Akut, kanin föder eller dör?
En av våra kaniner är beräknade idag och vi har haft en hel del kullar tidigare men aldrig direkt bevittnat en födsel.
Honan som ska föda ligger nu på sidan ute i buren, inte inne i bodelen och verkar ha ont. Hon andas ojämt och har blod "där bak".
Men jag minns ju själv hur ont jag hade då jag födde så jag vet inte om det är normalt eller inte.
Är det dags att nödslakta eller är det normalt?
l'm back
Hur länge har hon legat och krystar hon?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Det var min man som hade koll på henne, han sprang bara in för att be mig om råd. Men när jag kom tillbaka för att skriva/ringa om råd så blev hon sämre så nu finns hon inte hos oss längre.
Jag ska nog gömma mig så jag kan observera en naturlig födsel någon gång så jag vet bättre.
l'm back
#2 Sätt in en webbkamera.
Skönt att hon inte har ont längre.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 jo jag funderade på nått sånt.
l'm back
Jag filmade en födsel en gång, men har nog inte kvar filen. Det ser väldigt enkelt ut. Honan sitter upp och man skulle kunna tro att hon bara äter de där special-bajsarna som de gör.. men hon födde ungar. Böjer sig fram och hjälper dem, krystar lite så kommer nästa osv.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jo, här har vi filmen. https://www.youtube.com/watch?v=-Nraf5LMI5Y
Jag upptäckte att något var på gång eftersom alla honorna var så stilla och lugna, de höll sitt avstånd och lämnade henne ifred.
#6 Tack så mycket, det var ju betydligt mindre dramatiskt. Nu vet jag då mer till nästa gång.
l'm back
Alltid kul att hjälpa :)
Man kan inte veta allt i förväg.
Nej precis.. detta är den enda gången jag fått se något alls trots många kullar. :) Ren slump att jag gick in just då och att hon var i full gång.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är också en video
Ett hem utan en hund är inget hem
#11 Tack
l'm back
Ts, var ungarna döda eller fick du slakta dem också? Trist med din hona!
#13 Ungarna hann aldrig ut så dom var också döda
l'm back
#14 Man bör avliva ungarna för sig om man slaktar en dräktig hona. Det kan ta lång, plågsam tid för dem annars.
Vet inte hur ni gjorde, om hon dog själv eller så, men det är bra att veta.
Man ska inte avla vidare på djur som haft eller hade en mor som hade mycket svår förlossning. I vissa hundraser är förlossningsproblem väldigt vanliga men inte i andra raser med annan genetik. Avla därför inte vidare på ungar från tidigare kullar efter den honan.
#15 Hon dog själv så vi tänkte inte på det
#16 Det var hennes andra kull och den första kullen hade hon otur/var oerfaren med och alla dog (men efter att hon hade fött fram dom finfint). Vi skulle aldrig avla vidare på ungar från en sån hona heller. Faktum är att vid betydligt "mildare fel" slutar vi avla (tex en hona hade vi som var aggressiv mot hennes ungar, okej dom var 11 st men det är fortfarande inte okej).
l'm back