, vi hade tänkt att kaninskinnen skulle bli handskar men kanske ska dom få matchande tussar 😍
#10 tack för länken
vi brukar alltid svänga förbi myrorna när vi är i storstan men vi har inte tidigare svängt förbi barnavdelningen
l'm back
#12 Här fanns den begagnad till nästan halva priset: http://www.bokborsen.se/Olanders-Marit/Amning-I-Vardagen/3516493
Vi köpte vikblöjor hos Minimundus, billigare än från Imsevimse. Blöjbyxor i ull går att sticka själv. Tygblöjorna, både formsydda och vik, kan man egentligen göra själv också. Koll in tygisar.se som exempel. Och så mycket extraarbete är det inte med tygblöjor. Tvättar gör man ju ändå och i alla fall jag tycker att det går som på en dans.
Till tvättlappar klippte vi sönder gamla handdukar, funkar bra även utan att ha sicksackat kanterna även om det blir snyggare (mindre trådigt) om man gör det.
Leksaker behövs inte alls de första två månaderna, möjligtvis ett litet mjukisdjur med speldosa i. Därefter är en mobil ovanför skötbordet och ett babygym nästan det enda som "behövs" ett litet tag framåt och de kan man enkel göra själv.
Vi hittade en väldigt fin spjälsäng för nästan inga pengar alls på second hand. Dock passar inte dagens madrasser men som tur är har jag en släkting som jobbar på en "madrassfabrik" så han löste en till oss utan kostnad. Men i ärlighetens namn så har sonen mest sovit i vår säng så spjälsäng kunde vi väntat ett tag till med om vi inte hade hittat en billigt innan han föddes.
Några av sakerna som brukar stå på de där löjligt långa listorna rekommenderar jag verkligen att man köper. En febertermometer (inte en sån man stoppar i örat eller på pannan) som exempel är trevligt att ha en helt ny av. En nässug är också guld värt när liten blir förkyld (min var bara fem veckor gammal när han blev förkyld första gången).
Babynest är trendigt men inte alla bebisar gillar dem. De gånger sonen sov i spjälsängen så sov han dock i sitt babynest, nästan aldrig annars. Jag sydda vår själv av gamla fina lakan, slöseri att köpa de dyra som finns på marknaden.
Åkpåse är inte heller något som behövs om bebis har overall. Kör lager på lager med filtar istället om det skulle bli riktigt kallt. Vill man dock ha åkpåse behövs ju ingen overall (ta en med hål i så att bebis kan åka i babyskyddet i åkpåsen i sådana fall). Har sett en del som har både overall och åkpåse och har med sig filtar. Känns lite överdrivet.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
På tal om spjälsäng
Jag är lite sugen på att samsova, min man är rädd för att han rullar över barnet eller råkar slå/sparka den i sömnen (ibland drömmer han att han slåss och han har lyckats att både slå och sparka även om det är ovanligt) så vi funderade på att ta en själsäng som man tar bort en sida, den sidan styr man då upp mot min sida av sängen så det blir lätt för mig att tex nattamma och jag ligger som skydd mellan så i värsta fall får min man en armbåge i revbenen då han försöker rulla över mig.
såklart skulle man då säkra spjälsängen tex genom att styra upp sängen mot och väggen är på andra sidan.
vad tror ni.
#14 ja tygisar var en underbar sida och jag kommer nog ha tid att sy då min man tagit över allt tungt på gården.
jag ska komma ihåg termometer och nässug, tvättlappar har vi sen vi slaktade min mans gamla morgonrock 🙂
l'm back
Då kan jag tipsa om babynest. Med en sån blir det säkrare när bebisen är pytteliten.
Googla själv, jag ser att det finns massa olika och jag minns inte vilket märke vi hade.
Min karl sov också som en väderkvarn men blev lugnare när sonen föddes. När vi fortfarande bodde i lägenhet så flyttade vi vår säng så att spjälsängen låstes fast mellan sängen och väggen. Med ena sidan nedfälld så kunde jag enkelt lyfta ur sonen (de gånger han sov där i) för att amma. Men mestadels så låg han mellan mig och spjälsängen eller på min arm mellan mig och sambon efter att han hade somnat på min mage. Numera sover han mellan oss i sängen i väntan på att vi ska få klart sovrummen så vi kan ställa upp hans spjälsäng. Ska försöka få honom att sova helt själv (men i vårt rum) så han förhoppningsvis börjar sova hela nätterna.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Åkpåse av fårskinn funkar perfekt ullen reglerar värmen så att bebisen inte blir överhettad, de sover mycket längre när de kommer ut i vagnen även kalla vinterdagar.
#17 det var ungefär så jag tänkte man kunde göra, då kanske det funkar för oss också
l'm back

Jag har använt våra egna lakan till att göra lakan och påslakan till vår dotter.
Dels är dom redan tvättade ett antal gånger och sen är dom mjuka och sköna redan.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Vi ska göra om en gammal, gammal kökssoffa till barnsäng. Min far, som är snickare, har slipit och lackat om den. Sen ska vi klä den och sätta upp skydd på sidorna och självklart fästanordning till locket. Locket ska nämligen vara kvar så vi kan ha den som sittmöbel i sovrummet när bebisen inte sover eller ens använder sängsoffan.
Vi har sparade lakan som är sambons gamla (sen urminnes tider) och jag har fått mitt jobbs gamla tvättlappar som jag tänkte ha i början. Det är tvättade handdukar som delats i 2-3 delar och de är mjuka och sköna. Vi kommer även ärva en massa kläder (som kommer gå runt runt i familjen) samt så har vi en massa second hand. Tror vi sist och slutligen kommer handla väldigt lite nytt.
#21 det finns ju gamla sängar som ser ut som er kökssoffa fast utan lock, såna har vi två av i lagårn som kommer att bli barnsängar när ungen är lite äldre (efter lite uppiffning)
faktiskt så finns massa gamla saker där, ett par barnträskidor, en gåstol, osv som säkert kommer till användning.
l'm back
#22 mm sett sådana sängar. Denna är en kökssoffa dock, den har lagrat korv och annat mums i sig förr om åren. Pappa sa att det började dofta så gott när han slipade. 😃
Spännande tråd! =)
Vi väntar vårt första barn nu till slutet av mars och har nog de flesta förberedelser klara nu. Det allra mesta har vi köpt begagnat på blocket, spälsäng med madrass och spjälsängsskydd, vagn, ammningskudde (var billig och fanns i närheten så tänkte prova!) babysitter och vi letar nu efter tygblöjor och skötbord.
Tack vare alla fina vänner har vi ett överflöd av babykläder i storlekarna 56 och 62 som deras barn vuxit ur. Vi har även fått ett babyskydd, bärsjal och bärsele av vänner.
Via gratisboxarna från apoteksgruppen och apoteket kronan har vi fått nappflaskor och en napp som jag ska kolla upp lite men förhoppningsvis kommer vi inte behöva använda nappflaskorna om amningen funkar som den ska!
Det vi köpt nytt är täcke, kudde, påslakan & lakan, madrassskydd och skötbädd. Örontermometer har vi också beställt och jag har köpt hem lite hygienprodukter till mig, typ jättebindor till avslaget och amningskupor samt amningslinnen. I början på april får vi även hem skinnen från fåren vi slaktade i höstas så då har vi fällar till vagn och golv!
Jag har ganska mycket gamla småbitar av tyger som jag håller på att knåpa ihop en mobil av med fåglar från det här mönstret http://www.spoolsewing.com/blog/2008/05/16/bird-mobile/ men jag kommer måla grenar istället och fästa dem vid! Tror på mycket färger runt barnet!
Av ett gammalt lakan har jag tänkt sy ett babynest, mest för skojs skull. Skulle aldrig köpa ett babynest men när jag har material hemma så varför inte? Kommer nog utgå från detta mönster http://anastasias.se/?p=4759
#24 kolla in min "babysakertråd" på bortskänkes, där fanns det en länk till en annonssida som hade ganska mkt tygblöjor
Nån som vet om det är nått speciellt man ska se upp med vid slakt om man är gravid?
såklart tvättar vi hände före och efter och har plasthandskar.
l'm back
Ska göras! Tack för tipset! =)
Vad gäller särskilda omständigheter vid slakt vet jag faktiskt inte, förutom då att vara noggrann med hygienen men det är man ju naturligt. Om jag åt kött skulle jag nog vara lite noggrannare med tillagningstiderna också, se till att allt blir genomstekt, torrt och tråkigt ;) Alt göra gryta på det mesta. Men det skulle nog gälla för vanligt köpekött i min värld också tror jag.
#26 köttet äter min man och katten här men det blir (för min man) ändå gryta för det är typ det enda sättet jag kan tillaga kött
l'm back
Hehe, ja, det är väldigt tacksamt med grytor på det sättet. Svårt att få det fel liksom!
Fallolyckor om du kliver upp på en stege eller lyfter tungt och har blött golv.
Grattis till din graviditet! 🎈
Det brukar finnas bytar-dagar i skolor och förskolor. Där fyndade jag massor när sonen var liten. Man kunde också lämna in sitt eget och få det sålt.
Första graviditeten slutade ju inte bra men vi blev ju snabbt gravida igen så nu är vi reda i vecka 17 och vi har fått första babysaken av svärmor. En ekologisk bärsjal, hon köpte den nämligen tidigt så vi skulle ha tid att öva 🙂
Mitt gosedjur verkade tycka det var mysigt men jag tror jag ska testa med nått mer babyformat och inte en mjuk tyghund innan det är dags.
l'm back
#31 jag testade med min nalle innan joel kom ut, det var ganska likt ;)
#31 Jag körde gosedjur i vagnen när jag hade köpt den! 😊😂
#32 tack för tipset, jag får kolla om mamma har nån nalle kvar.
#33 Jag tror nog Perrito (min gosedjurs hund) får vara med om endel innan ungen kommer här också 😊
l'm back
Vet nån om nått ställe där man kan köpa ekologisk bumollsfrotté el ekologisk bomulls rutväv.
Det är tänkt till tygblöjor, jag har hittat frotté på ett ställe men finns det på fler ställen skulle det ju vara bra.
l'm back
Igår var vi hos min mamma och hämtade 2 kassar med bebiskläder för den första tiden (storlekar mellan 50 och 70) från när jag och mina systrar var små och från när min mamma var liten. Jag fick också ta vaggan som gammelfarfar byggde och så tog jag min gamla leksaksspis (den får vänta ett tag däremot).
och för nån vecka sen köpte vi lite leksaker på second hand, det är däremot också en sån där "får vänta ett tag" men dom vari fint skick och i bra pris.
Vi har också börjat göra en lista på vad vi har (i klädväg) och vad vi inte har (allt annat) så att vi slipper köpa dubletter.
Vi har blandannat massor av bommullströjor i storlek 50 så det tror jag inte vi behöver mer av men när man väl ska köpa kanske man glömmer bort det annars..
l'm back
Undrar hur linnetyg skulle vara som tygblöja, de suger ju upp fukt bättre än bomull och är i princip alltid ekologisk? Kanske för strävt för bebisrumpor?
Det brukar gå åt fler tröjor än man tror om man vill att bebis ska se presentabel ut.
#37 Jag går efter vad "tygisar" säger just nu, det känns enklast för en nybörjare.
Jo jag förstår att man behöver många men vad jag förstår så är många bäbisar inte storlek 50 så länge, det kombinerat med "kräkskydd", tillgång till tvättmaskin 24/7 och det faktum att bäbisen inte behöver vara fotomodell här hemma gör nog att det räcker ganska länge.
l'm back
Joel har först nu , som 4 månade, börjat kräkas och vi är redan på strl 62. Vi behövde knappt tvätta första veckorna då hans bodys i strl 50 hölls hyffsat rena länge. :)
Lite sjukt, vikblöjor blir dyrare att göra än att köpa (i alla fall ekologiskt), är arbete inte värt nått i dagens samhälle 🤔
Men så sen jag varit med att beställa tyg så är det väl bra
l'm back
🤦♂️att läsa på om barn och hur man tar hand om dom är betydligt jobbigare än avancerad matte.
Man ska ha kudde men inte ha kudde, man ska ha täcke men inte ha täcke 😭hur ska man kunna göra saker till bäbisen om man inte ens vet vad man ska göra.
l'm back
Och sen när bebisen kommer så vill den ändå ha allt tvärtom. ; ) Jag tror absolut att man kan läsa för mycket och att det gör mer skada än nytta. Joel har från första veckan varit en svettis. Han har klara sig med lite kläder,även utomhus samt knappt haft mer än en filt. Jag har fått många fina råd om hur han borde kläs på eller ha täcken. Vi har följt magkänslan hela tiden och försökt att inte bry oss om allt man läser.
#42 problemet är ju att man vill ju förbereda tex om man ska hitta saker bättre begagnat eller om man vill göra själv
l'm back
Jag tror att det inte lönar sig att förbereda för mycket då du aldrig vet hur bebisen blir i sinnet. En sjal, ett babynest, amningsgrejer, blöjor, bebisfilt, skötbord/skötområde med tvättmöjlighet och kläder är nog bland det enda som behövs.
#44 Tack 🙂
Det mesta har vi till och med redan. 🙂
Vanligtvis då man läser på om vad man "ska" köpa så är listorna milslånga för man måste ju ha en skötväska som matchar den superdyra barnvagnen 🤔
Jag har däremot en känsla av att det mesta är för föräldrarnas skull inte barnet men so totalt nybörjare så är det svårt att skilja ut vad som är nödvändigt och vad som är för föräldrarna
l'm back
Ja dyr skötväska och matchande åkpåse och sen bara dyra märken på kläderna. Annars är man en dålig mamma förstår du väl ;).
Vi har köpt en sjal + nappflaskor och nappar nytt. Resten är begagnat eller gåvor. Mamma fick 2 Ikea kassar kläder av sina grannar i små storlekar och fast det varit lite noppigt och blekt så har dom varit hela och rena. Jag tycker det varit helt perfekt med lite slitna kläder till Joel.
#41 När jag fick min son 1999 skulle barnen ligga på rygg och utan kudde. Min son sov bara om han fick ligga på mage med kudde.🤪Inte lätt att veta vad som är rätt och fel med alla olika riktlinjer som kommer. En annan sak var att min son hade svårt att rapa om jag ammade honom när han låg vågrätt i famnen. Om jag hade honom lodrätt (neråt alltså) så kunde han rapa. Innan jag kom på detta satt jag många nätter med en ledsen liten kille i famnen som hade ont i magen. Man lär sig genom sitt eget barn. ❤️
#47 Hahaha, hur i all världen kommer man på att hålla ungen upp och ner? 😎
#48 Nääää inte upp och ner! 😂Sittande rakt upp alltså. Ser att man kan läsa mitt inlägg som att jag höll honom med huvudet neråt. 😂Svårt att amma med bebisen upp och ner! 😂
#49 Puh! Blev lite orolig där för din sons välbefinnande.😉
Men bra att det klargjordes så inte Tlover får några dumma idéer med sin bebis.😃
#50 Hahaha ja vilken tur!😂
Ja man vet ju aldrig med de där nya mammorna och deras nymodigheter ;) ;)
Finns det någon som vet om bra barnböcker som handlar om lite mer hållbara ämnen, jag såg någorlunda nyss på TV ett program om barnböcker och där fanns det böcker som tex "min Iphone" och/eller liknande 😮
Sånt kommer inte jag läsa för mina barn så det skulle vara kul med tips på bättre böcker.
Både killar och tjejer kan vara hjältar el klassiska "prinsessor" enligt oss eftersom alla olika slags mäniskor finns så tjejerna måste inte vara hjältar konstant och inte killarna heller.
l'm back
Du har gott om tid att hitta barnböcker. Prassel böcker eller att låta barnet strimla en gammal veckotidning räcker långt. Barnet kommer sen att välja de leksaker och böcker det gillar att leka med själv.
#54 Jo jag vet att det tar ett tag innan barnet uppskattar böcker men det är väl ganska tidigt man kan börja med bildböcker? Man börjar ju läsa för barnet långt före barnet själv kan uppfatta vad man läser om egentligen (vi vill läsa mycket för våra barn).
Både jag och min man älskar böcker och det är en sak vi tycker att man inte kan köpa för mycket av (däremot köps ju främst faktaböcker, eventuella romaner köps på second hand).
l'm back
Jag tyckte om att läsa när jag var yngre men slutate när vi fick barn. Brukar läsa för eller nu tillsammans med dottern det är böcker hon gillar, tror att det är ovanligt att läsa något barnet inte är intresserad av. Hur man vill att det ska bli när man får barn och hur det egentligen blir skiljer sig mycket åt. Man vill att allt ska vara perfekt men sedan är man nöjd med att allt funkar någotsånär.
Nu är det ju när som helst som det blir aktuellt med en "barntråd" istället.
Alla "måsten" jag kunnat komma på är köpt varav vissa saker nytt (jag hade tänkt sy egna sängkläder men det var dyrare att köpa ekologiskt tyg än att köpa färdiga ekologiska sängkläder).
En hel del saker som de flesta tycker är måsten är däremot inte köpt då vi vill vänta och se om vi behöver det först (tex napp, nappflaska, barnvagn etc)
l'm back
Det går ju faktiskt att mata bebisar med tesked, min systerson vägrade nappflaska.
#58 Jo jag har läst det (el medicinkopp ska funka enligt det jag läst) och det är också bättre för amningen och jag vill ju amma (hoppas det går för mig).
l'm back
I början på BB brukar man ge barnet mat med kopp/sked för att inte störa amningen. Om man behöver stödmata. :)