Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: energi
Läst 6321 ggr
VildaVittra
0

Värma vatten till balja

Jag har blivit med en badbalja idag och inser nu när jag står med vattenkokaren att det tar ett tag att värma upp ca 100 liter vatten med den. Nu ska jag ju inte bada varje dag, men det vore ju praktiskt om det fanns något lättare och energisnålt sätt att värma vattnet. Vedspisen behöver leras om, så den kan jag inte använda och vanliga spisen tar det längre tid med än vattenkokaren. 

Några idéer?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
0

går det att elda under den?   

eller bygga nån eldstad brevid o köra med koppar spiral som skorsten o ha ner den i vattnet 🙂  verkar enklast o inte nått krångel 🤪

VildaVittra
0

Den är i plast, så jag tror nog att det kan vara olämpligt att elda under den. 😃 Ska ha den inomhus vintertid då jag tröttnat på att duscha utomhus (visst är jag konstig). http://www.granngarden.se/product/vatten-foderkar-200l-gr-n

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cragan
0

hmm bygga en eldstad ute som det går att placera nått lämpligt kärl på o få varmt vatten så?  

doppvärmare skulle nog kunna funka men varken billigt eller speciellt energisnålt

VildaVittra
0

Drömmen vore ju en doppvärmare, men de kostar ju några tusen, sedan vet jag ju inte hur lång tid det tar för den att värma vattnet. Kikade på vattenkokare för restauranger, men de var lika dyra dom. 

Är det ett erbjudande om att komma hit och bygga eldstaden åt mig?😎

VildaVittra
0

Om jag skrev att mitt första bad på minst 4 år var skönt, så skulle jag ljuga, för det var helt gudomligt. 😍 Ville inte ens gå upp när vattnet började bli kallt.

Cragan
0

undra om det skulle funka med en http://www.zooplus.se/shop/akvarium/filter_pumpar/externa_filter/eheim/458545   bara vissa små problem med en fast tänk hur länge du skulle kunna ligga kvar i vätan 😎

VildaVittra
0

En sådan har ju jag faktiskt. Får kolla imorgon om den överlevt ute i garaget. Dock blir det ju inte så varmt som jag vill ha det i badet, tänk kokt kräfta, så vet du ungefär vilken temperatur. Men jag kanske kan få upp temperaturen tillräckligt för att det ska räcka med att fylla på med en kastrull med hett vatten samt en dunk?

[JeanetteK]
0

Maria inne hos oss på lantdjur skrev om en sistern av något slag som kunde värma mycket vatten på en gång. Kolla inlägg #171 i hennes tråd om Sandbacken.

Cragan
0

så med andra ord höra med svågern om han har kvar värmepatronen bara 9KW effekt på den dock 😉

VildaVittra
0

#8 Ah, får fråga vart hon fått tag på den.

#9 Gissar att du planerar att ta död på mig.

Denna kommentar har tagits bort.
Em_
0

Man kan inte värma lite sten över eld och slänga i då? Fast det kanske blir för skitigt :P

Em_
0

#13 Ja, någon sorts galler på klossar i botten eller ett böjt metallnät som krokas över kanterna

tlover
0

#13 I sånahär "nödöverlevnads böcker" Så kokar man ofta vatten i plastpåsar med heta stenar. Man lägger helt enkelt något i botten för att skydda plastpåsen.

Problemet är ju att kokar man vatten på det sättet så blir/ser vattnet riktigt skitigt ut efteråt. Det går ju att dricka, dvs bakterier osv har kokat bort men det ser lite ut som en felgjord misosoppa fast gråare.

l'm back

Niklas
0

Kanske en sån där elektrisk grilltändare som ser ut som en doppvärmare? Heta stenar i vattnet tror jag inte fungerar om de inte är riktigt heta och då gissar jag att de spricker när de kommer ner i vattnet.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

tlover
0

#16 Dom spricker oftast inte om inte dom har vatten i sig, det sättet att värma upp vatten har använts i tusentals år, minst.

Men som sagt vattnet ser inte så lockande att bada i efteråt.

l'm back

Niklas
0

Jag minns att vi brukade spräcka sten genom att elda under och hälla vatten på när jag var liten. Den hastiga värmeförändringen inuti och utanpå gjorde att de sprack. Spricker de inte går det väl bra att lägga dem i exempelvis en större kastrull och ställa den i badvattnet för att undvika sotigt vatten?

tlover
0

#18 Jo större stenar kan man spräcka så men mindre stenar ska vanligtvis inte spricka. Det händer ju ibland såklart men man minskar risken rejält med att tex använda stenar som inte har vatten i sig.

Det senare (ang kastrullen för att inte få sotigt vatten) vågar jag inte säga bu eller bä till det då jag inte testat själv.

l'm back

Niklas
0

Jag skulle prova att lägga eldfasta stenar i ugnen på högsta värme och därefter lägg dem i en kastrull i vattnet. Det kanske funkar med stenar man murar spisar med.

Niklas
0

Den drar 3.000 watt. Vår vattenkokare drar 2.000 watt så jag gissar att du kommer att tycka att den är långsam.

Torparmor
0

Sök på nätet efter gamla pannmurar, dom eldas med ved. Sen får du förstås bära vattnet i hinkar, men det ger ju också värme till kroppen. 👍

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

VildaVittra
0

#22 Hur vet man hur effektfull den är? För jag tittade på denna där det står 3200 W och med den kunde man koka vört. 

http://shop.humle.se/utrustning/utrustning-for-fruktdrycker/doppvarmare-i-rostfritt-3-2-kw

Men över min prisklass tyvärr.

VildaVittra
0

#24 Vattenkokaren. Min spis är jämgammal med mig. 

#23 Känns bara som ett riskmoment vintertid att kånka hett vatten utifrån och in. Det är glashalt här.

Niklas
0

#24: Det beror bland annat på vilken effekt man använder vid de två alternativen. #25: Effekten ser du på Watt-talet. Vet du hur mycket vatten som ska värmas och hur många grader det ska värmas går det att räkna ut hur lång tid det tar med en viss effekt. Det finns säkert en formel på nätet.

Niklas
0

Den här energikalkylatorn kanske du kan använda: http://www.bioenergiportalen.se/?p=5577 Om du har 100 liter vatten och vill värma det från 8 till 40 grader går det åt 4 kilowattimmar. Med 3.000 watt tar det ungefär en och en halv timme. Sen får du tänka på att du har tillräckliga säkringar i huset.

VildaVittra
0

Vilka säkringar krävs?

Niklas
0

Jag är inte säker men jag har för mig att det måste vara minst 16 Ampere till 3.000 Watt. Ta det med en nypa salt.

LinaLj
0

#2 Åh vilken smart badbalja, jag som har funderat halvt ihjäl mig vad jag kan använda. Vilka mått har den? Funderar på om jag kan knö in den i badrummet.

VildaVittra
0

#31 Bredd x höjd x djup : 80x40x60 cm

LinaLj
0

#32 Tack! Perfekt då får den plats i duschutrymmet i badrummet. Vilken lycka, det kan bli bad av här hemma 😍

VildaVittra
0

#33 Så såg jag ut också när jag hittade den. 😎Förstår mig inte på folk som byter ut badkaret till en duschkabin. 

Bor du i närheten av en granngården kan du be dom beställa in en, då slipper man portot.

LinaLj
0

#34 Inte jag heller, enda anledningen till att jag saknar badkar är att jag inte hittar ett som får plats i badrummet och samtidigt kommer igenom vardagsrumsdörren.  

Ja det finns en granngården i närmaste stad, är faktiskt stamkund där. Vansinnigt trevlig och kunnig personal.