Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: fjäderfä
Läst 3675 ggr
tlover
0

Slö kyckling

En av våra kycklingar som kläcktes i måndags är slö.

Den har inte öppnat ögonen på ett tag och hade sen den kläcktes en "sträng" med en äggskalsbit som fortfarande hängde kvar (vi vågade inte ta bort den). Den är dessutom minst i flocken nu. Den verkar ha svårt att hålla sig ren också

Finns det någon som vet vad som är fel? Är det bäst att avliva den?

Det är våra första kycklingar, vi har bara erfarenhet av vuxna höns sen tidigare.

l'm back

VildaVittra
0

Äter den och dricker?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#1 Inte vad vi har sett men vi har ganska nyss märkt att nått är fel då han var pigg till ganska nyss (dom har ju lite reserver ifrån ägget vad jag förstår det är kanske därför?)

l'm back

Tjeja
0

den kanske hade behövt hjälp att tvättas av äggrester och fått hjälp igång att äta från start… nu kanske det är lite för sent? 😕

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
0

#3 Man har lätt ihjäl kycklingar genom sådan välvilja. Ibland är naturen grym och de är inte livsdugliga. 

#2 Har du möjlighet att separera den lite och se om den ens försöker äta?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#3 Jag har hört att man aldrig ska försöka att tvätta en nykläckt kyckling men det kan ju vara fel, vi är somsagt nybörjare på just kycklingar.

#4 vi ska se om det går (vi får försöka att lösa det med värmelampan)

l'm back

tlover
0

Nu har den varit skild från dom andra i ungefär en halvtimme och den har inte ätit än. Jag vet inte exakt hur ofta kycklingar äter men baserat på vad dom andra gör så tror jag att dom äter ofta och främst bara "powernappar". Den slöa kycklingen har sovit/vilat sen jag startade tråden ungefär.

l'm back

VildaVittra
0

#6 Då skulle jag nog göra lidandet kort. 😕

tlover
0

#7 Den dog i natt, den piggnade till lite just efter att jag hade skrivit det senaste inlägget och eftersom man alltid hoppas på det bästa och jag till och med fick i den lite vatten och lite mat så tänkte jag att jag skulle avvakta (jag förlorade internet tillfälligt så jag kunde inte läsa ditt svar) men den dog somsagt.

Jag gissar att det var "fel i produktionen" det händer ju ibland för alla djur och att 17 av 18 kycklingar är friska kan ju nästan bara räknas som bra egentligen.

l'm back

tlover
0

Nu är det en till kyckling som börjar bli slö.

Den här kan titta och dricker mycket men äter inte. Den är mindre än de andra men har ändå vuxit sen den kläcktes och den är inte lika slö som den förra. (men bättre att fråga tidigt tänker vi).

l'm back

tlover
0

Denna kyckling dog inatt trots att den blev lite piggare efter handmatning.

l'm back

tlover
0

Nu har jag hittat en till död (som vi inte ens hann se att den var dålig) Vad händer? Det måste ju nästan vara en sjuka, eller?

l'm back

Gronstedt
0

#11: Om en är angripen är det lätt att det sprider sig. Kontakta veterinär (distriktsveterinär?) och be om råd. Det är ofta bråttom att behandla om det är en infektion eller ett parasitangrepp, ungarna är ömtåliga och kan dö av sådant som vuxna djur inte känner av.