Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettnaturen-som-resurs
Läst 1245 ggr
Tant Grön
2

Trosa av trä

Trosor och kalsonger av träspill från svenska sågverk. Det var väl en bra idé.

https://www.land.se/shopping/hallbara-underklader-trosor-och-kalsonger-av-traspill-fran-svenska-sagverk/

Sindri
0

Viskos, modal, acetat, rayon, kupro, triacetat och lyocell (tencel) är alla namn på textilier tillverkade av cellulosa, så kallade regenatfibrer. Det har man kunnat göra ända sedan 40-talet tror jag.  Viskos framställs inte på ett miljövänligt sätt, men däremot lyocell. Jag kan inte tillräckligt mycket om olika metoder för att veta hur det är med resten av cellulosaprodukterna.

Jag gillar de här textilierna väldigt mycket, de kan bli både lie luddiga och kännas varma och sköna (ungefär som flanell) och silkiga, svala samt blanka och styva (acetat) . 

Hittar tyvärr ingen info om det är ren cellulosa i de där underkläderna eller om man blandat in den förb-de elastanen där också som man gör med underkläder av bambu (och nästan all bomull).

Amandla
0

#1 Om du klickar på "Köp" i artikeln så kan du läsa mer, det står att det är 8 % elastan. Jag är väldigt förtjust i viskos och olika varianter av det, även om kvaliten kan skifta kraftigt, fast känner mig tveksam till underkläder i materialet för jag är rädd att de blir för varma för min smak.

Sindri
0

Det blev bara vitt när jag klickade på Köp. Typiskt, elastanet sabbar ju allt, framför allt den svala känslan.

Viskos är inte varmt, tvärtom, jag har själv sytt en hel del trosor i viskos och det är jätteskönt och svalt på sommaren. Om man inte behöver ha slimmade trosor under tajta byxor så går det alldeles utmärkt att sy även i vävda tyger, med resår i ben och upptill. Det blir luftigt och skönt. Jag gjorde mönster av ett par bikinitrosor som hade snörning i sidorna. Gör lite större bara om tyget inte är elastiskt.

Amandla
0

Viskostrikå kan kännas för varmt, har haft några plagg som varit så. Men för det mesta är viskos väldigt skönt och svalt.

Sindri
0

Jo, jag har sett linnen i viskos som varit onödigt tjocka. Finns det sedan bara ett uns elastan i dem så blir det inget bra. Men det finns riktigt tunna, tunna tyger, både stickade och vävda och det är helt underbart svalkande.

Tant Grön
0

Så här beskrivs dom:
En trosa av trä helt tillverkad i Sverige.
Hårt och stickigt?! Inte alls. Denna trosa är mjukare än silke, svalar än linne och mer absorberande än bomull. Tillverkad av Tencel, the new age wooden fiber.
Material: Svart trikå av 92% Tencel (trä), 8% Elastan. Lyocell är en miljövänlig viskos av trä, tillverkad i ett slutet kemikaliskt system där 99,7% av alla kemikalier återanvänds.