Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: matförvaring
Läst 3378 ggr
[Ruffsetuss]
1

Fasa ut plasten i ditt hem

Då jag har börjat ta bort plastförvaring osv. I köket så uppkommer frågan: hur gör ni när färdiglagad mat ska frysa in? I glasburkar verkar inte så optimalt .

MagArne
0

Det finns matlådor i plåt.

Men om det är ett mer miljövänligt alternativ än plast låter jag vara osagt.

[Ruffsetuss]
0

Det krävs mer energi att utvinna metall än plast , men plasten avger mindre bra ämnen för kroppen

MagArne
0

#2 Är det inte mest när man värmer matlådan i micron som plasten avger ämnen? Om du lägger upp maten på en tallrik och sedan värmer den då?

[Ruffsetuss]
0

All plast avger små små partiklar oavsett värmepåverkan ( enligt debatten i media osv. ) så i vad för kärl eller förpackning kan man frysa in i om man vill undvika plast?

tlover
2

Jag styckfryser löst och stoppar i glasburkar el metallburkar (från second hand) och använder plastpåsar (så helt plastfri är jag inte än).

Lapland ecostore har däremot glasburkar som tål frysning, mina systrar har såna men jag har inte nån sån själv.

edit: la till länk

l'm back

[Ruffsetuss]
0

Tack snälla #5 😊

TatsuOni
3

Om du har ett IKEA i närheten så ska de enligt min syster sälja glaslådor som går att frysa.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Ruffsetuss]
0

Tack det ska jag kolla upp 😀

PogoPedagog
5

Jag tycker att det är viktigt att skilja på miljövänligt och människovänligt när det gäller sådana här saker. Mest MILJÖvänligt ( vi är ändå inne på Hållbar livstil ifokus) är ju att behålla sin plast tills den är utsliten och sedan byta ut den mot bättre alternativ. Jag kan bli lite förbannad när folk kastar fullt fungerande saker för att konsumera en massa nya saker och tror att de är miljövänliga på detta sätt.  ( vet ju såklart inte om så är fallet med TS, måste bara få ur mig det här)

[Ruffsetuss]
1

Absolut , när jag fasar ut min plast går den till en second handbutik eller till återvinning på annat sätt .

tlover
4

#9 Jag skänker till second hand av det som kan användas men vi inte använder, jag slänger sånt som är sönder och har kvar sånt vi använder om inte det har med vår mat eller liknande att göra (för vår dotters skull och vår egen).

Vi slänger aldrig fullt fungerande saker. Att fasa ut plasten ur ett hem tar flera år om man någonsin blir färdig, det är inget som sker över en natt.

l'm back

[Ruffsetuss]
1

#11 . Så gör jag med , lär väl vara någorlunda plastfri när det är dags för äldreboende 😉

fridelfina
2

Har Ikeas glasburkar. De har plastlock dock. Men de funkar jättebra tycker jag, är rätt tjocka så de håller bra. Kan användas i ugn och frys, ta bort locket i ugn dock ;-) Bra pris och lite olika storlekar.

Varga
0

Jag gillar verkligen IKEAs matlådor, de finns i flera olika storlekar och är jättesmidiga att värma i micron (eller som jag gör på jobbet - i ugnen, eftersom micron stör min brukare när han sover om nätterna) och så slipper man det mesta av alla hälsovådliga prylar.

Sedan brukar jag ju alltid spara glasslådor osv om man ska tänka hållbart - man fasar ju inte ut plasten men man kan vara helt säker på att den återanvänds :)

fridelfina
1

Ska förtydliga lite om plastlocket, öppna det och lyft upp det lite när du kör i mikro! 

Maken kom hem med ett lock som såg ut som att det höll på att bli en ballong! 🎈"Måste man öppna locket? Du sa inte det…."  var kommentaren från maken när jag frågade om det bulliga locket!

Varga
1

Jag brukar plocka bort locket helt och använda en sån där… "Uppochnedvänd skål" man kan ha, microlock?

fridelfina
1

Jag också, maken är dock slöare… Och får således köpa nya burkar när jag sprängt locken för mig! ☝️