Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: övrigt
Läst 3036 ggr
VildaVittra
1

Hur förberedd är du?

Krigstråden gav mig inspiration till att fråga er om hur förberedda ni är för olika krislägen, som längre strömavbrott eller värre. 

Vad har du hemma? Finns det batterier, ficklampor, mat osv? Vad tror ni att man behöver ha hemma?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaxFlickan
1

Batterier och ficklampor finns. Viss mat, men nog för lite för att klara mig en längre tid.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[NeferNefer]
1

Batterier, ficklampor, primuskök, massa varma filtar, men inte så mycket mer … än.

MaxFlickan
1

Ah, jo, filtar har jag ju också, i massor.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Wony
5

Mat (torrt + konserver), batterier, ficklampor, pannlampor, lightsticks, ljus, tändstickor, tändare, filtar (ull och syntet - ull är varmast dock), täcken, sovsäckar, trangiakök, flaskvatten, (även om vi kan hämta vatten med hink i bassängen vid brunnen), handvärmare, bordskamin (drivs på T-röd tror jag). Kommer inte på mer just nu, men misstänker att vårat hus är ett av de något mer förberedda i området. 😉

När det stormar är elledningarna illa ute så vid oväder tar vi för vana att tappa upp ca 5-6 liter vatten i flaskor, fylla på katternas fontän osv. Samt att ha lightstick i fickan. Blir det mörkt härute blir det mörkt, och då är det smidigt att snabbt kunna få lite ljus.

MaxFlickan
3

Men tändstickor och ljus har jag ju också naturligtvis. Och täcken. En sovsäck också någonstans i gömmorna.  Man tänker inte på vad man egentligen har, eller inte har.

Em_
3

Har knappt något hemma, efter att ha sett walking dead och contagion denna veckan känns det inte bra alls 😮 Lite konserver och ett stormkök hade inte skadat.

Ria74
4

Vi har ficklampor, batteri, värmeljus, tändstickor, gasolkök, spritkök, fotogenlampor, ved till pannan, filtar och täcken, mat som räcker åtminstone 14 dagar, besindrivet elverk, bensin.

Känner oss ganska väl förberedda på att vara utan ström ett tag om det kniper.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

MaxFlickan
2

Har ju även en första hjälpen väska kom jag på. Kan väl vara bra att ha?

Wony
1

Ja, första hjälpen-väska tycker jag att alla borde ha. I alla fall en liten. Vi har en i varje bil plus att vi har en hel del sårvårdsmateriel inomhus med. Samt så många brandfiltar och släckare att jag tappat räkningen. 😂

MaxFlickan
1

Brandfilt har jag, släckare finns i trapphuset :)

Em_
2

Portabel laddare till mobilen hade varit bra att ha.

[NeferNefer]
1

Jag har en sån där första-hjälpen-låda på väggen. Fastskruvad. Den vet vi var vi har 👍

tlover
1

Huset: Mat för ett tag framåt (torrmat, vi har ytterst få konserver), vatten i dunkar + fotpump till dessa, klorin, ullfiltar, fotogenlampor, extra lampolja, gasolkamin, gasolspis m 2 plattor, stor gasoltub som funkar till både kaminen och spisen, en fondyevärmare som skulle funka som spritkök, t-röd, massa ljus, första hjälpen, ficklampor tyvärr har de flesta inte batterier, men vi har batteriladdare och även en soldriven batteriladdare, sovsäckar som klarar 40-, tarpar så vi kan göra vindskydd/tält/lávvus, knivar, yxor, brandsläckare, brandfilt, brandvaranre, tändare, tändstickor, tändstål, osv

bilen: ullfilt, extrakläder, första hjälpen, kniv, yxa, tändare, spade m.m

gården: knivar, yxor, ved,  sågarmotorsågar, extra bränsle, kaniner, höns (ingen tupp däremot) foder till djuren, bin, handdriven slunga osv.

Tyvärr har vi inte nog, tex har vi ingen bra lösning för vatten för även om vi har drickbart vatten 1½ km bort så är det lite väl långt bort i uppförsbacke med massa vatten.

l'm back

aktagrottman
1

Egentligen inte mycket alls men ofta går det att trolla rätt mycket på det man har, dessvärre skulle det få bli storkok om elen lage av då allt för mycket frysvaror skulle förstöras.

Dock tror jag att Survivalister och självhushållare har mycket att lära av varandra.

tlover
3

Skulle jag förbereda för att världen skulle "gå under" skulle jag däremot köpa hem en massa pu-erh (te). Det kan ju lagras till och med. 😃

Jag räknade på det och jag skulle bara behöva ca 70kg för resten av mitt liv om jag snålar (3 gram/dag ungefär) så det skulle bara kosta ca 100 000:- 😉

Fast jag har ju redan ca 300g så jag är ju en liten bit påväg.

l'm back

Cragan
0

inte speciellt förbered men har närhet till vatten och har nyckel till grannens hus där det finns vedspis har tyvärr ingen sådan själv. dock skulle inte mat finnas speciellt länge 1v eller 2 max sen är hönsen slut 🤫

Fialialej
3

Vi har ingenting. Skulle få äta tanig katt och använda hunden som värmekälla. ;) Men jag blev inspirerad av krigstråden och tror att jag ska börja skaffa lite saker och lägga nere i förrådet för eventuella katastrofer…

"På natten är alla katter svarta"

VildaVittra
1

#17 Det är jättebra! 👍

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
1

Har så mycket i skåpen och frysen så vet inte hur jag skall hinna äta ur tills det är dags att fylla på nytt. Skulle elen försvinna så skulle jag fixa en eld utanför och konservera det som finns i frysen.
Har en ficklampa som man vevar, och en liten radio som går på batteri. Eftersom  lägenheten är mycket kall, så har vi många varma filtar.
Det stora problemet skulle bli vatten om det inte fanns.  Och för min man blev det problem att få tag i kött.

Tant Grön
1

Salt och socker är bra att ha ett lager av, och ättika. Så man kan ta tillvara grönsaker, bär  och kött som man gjorde förr.

[NeferNefer]
2

Jag kom på att jag har lite olika böcker som kanske kan vara till nytta. SAS överlevnadshandbok och böcker om vilka vilda växter som är ätbara.

JMW
2

Vi är ganska beredda, i alla fall om det blir ett längre strömavbrott. När Gudrun blåst förbi var vi utan ström i 8 dagar och vi klarade oss bra. Vedspis, 3 kakelugnar och en rörspis klarar värmen om det är kallt. Vatten hämtade vi hos de som hade ström eftersom vi har egen brunn. Jag har dock alltid en krandunk med vatten stående. Byter vatten i den med jämna mellanrum. Med lite tur finns vatten i bäcken som rinner på två sidor av tomten så vi kan hämta till toan. Vad gäller mat har jag inget förråd eller så. Åker till affären…. 😉

[NeferNefer]
0

Vi har också en bäck en bit härifrån, men jag vet inte hur pass rent vattnet i den är. Å andra sidan har vi vattentunnor runt huset, och förhoppningsvis kommer det att gå att använda regnvattnet.