Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettövrigt
Läst 1844 ggr
VildaVittra
0

Lanolinkok

Fick ett ryck här på morgonen och bestämde mig för att koka ullen JeanetteK gett mig, fyllde upp min stora aluminiumgryta jag använder till allt mysko mäck jag pysslar med, med ull, salt och vatten. Ställde det hela på spisen och gick iväg en stund, när jag kom tillbaka så visade sig att kastrullen sprungit läck. 😭

Räddade över allt till min fina rostfria gryta som jag inte alls vill koka mysko prylar i utan enbart ha till långkok. 

Så nu står allt på spisen och puttrar. Det ska tydligen koka några timmar och sedan ska man låta det svalna, så ska lanolinet flyta ovanpå ytan sedan. Vi får väl se, just nu verkar ju det mesta gå åt helvete för mig. 

Så till min fråga, kan man smörja läderskor med enbart lanolin eller måste man blanda det med en massa annat som bivax osv?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

Åhh vad spännande, jag har också velat att testa att koka ur lanolin men det har aldrig blivit av.

ang lädersmörjningen vet min man inte tyvärr.

edit: kommer det att komma bilder sen?

l'm back

VildaVittra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jadå, har tagit en redan, men det ser inte ut som mer än vad det är just nu, dvs ull och skitigt vatten. 

Jag får helt enkelt prova med ren lanolin, tvättade mina läderkängor igår, så de behöver smörjas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Niklas
0

Wikipedia har lite information om hur man utvinner lanolin. http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lanolin Det tolkar jag som att man använder det som en beståndsdel i skovax snarare än som impregnering ensamt. Jag brukar använda lanolin för att rengöra händerna om de är kraftigt nedsnutsade av olja och sånt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

tlover
0

#2 Åh vad kul, nu får du göra alla fel så jag kan göra allt rätt när jag får tag i vårklippningsullen av svärmor 😃

Egentligen borde väl lanolin funka bra som "hårolja" nån gång då och då. Det borde ju vara det som är mest likt sebiumet i vårt eget hår egentligen.

l'm back

VildaVittra
0

Lärdom ett: Använd inte lock om du fyller kastrullen full med ull och vatten, locket kommer då sväva liksom prinsessan på ärten på en hög trave ull en bra bit ovanför kastrullen. 

Lärdom två: Pressa inte ner ullen för fort i kastrullen, fontäner uppstår.

VildaVittra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter 2,5 timmars kokning har nu kastrullen stått ute på avsvalning. Ett tunt lager av lanolin har börjat att bildas. Tänkte att när det stelnat helt och jag tagit upp det, så ska jag koka ullen igen och se om det kommer mer lanolin, för då räckte inte 2,5 timmar. Kommer det inte mer så kommer nästa kok enbart kokas 1,5 timmar osv så jag kan minska energiåtgången.

tlover
0

Hur gick det efter andra uppkoket?

l'm back

VildaVittra
0

Har inte gjort det än, vattnet vart inte kallt förrän det var dags att sova, så ska göra det senare idag.

tlover
0

#8 Ok då får vi veta senare.

Du får gärna skriva hur  mycket du får ut av ullen också 🙂

l'm back

Em_
0

Kan man använda ullen efteråt eller blir den konstig? :)

VildaVittra
0

#10 Jag kokar texelblandrasull, så den tovar sig inte lika lätt, så jag ska använda den till fyllning ändå. Men är man försiktig med annan ull så går det nog bra att använda den som vanligt.