Fusksy dragkedja i jacka
Kanske någon mer som kan ha glädje av det här tipset.
Har en jacka där dragkedjan gick sönder. Eftersom det är väldigt omständigt att sprätta och sy i en ny, så ville jag prova om det gick att klippa bort den gamla och sy i den nya ovanpå. Det gick bra. På ena sidan vek jag den nya dragkedjan och sydde en söm över den gamla. På den andra sidan sydde jag utan att vika. Eftersom det går en tryckknappslå över den på den sidan syns det inte att jag sydde i den så, inte ens när jacka är öppen. Pengarna jag sparade på att slippa köpa en ny jacka gav jag till dom svältande i Jemen.
Smart! 🙂
Nu kanske din dragkedja hade ett annat fel, men ett vanligt fel är att själva löparen inte biter ihop låset, d.v.s. det går upp igen.
Då beror det oftast på att löparen blivit uttänjd och det kan avhjälpas genom att man försiktigt klämmer på löparen under- och ovanifrån med en plattång. Jag har räddat många jackor och väskor med den metoden.
Sist jag skulle göra det råkade jag däremot sabba själva löparen 😕, då gjorde jag på ett annat sätt. Jag hade ett gammalt blixtlås (köper ofta på loppisar för 5, 10 kronor) som jag klippte av och tog bort löparen (man får kolla först att löparna har samma form), sedan pillade jag försiktigt bort stoppen på det trasiga blixlåset, tog bort den gamla löparen och satte dit den nya. Sedan på med stoppen igen och klämma till. Funkade perfekt! 🙂
Det här låset kärvade lite (en vanlig anledning till att löparen blir uttöjd) så jag drog lite med en stearinstump upp och ner och nu är låset perfekt. Det var värt 5 kronor för låset jag klippte sönder, att slippa byta dragkedja även om jag också var inne på TS metod ifall jag hade behövt det.
Alla sätt är bra……
#2 Felet på dragkedjan var att några tänder på kedjan ramlat av. Dragkedjan hade fastnat och en person skulle hjälpa mig att dra ner den. Så enda möjligheten var att sätta in en ny dragkedja. Annars är ditt tips väldigt bra. Tror jag lagt in ett youtube-klipp om det på en annan iFokus site för några år sedan.
Haha, ja tänder i dragkedja är svårt att fixa på annat sätt. Men jättebra att veta att ditt sätt funkar, för det var min första tanke innan jag testade att byta löpare.
#4 Provade också att byta löpare. Det var då jag märkte att några tänder var borta.