Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: vår-omvärld
Läst 1938 ggr
VildaVittra
1

Bonde mitt i stan

"Självhushållning - den nya livsstilstrenden enligt experterna. I takt med att vi lämnar landet för staden så breder också lantligheten ut sig. Urbana odlare och koloniträdgårdsodlare tar sin plats i staden."

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/07/04/bonde-mitt-i-stan?ref=ydd-related-content

Nya? Nygamla är ju egentligen mer korrekt. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

NiklasTyreso
0

Stadsodling är en kul hobby men om alla 1500000 Stockholmare skulle ha odla all sin egen mat på kollonilotter då skulle staden breda ut sig över halva Sverige! Att samla folk på samma ställe minskar transporter och avgasutsläpp jämf med att folk bor utspritt. Jag är för ekologiskt och hållbart producerade varor och kan tycka att ekologiskt hållbart producerad mat bör produceras med stordriftens fördelar för att bli mer konkurrenskraftig! Sedan är klart att det är trevligt med vissa småbrukare med som håller landskapet öppet och bevarar den ekologiska mångfalden, men guerilla-odling och kolonilotter lär aldrig bli mer än en rolig fritidssysselsättning.

aktagrottman
3

Nej stadsodling är en verklighet som ger mat på riktigt.
Stokholm är 17 510 Ha.
Det skulle mätta mängder av folk.
Och skall vi prata på riktigt, så plocka  bort alla platta tak ock ersätt alla andra tak mer aquaponiq växthus.

Det skulle ge närmast sjukliga mängder mat.
Till på köper en massa fisk.
Genom att styra värmen i växthuset genom att plocka ut varmvatten ur växthuset skulle man kunna fu fram en massa varmvatten som skulle minska behovet av varmvatten via el eller gas.

Bo ja. Jo då. Att odla i staden och ge en massa människor mat och jobb är fullt möjligt.
En stad kan dock inte bli självförsörjande då det bor lite för många i en stad.
Men man kan få massa lokal producerad mat och även värme och syre rikare luft.

Skulle man ta tillvara på aööt mat svin och föda upp kyckling eller ägg och ev insäkter och även fisk så är vi långt på vägen till självförsörjande stad.
Målet kommer vi inte nå men långt närmare.

tlover
3

#1 Vem säger att det måste vara i kolonilotter det odlas?

Det finns massa andra alternativ, förutom det som antagligen ger störst mark som #2 nämner så har de flesta ett fönster. Tänk hur mycket mat som skulle produceras om alla skulle byta ut hälften av deras prydnadsväxter till matväxter el andra nyttoväxter. Balkonger kan det odlas massa på, väldigt effektivt också (på mindre områden tex en balkong kan man få ut 70 kilo mat per år och kvadratmeter eftersom man måste effektivicera). 

Det finns också en massa grönområden i staden som skulle kunna användas, både privata och allmänna/kommunala. Det finns mängder med fina matväxter om det är det estetiska som är problemet tex svartkål, trädkål, morot, ingefära, i princip alla kryddor, olika slags sallat etc.

Även om alla inte kan odla och föda upp all sin mat själv så gör varje grodd skillnad 🙂

l'm back

NiklasTyreso
0

För att göra en familj självförsörjande behövs minst en hektar odlingsyta. Mitt hus har fem portar med fem familjer i varje port så vi i mitt hus behöver 25 hektar odlingsyta.

tlover
0

#4 Vem är det som säger att man måste vara självförsörjande? Ingen kan vara helt självförsörjande utan man måste alltid köpa el byta till sig nått. Det gjorde man även förr i tiden. Men allt man gör för att bli mer självförsörjande än tidigare är ju bra.

Sen så odlar ma mer effektivt på liten yta också.

l'm back

Tant Grön
0

Man kan ju odla på höjden. Vill man så är allt möjligt. Vill man inte så är allt omöjligt. Tyvärr är det inte så många som är intresserade av odling.
http://www.alltomtradgard.se/artiklar/design-och-rabatt/skona-grona-vaggar