Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: övrigt
Läst 1818 ggr
aktagrottman
2

Snabb vuxet protein?

Hej jobbar på mitt oberoende och ett rikare liv.
Vill på liten yta totalt max 1500 kvm.
Odla så mycket som möjligt och föda upp så mycket protein som möjligt för självhushåll. Då vi är mellan 4 och 6 personer + husdjur på denna markplätt vill jag ha tips på snabbvuxet protein.

Kannin, Vaktel, Höns (broiler), insekter är det jag kan komma på när jag tänker snabbt.
Fisk tilliapa är ju rätt smart att införskaffa då man kan kombinera snabb odling i växthus med fisk till hösten. Och ovanpå fisken kan man även odla så eg tar inte fisken någon mark i anspråk.

Har ni flera tips på protein. Grönsaker har jag rätt bra koll på och jobbar nu med lite vinter odling i tunnel.

kattöga
1

Har inga bra tips, men om du håller dej med höns, vaktel o d så har du ju stora chanser att få mycket (proteinrika och snabbväxande) ägg! ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

tlover
0

Jag skulle nog komplettera med växtproteiner vid det laget.

Beroende på hur du har gjort med marken kanske du kan få in några dvärggetter el liknande (mjölk) köpa in foder kommer du ju ändå måsta till de övriga djuren, nå många blir det däremot inte och det kräver bra planlösning.

Har du funderat på att föda upp marsvin till slakt? Det ska vara poppis i Sydamerika (det måste däremot göras inomhus vad jag förstår).

l'm back

NiklasTyreso
1

Odla karp? Föda upp kalkoner och gäss? Jag leker också med tanken om självförsörjning.

aktagrottman
0

Många bra tips här.
Och jag räds inte direkt av att äta annorlunda saker.
Så marsvin osv är absolut en ide.
Fisk kommer det bli på något plan bara jag får tag på yngel och info till nästa år.
Troligtvis blir det även en 4 - 6 kaninhonor.
Och förhoppningsvis en 7 hönor.

Då börjar ju tankarna på hur man skall kunna upprätthålla alla djuren med foder, givetvis kommer man få köpa in massa, men hade ju varit trevligt om man kunde få eller fixa en del av det hela via odling etc.

tlover
0

#4 Du skulle ju kunna kolla in på sånt som kan användas som djurfoder av "skräp" tex att då tar morötterna och kaninerna äter blasten.

l'm back

aktagrottman
0

Finns det någon växt som man han ha som vindfång, som skapar mycket bladmassa och växer upp fort nästa år igen.
Tänker mig pil eller någon sly eller så. I så fall skulle man kunna odla det som en häck runt hela tomten och bara kapa ner det hela fram mot hösten, lika så hallonen skall ju klippas ner på hösten tar man de innan bladen vissnat borde det kunna ge en hel del foder?
Lika så blasten till jordärtskockorna?

tlover
0

#6 Sälg kanske

Men tänkt på att du inte vill klippa bort allt på hösten för dina perenna växter och det kan försena våren. Men då ska hamlade träd inte skördas varje år heller så du skulle kunna ha så att du skördar bara en tredjedel (eller vad nu som krävs av träden du hamlar) varje år. Samma för hallonsnåren om du vill ha hallon.

En tanke, jag vet inte hur reglerna är för duvor i Sverige men Geoff Lawton hade ju duvor i hans Greening the desert projekt för att dom kunde söka mat utanför hans mark. Kanske är det något att kolla upp?

l'm back

Atropa
0

Smart är att höra av dig till företag runt om dig, till exempelt sågverk (eller privatpersoner med sågverk hemma) för till exempelt kutterspån till djur. Det gjorde vi till en grannbonde som sågade privat så vi fick gratis spån