luktärtors blad giftiga?
Hej tror det kan vara rätt sajt att skriva det här på. brukar mixa och göra drinkar av gräs och blad mest gräs maskros och nässla. senast hittade jag fin klöver och tog också i några blad från ärtblommans växt. sen va det en som sa till mig den är giftig. Någon som vet om även bladen är giftiga?googlat med olika resultat
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Den är ofarlig. Dock innehåller fröna ett slemhinneretande ämne, men inte i den mängd att det är direkt farligt för din hälsa.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Å det va ju bra för det blev väldigt så gott med dom i. har nog blivit förgammal för att drickas nu men får göra en ny^^ Tack!
Här står att alla delar av växten är giftiga, särskilt fröna. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lukt%C3%A4rt Finns ju hur mycket som helst annat som du kan göra te av.
#3 Fast vem ska man lyssna på, giftinformationscentralen eller wikipedia?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har alltid hört att luktärtor är giftiga. Här är en intressant diskussion där någon mejlat giftinformatoncentralen: http://www.alltomtradgard.se/forum/ovrigt/smatt-och-gott/ata-luktartor-208009
En person skriver så här: Enligt husbibeln 'Giftigt och ogiftigt' är luktärt giftigt - alla delar av växten. Om man läser mer om Lathyrus, dvs alla vialer, är alla växtdelar, inklusive frön giftiga, råa, omogna frukter samt frön innehåller neurotoxin, och det förekommer att man använder dem till föda i vissa länder, där förekommer förgiftningar svåra förgiftningar (s.k. lathyrism), ibland görs ärtmjöl av vial och detta kan utlösa astma.
Jag skulle då inte prova. Varför äta luktärtor när det finns så mycket annat gott och nyttigt i naturen.
ojaTack för uppmaningen! det är sant säkrare att satsa på göra dryck på vanliga ärtblad istället:)