Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: vardagsekologi
Läst 1899 ggr
mmillann
0

Byta ut underkläder till bambu

Funderar på att byta ut mina slitna björnborg trosor mot ekologiska i bambu, det kommer gå på 413 kr att byta ut 7 par. Dessa björnborg kommer jag tyvärr behöva slänga då de är fula/urtvättade och hälften har hål. Har haft vissa i 7 år 😂Därför jag kikat på nya, fast bättre då.

Behöver jag så jag har 1 vecka eller tror ni jag kan köpa färre och dra ut på dem mellan tvättarna? Har alltid haft en "miljon" underkläder så jag har ingen koll som helst. Jag skulle helst vilja sy egna men jag har ingen ork att ta reda på bra material till det. Jag ville mest fråga om det är värt att köpa så många trosor eller om det räcker med 4-5. Jag är definitivt för personlig hygien men man kan ju ha dem två dagar om man ej blivit svettig eller fått nån fläck på dem. Tänkte jag,…

mmillann
0

Vet inte om jag ville komma nånvart med dehär inlägget så nån kan ta bort det.

Atropa
2

Håller med, allt för mycket missbruk på underkläder! Köp på dig lite ändå, inte alltid man orkar tvätta när det väl krisar:)

aktagrottman
0

Vet inte varför bambu skulle vara bättre än bomull?
Båda är ju växter.

Är det motiverar med ett pris på det dubbla.

tlover
0

#3 Bomull är ju rejält miljövidrigt. Tyvärr vet jag inte hur det är med bambu (det ska ju en hel del till innan bambu blir tyg).

Jag vet själv inte vilket som är bäst av dom så jag har inte köpt underkläder sen jag fick reda på att bomull är så illa som det är. (men det är ju bättre än syntet iallafall)

l'm back

mmillann
0

Jag tror bambu är mer miljövänligt än bomull iaf. Men har inte satt mig in så jättedjupt mer än att det Är bättre än bomull.

Edit: bambuviskos framställs med massor av kemikalier i tillverkningen. Men hittar man mekaniskt tillverkade bambukläder, eller lyocellbambu så har de naturliga och ofarliga medel i sin tillverkningsprocess.

VildaVittra
2

Lin är annars miljövänligt, även konventionell odlat besprutas inte hårt, även om ekologiskt odlad är att föredra givetvis. 
Annars kan man ju köpa eller återanvända tshirttyg och sy trosor av. http://aterbruk.ifokus.se/discussions/527975d0ce12c42a17000cd4-trosor-av-gamla-toppar

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

aktagrottman
0

Varför är bomul då miljövidrigt?

tlover
0

#7 Vildavittra kan svara på det bättre (jag har bara sett delar av en dokumentär, nog för att bestämma mig för att undvika bomull om det går men inte så mycket att jag kan argumentera om det, jag minns inte så mkt heller främst vad jag bestämde mig för).

l'm back

VildaVittra
0

#7 För den besprutas hårt och det går åt mängder med vatten för att odla den, och då odlas den i områden med redan ont om vatten. Bomullsodlarna går omkring helt oskyddade, likaså de som tvättar och färgar den, sedan kan de inte ens tvätta av sig ordentligt då det som sagt är ont om bomull. 

Och då har jag inte ens dragit upp det faktum att företagen som säljer bomullsfröna lurar in bönderna i vad som tillslut blir slavkontrakt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
3

Jag använder bara egensydda trosor. Det går utmärkt att använda både trikå och vävd textil, man gör dem bara lite större då.
Ta ett par kasserade trosor och klipp upp så det blir ett mönster.
Sen kan du använda andra kasserade kläder (bra för miljön att återanvända), eller andra tyger du redan har hemma, och sy av. Man behöver inte ha spetsresårer i ben och midja, går så bra med en kanal för vanlig resår.