Mogna hasselnötter?
Jag har varit ute och plockat hasselnötter (vilket jag såhär i efterhand förstått kanske inte omfattas av allemansrätten, men nu är det gjort), men undrar nu om jag varit lite för snabb på det kanske. Jag läste att man kan plocka dem från och med sen augusti och fram till frosten kommer, så jag tänkte att det borde vara hög tid nu. Många av dem är dock ganska gröna, är det för tidigt då? Och kan de i sådana fall mogna i efterhand? Just nu står de i kallt skafferi i en skål, rätt?
Här där jag bor växer mängder av hasselnötter…finns mycket nu på träden. Vad jag har fått sagt till mig så ska de inte plockas före september. Vid slutet av September-Oktober kan man skörda och då skakar man på grenen man ska plocka från så dom ramlar ner. Kanske dina behöver ha några veckor till? Så är det här, för ännu är de lite för gröna och vill inte lossa då jag ruskar på grenarna.
Tar man dom direkt från grenar för tidigt så kanske det inte är riktigt tillåtet tror jag och dessutom brukar dom då bli tomma. Att plocka från marken är tillåtet däremot.
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Tack! :)