Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: för-kropp-och-knopp
Läst 1650 ggr
[Zachapacka]
0

kokos olja

Hejsan

Jag har nu införskaffat mig kokos olja :D. Hört att den ska va så bra och kunnas användas till så många saker, så nu har jag unnat mig denna exotiska olja. Men nu skulle jag vilja veta vad ni använder kokosolja till? Har ni något bra recept på tex deo? Jag vill verkligen inte använda den vanliga deon i affären som innehåller aluminium så då får man väll göra den själv. :)

[LoveUnite]1
0

Jag har enbart använt den till kroppen som lotion.

Hört att man kan ha det till håret.

[JeanetteK]
0

Jag älskar min kokosolja! :) Jag använder den som hudkräm, ansiktskräm och i håret. Har tidigare varit torr och kliig men inte längre.

tlover
2

Jag gör deo ( 1/3 kokosolja, 1/3 stärkelse jag använder potatismjöl och 1/3 bikarbonat), använder det på huden, i håret och ibland till popcorn.

l'm back

[Zachapacka]
0

#3 jag gjorde en deo av en del kokosolja, en del arrow root pulver och en del bakpulver. 

Jag använde den dagligen i en vecka och jag har nu fått röda svidande prickar i armhålan. Jag antar att det är bakpulvrets fel, vet du om något man kan använda istället för bakpulver? Något som också är neutraliserade och som är hyfsat lättillgängligt.

tlover
0

#4 Du kan testa att helt enkelt minska mängden bakpulver, alternativt tillsätta nån/några droppar av eterisk olja av rosenträ. Det är snällt mot huden.

Vissa behöver inte bakpulver/bikarbonat alls, min syster använder bara kokosolja (men det funkar inte för mig).

Vissa använder alun istället, om det är snällare mot huden vet jag däremot inte.

Det finns ju egengjorda deos som är alkoholbaserade istället för oljebaserade också (helt utan bikarbonat/bakpulver).

l'm back

[Zachapacka]
0

#5 tack :), jag får testa lite

kattöga
0

Kokosolja är ju nyttigt att äta också. 

Jag använder kokosolja istället för hudlotion. Steker med  kokosolja "utan smak" och friterar gärna potatis eller ännu hellre sötpotatis bl a med kokosolja som smakar kokos! Supergott!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Blanksteg
1

För min del:

• Munskölj (oil pulling)

• Skoputs

• Sminkborttagning

• I fotbadet

• I badet

• På huden

• På brännskador

• Hårinpackning (har i under natten och tvättar med schampo morgonen efter)

• Ibland som stekfett

Varga
0

Jag brukar slänga ned en sked eller två i mina smoothies, sen tycker jag faktiskt att det är gott att äta som det är också :p Borde ta tag i det där med oil pulling, jag har inte gjort det tillräckligt ofta för att märka av någon effekt…

Vi smörjer även in min brukare som är sängliggande med kokosolja då och då, och har sett en klar förbättring!