Etiskt, hållbart, biodynamiskt
Tänkte det var dags att dra igång debatten om biodynamisk odling igen, den förra hittar du/ni här: http://skepticism.ifokus.se/discussions/50b583ce88f4720f68002193-biodynamiskt-jordbruk
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag kan väldigt lite om biodynamisk odling, men jag har svårt att förstå varför tonen i den förra tråden blev så hätsk. Rädsla för det okända kanske? Nu låg ju den tråden i ett helt annat forum, vilket naturligtvis påverkar.
Som jag har förstått det så är en mycket viktig del i biodynamisk odling att se den egna gården som ett eget kretslopp. All gödsel ska komma från de egna djuren och allt foder till djuren ska komma från de egna odlingarna. Det ska vara en balans, så att man inte behöver tillföra något utifrån och inte heller bli tvungen att forsla bort något. Man ska t.ex. inte skyffla över sina sopor på någon annan, utan ta hand om det själv, med egen rening av avloppsvattnet, kompostering och material-/energiåtervinning. Då slipper man också utarmning av jorden eftersom allt stannar kvar. Det tycker jag låter väldigt sunt.
Sen ser jag egentligen inte att deras speciella preparat är så vansinnigt mycket annorlunda än benmjöl, blodmjöl och vanlig hushållskompost med köttrester. Bara lite mer speciell och med ovanliga recept och blandningar. Men inte konstigare. Förresten inte särskilt mycket konstigare än naturen själv, där hela djur ligger och förmultnar tillsammans med växterna den ligger på, och kommer jorden till godo.
Sen har vi det där med astrologi. Det är enligt mig inte mycket konstigare än bondepraktikan, bara en annan sorts odlingskalender.
Till sist kommer vi till frågan om de borde redovisa dessa "egenheter" på förpackningen. Varför i hela friden skulle just de göra det? Om man nu inte menar att alla ska göra det förstås, men det skulle ju faktiskt vara väldigt bra, när jag tänker efter! Då skulle danska grisbönder tvingas skriva att de kuperar svansarna eftersom djuren lever så trångt och stressigt att de biter av varandra svansarna annars. Då skulle vissa leverantörer av säd skriva hur de besprutar med gift för att tvinga plantan att snabbmogna, så att alla sädeskorn mognar samtidigt. Nu börjar vi snacka om konstiga metoder på riktigt! Det finns såvitt jag vet inga vetenskapliga studier som bevisar att såna metoder är bra för vare sig jorden, djuren eller människorna. Och det finns massor av betydligt otrevligare exempel. De biodynamiska metoderna skadar i alla fall inte, även om de eventuellt inte heller gör någon skillnad.
Nu tror jag i och för sig att bondens kärlek till sina odlingar och sina djur spelar en roll för slutresultatet. Jag är riktigt flummig på den punkten och är övertygad om att vi påverkar allt levande omkring oss, med den känsla/energi vi bär med oss. Är det då så viktigt vilken metod som används (så länge den är ekologisk och hållbar), om den ger bonden en känsla av vördnad och kärlek, som han sen för vidare i allt han gör? Jag jämför här med något så udda som bön (vilket inte heller har bevisad effekt, men väldigt många gör ändå). Jag tror inte att det är de olika offergåvorna eller de speciella rörelserna som är viktiga, utan den känsla av vördnad och tacksamhet de väcker hos utövaren. Den känslan sprider vi omkring oss och påverkar världen. Om bonden får den känslan av en speciell kohornskompost - so what! Det är väl bara bra. Men fokusera inte så mycket på enskilda detaljer, utan se till helheten. Biodynamisk odling är så mycket mer än kohornskompost.
Det viktigaste för mig är att naturen, djuren och människorna mår bra av metoden, både på kort och lång sikt. Själv tycker jag också att Saltås produkter är bra mycket godare än många andra märken, vilket för mig betyder att vad de än gör så får det effekt.
Tycker väl att allt annat är idioti.
Sen tycker kanske jag att det kan bli trångt att endast se gården som en enhet.
Bättre då att se sin by, eller ort som en enhet.
På så vis kan man byta tjänster, och varor mot gödsel konpost, mjölk osv.
Annars försvinner ju något från gården när man säljer en tomat.
…
Men allt skall tillbaka till kretslopper.