Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: övrigt
Läst 1930 ggr
mmillann
1

Söker tips inför eget boende.

Hej, det är så att jag kommer flytta till mitt eget boende om 3 veckor. Jag tar gärna emot alla möjliga tips på vad man bör tänka på och vad man kan göra själv för att få sån hållbar livsstil som möjligt i lägenheten. Jag kommer inte kunna ha kompost.

Tack på förhand och jag har redan läst rädda världen-tråden.

tlover
1

Odla! Det finns en hel del man kan göra även utan kolonilott. Tex att odla på balkong, i fönstret el att grodda.

Att leva smått är också superbra. Får du lust att köpa nått tänk efter om du behöver det, verkligen. Ofta har man nått som funkar lika bra hemma eller kanske till och med samma sak hemma. Måste du köpa nått, kolla på second hand först.

När du måste köpa nytt köp det mest miljövänliga och undvik tex plast, bomull eller andra miljövidrigheter

Det finns mer att göra men jag kommer inte på mer just nu.

l'm back

mmillann
1

Ja odla tänker jag definitivt göra. Grodda gör jag varje vecka och har ärtskott/solrosgroddar på macka och i sallader. Jag kommer bo i en liten lägenhet på 24 kvm. Tack så mycket för tipsen!

VildaVittra
0

Apropå kompost, har du hört talas om bokashi? Den kan man nämligen ha under diskbänken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mmillann
0

Jo jag har kikat på bokashi faktiskt 😛 men vet inte om jag vill investera i det.

sofi88
4

Vad kul med en till son vill leva hållbart i lägenhet!

Jag har "hängt" här på hållbart i fokus ett tag, har inte gjort några inlägg än, det känns som att alla här är superduktiga, medan en annan bara är nybörjare (dessutom ganska blyg). Vågar mig på ett försök nu i alla fall, alla har väl varit nybörjare någon gång. :)

Jag bor också i lägenhet, och är som sagt ganska ny på det här med hållbar livsstil. Min taktik är lite att prova lite allt möjligt, de goda vanorna som fungerar för mig och som jag lyckas håll i, gör ju att jag lever i alla fall lite hållbarare än vad jag gjorde innan. Än så länge har jag provat följande, med lite varierande resultat:

* Odla. Det började förra året, när jag tröttnade på att alla mina krukväxter i fönstret brändes av solen. Hade hört att tomater gillade mycket sol, och testade. Det växte så det knakade och jag blev helsåld! I år har jag tomater, ringblomma, basilika, oregano, paprika, ärtskidor och roccoula i fönstret och på balkongen utanför. Håller som bäst på att bygga min första "vertical garden" av petflaskor.

* Sopsortera. Hade tidigare bara brännbart, komposterbart, metall och glas. Nu försöker jag lära mig att sortera ut plats- och pappersförpackningar också. Det går sådär, det är så lätt att lägga det i brännbart av gammal vana.

* Använd tygkasse istället på platspåsar när du handlar mat. 

* Planera maten så att du slipper kasta matrester.

* Baka eget bröd, och laga mat från grunden.

* Använd menskopp (om du har mens)

Ja, det här var några tips från mig du kan testa :)

mmillann
0

Tack för alla tips! Jag själv är väl nybörjare också¨:)