Grönsaker och lagring
Jag försöker att odla lite mer grönsaker varje år och börjar nu få någorlunda kläm på det. Det jag funderar över är hur jag på bästa sätt tar till vara det jag skördar och får det att hålla sig bra så länge som möjligt. Planerer att sätta lök, morötter, rödbetor, rädisor, paprika, chili och eventuellt en del annat (beror på tid och utrymme i trädgården).
Chili tänkte jag lägga in, samma med rödbetorna. Men hur/vad kan jag göra med de andra sakerna? En tanke jag hade var att sy upp några jutesäckar och förvara dem i nere i källaren, kan det fungera i brist på riktigt jordkällare? Alla tips mottages mer än gärna!
Brukar ta tillvara bären och göra sylt, gelé, marmelad och saft på, så det är "bara" grönsakerna jag vill ha tips kring, då det inte är mitt starkaste område.
Jag tror nog inte att källaren har samma förhållanden som en jordkällare (ca 4+ och fuktigt) så jag skulle satsa på nått annat, har du möjlighet att testa en stuka?
Annars kan du ju testa att tex mjölksyra morötterna, göra marmelad på dom. Rädisor är ju en färskvara men jag tror man gör inläggningar på dom i japan. Löken tror jag förvaras bäst varmare än jordkällare däremot.
l'm back
Hm, så löken kanske kan bo i skafferiet i källaren då? Drömmen vore en riktigt jordkällare men har ingen och har inte någon möjlighet att bygga en heller. Vad är en stuka? Har nog aldrig hört det ordet förut.
Marmelad på morötter visste jag inte att man kunde göra, det kanske kan bli gott!
#2 En stuka är när man bygger som en liten kulle utomhus av rotfrukterna och sedan täcker dom med ett ordentligt lager halm, man kan även gräva en grop om marken är väldränerad så utnyttjar man jordvärmen.
Under andra världskrigets slut hade man så ont om mat i England att man gjorde kanderade morötter till jul, så nog går det att göra marmelad på dom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Aha, tack för förklaringen! Hm, är rädd att det skulle frysa faktiskt, det blir ju oftast ganska kallt här om vintrarna, men får försöka läsa påå lite om det. 🙂
Får kanske testa att göra lite marmelad i år och se hur det blir.
#4 Vad jag förstår så ska det åtminstånde funka i södra delarna av Sverige annars kan du testa att göra en minijordkällare av en nedgrävd kylbag med en platta frigolit på. Jag har inte testat det själv men jag har läst om folk som gjort såna.
Jag är ganska säker på att min mamma gjort morotsmarmelad nån gång. Jag tror jag har sett recept på morots chutny också.
l'm back
#5 Ah, jag bor i östra Jämtland och ibland blir det neråt -30 på vintern = oberäkneligt väder.
Nergrävd kylbag låter annars lite intressant, antar att man skulle kunna bygga en egen frigolitisolerad låda? Får klura lite på det.
Annars, tips kring vad för kul man kan göra med rädisor är också välkommet :)
#6 Ja södra Sverige 😉(är lapplänning själv). Men för att vara allvarlig vet jag inte hur långt norrut det funkar, själv har jag matkällare så jag har inte behövt testa.
En egenbyggd frigolitlåda borde också funka.
Kanske ska du satsa på rättika istället för rädisa, lika lättodlad, liknande smak men lagringsbar (om du får egenbygget att funka.
l'm back
#7 haha, är väl snarare mitt i Sverige, men just eftersom det blir så kallt om vintrarna är jag skeptisk till att jag inte råkar djupfrysa maten av misstag 😉
Rättika vet jag inte ens om jag ätit, men om det är lättodlat är jag helt klart öppen för att prova!
Om allt går som tänkt kommer vi utöver de pallkragar vi odlar i nu ha 10kvm trädgårdsland nästa år, så en mer långsiktig lösning vore i och för sig smidigt.
Är fundersam på det här med rädisorna, om man nu kan lägga in vore häftigt, särskilt med tanke på att rädisorna växer så otroligt snabbt och då kan man ju hinna med flera skördar under ett år.
Du kan ju torka det mesta. Har du tomater oxå kan du göra chilisås.
Löken skall du torka ordentligt utomhus sen förvarar du den torrt, luftigt och svalt. Jag har förvarat gul-, röd- och schalottenlök torrt i 10-15 grader
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Tomater har jag funderat på att odla men vet ärligt talat inte om jag har plats. Kanske blir att köpa ekoloiska tomater och göra lite chilisås.
Får kolla på att torka en del saker. Lär torka basilikan i alla fall.
#10 Det finns ju tomatplantor som är 2-3 meter höga, knipsa av grenarna nertill så kan du odla något annat nere som basilika.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har börjat torka mer och mer, frysarna räcker inte till, där är det bättre att ha färs i platta paket och fryst fisk från fiskbilen. Vaxbönor en del broccoli och blad från mangold och kål fryser jag. Jag tar tillvara på blad ifrån broccoli och rosenkål.
Rotfrukter lägger jag in, torkar eller lägger i fuktad men ej blöt sand som jag har i ett rum är frostfri men inte går över 5 grader.
#11 Funkar de i Jämtland, tro? Kommer garanterat inte kunna ha dem inomhus, så de kommer i så fall få trängas med andra växter på altanen.
#12 Vi har relativt gott om utrymmer i frysarna, men vill gärna lägga in/utnyttja maten på annat vis helst. Torka kan jag nog göra med i alla fall en del.
Fast jag tror inte du ska knipsa av tomatgrenarna nertill utan bladen. Sen finns det flera sorters små tomater som går att ha hängande i amplar. Själv odlar jag en del på åker öppen mot norr, i lerjord och zon 4-5. Sorterna Naranja, Ida Gold och Marmande gav mycket förra året
Amplar skull kunna vara en möjlighet, om jag bara hittar någonstans att hänga dem. Vi har inte en enorm trädgård direkt, och ännu är inte vårat trädgårdsland redo att användas. Markduken kommer ligga där en vinter till, så först nästa år är det aktuellt att utnyttja den ytan. Har "bara" pallkragar, krukor och andra hinkar, baljor och dylikt att tillgå. Ser nog inte klokt ut för ingen är den andra lik. 😂
Hur ser altanen ut? Kan du sätta lite stolpar utanför och längsmed "golvkanten", som du binder ihop med en överliggare?
#13 Välj en sort som är lämplig för din zon, vilken det är vet dom bättre på plantskolan där du bor än var sörlänningar som jag gör.
#14 Faktiskt minskar risken för sjukdomar om man tar bort grenarna nertill. Eller det är vad Monty säger i alla fall.
#15 Odla potatis ovanpå duken, släng ut ett gäng potatisar och täck dom med halm som du blöter.
#16 Altanen är en rektangulär yta, är väl kanske 4-5 meter gånger ca 7-8 meter skulle jag tro. Har dock utemöbler som tar nästan halva ytan. Brukar ställa paprikorna mot husväggen då altanen är både lite vindskyddad och i söderläge. Den är ca 70cm hög tror jag, och på långsidan är det en rabatt alldeles nedanför.
Kanske kan jag använda balkonglådo i alla fall. Får se hur pass brett räcket blir när vi fått dit det.
#17 Jag som trodde att potatis var tvunget att sättas i jord! Hade ingen aning om att man kan göra så.
#17 Du kanske menade att tjyva, det ser jag inte som att knipsa grenarna. Det görs ju när det bara är skott. 🤔 Tar du bort grenarna blir det ju inget kvar. Däremot bör man ta bort de nedre bladen vartefter för att hålla luftigt. Jag tar bort blad även högre upp, blad som stjäl ljus för karten. 🙂
#13 Det finns tomatsorter som ska funka på friland "långt upp i Norrland". Vi har bett om såna via sesam.
Plantskolor kan man däremot inte alltid lita på, det är ofta dom säljer sånt som inte funkar här i alla fall (södra Lappland, zon 7).
l'm back
Jag har odlat busktomater i hinkar på altanen (behöver inte tjyvas). Ska du odla högre tomatsorter kanske balkonglådor är för grunda men till ampeltomater borde det gå.
#19 Nej, jag menar grenarna. Och höga plantor har många grenar till upptill. .
#21 Hinkar är ju anska billiga och lätta att få tag i, så det är perfekt. Har eventuellt planer på att bygga en odlingslåda i trä till altanen, får se hur det blir med den saken dock. Vill gärna utnyttja de möjligheter som finns 🙂
Jag föredrar växter som kan förvällas o därefter frysas, smaken blir nästan som nyskördat.
Om man har en altan så kan man placera blomlådor på utsidan i golvhöjd. Sedan sätter man upp armeringsjärn/galler o toppar det hela med en trälist. Lämpligtvis lär man hunden att det inte är OK att kissa på.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.