Annons:
Etikettnaturen-som-resurs
Läst 2712 ggr
VildaVittra
12/15/15, 2:49 AM

Gillar du brännässlor?

Då är detta boken för dig: "Brännässla : en älskad kulturväxt", en bok om nässlans alla användningsområden. Den skulle jag vilja ha själv, längtar efter vårens späda nässlor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Fredrik1
12/27/15, 11:33 AM
#1

Nässelsoppa är alltid gott :)

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

Snurrig
12/28/15, 3:04 PM
#2

Jag har aldrig använt det till någonting. När jag hade kaniner förut så växte det jättemycket brännässlor bredvid burarna som man fick slå ner. Jag var inte ens medveten om att det var användbart/ätbart. Nu när jag vill testa så vet jag istället inte vart jag ska hitta det.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

VildaVittra
12/28/15, 3:11 PM
#3

#2 Gå ut på natten på sommaren med en hund, bli kissnödig och där du hukar dig i vägrenen så kan du ge dig på att det finns brännässlor. 😮

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/28/15, 10:22 PM
#4

Nässlor är så gott, särskilt i gryta enligt mig.

Jag skulle dessutom vilja testa att göra tyg, eller iallafall rep av nässlor (jag har gjort rep av rallarros så det borde gå att göra på samma sätt med nässlor, men det blir aldrig av).

edit: jag vill också ha den boken

l'm back

LinaLj
12/30/15, 3:31 PM
#5

Jag älskar nässelsoppa. Har ett gäng som växer i syrenbersån som jag plockar flitigt av. Nu har jag fått tips om att stora exemplar, de som är riktigt sega, går att använda till fiberframställning och sedan spinna av. Det måste jag prova så i sommar ska jag ut till min favorit hallonställe. Där finns nässlor som är meterhöga varje år. 

Jag brukar även göra nässelvatten till landen vilket fungerar väldigt bra (om man bortser från att det stinger en aning)

NiklasTyreso
12/30/15, 11:02 PM
#6

Nässlor är Sveriges bästa naturmedicin, allmänt stärkande. Jag plockar i slutet av maj och torkar bladen. De torra bladen krossas till pulver som jag äter en matsked per dag.

Annons:
Gronstedt
1/2/16, 12:11 PM
#7

Äter dem själv, färska och torkade. Och hästar älskar dem, så de får hjälp med de stora massor som växer i ratorna i hagarna.

Aloe.Vera
1/12/16, 4:45 PM
#8

dem brännässlor som växer i vår trädgård ,får jag försöka ta bort meddetsamma, ungarna bränner sig i sina vilda utomhuslekar.. stackarna.

Visste dock inte att man kunde göra soppa av det. hur gör man då.. ni tar väl med handskar?  😞 vad smakar det som då?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

tlover
1/12/16, 8:26 PM
#9

#8 unga kan man plocka utan handskar sen använder jag saxen när de börjar brännas. Men såklart går det att använda handskar. Det smakar som nässlor, men det som är mest likt av köpegrönsaker är väl spenat. Men nässlor är mycket godare.

l'm back

Aloe.Vera
1/12/16, 8:35 PM
#10

å så spännande , men hur gör man då, kokar man allt? eller en vis del eller om man ens kokar dem innan? :S.. hmm vågar jag prova då.

men spenat gillar jag skarpt, o du säger detta är godare?? 😍

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

tlover
1/12/16, 9:06 PM
#11

De måste tillagas för att inte brännas, själv gillar jag att ha det i grytor eller fräst i olja. Många gillar det med grädde tex stuvad.

l'm back

Aloe.Vera
1/14/16, 2:47 PM
#12

men hur då. altså hur stora ska dem få lov att växa sig.. när vi flyttade hit i sommras så hittade jag brännässlor över 1,5 meter höga.. o dem brändes måste jag säga, så jag tog bort allt. kommer dem åter till sommaren då?, fick ju med ganska stora rötter. kan de planteras i kruka istället?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

tlover
1/14/16, 5:28 PM
#13

#12 Man brukar säg max 30 cm, men blir dom för långa kan du ta topparna om dom är mjuka och fina sen slå med lie, då kan du ta skotten som kommer upp sen.

l'm back

Annons:
Aloe.Vera
1/14/16, 6:32 PM
#14

kan jag ha dem i kruka? eller växer dem inte bra då?, bränns dem inte när dem är så korta då? hur kokar jag, torkar eller vad kan man göra av det? läste att man kunde göra te av dessa också, hur gör man då?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

VildaVittra
1/14/16, 6:58 PM
#15

Enda skillnaden mot hur jag gör är att jag mixar den efter kokning och serverar med pocherade ägg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aloe.Vera
1/14/16, 7:01 PM
#16

 e de typ bladen utan stjälkar man använder sig av och kokar.. hur länge då?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

VildaVittra
1/14/16, 7:03 PM
#17

#16 På våren är plantorna så späda, så då kan man använda hela växten. Man kokar tills det är klart, några få minuter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aloe.Vera
1/14/16, 7:15 PM
#18

okej, men då hoppas jag det dyker upp nya brännäslor, såg dessa som ogräs förut, nu kanske man ska spara lite grann hihih

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

tlover
1/14/16, 10:00 PM
#19

#14 Du får väl testa att ha dom i kruka, själv tycker jag det är onödigt däremot.

Dom bränns även under 30 cm, det är tillagning, mixning eller torkning som gör att dom inte bränns. Dom är inte många centimeter då dom börjar brännas.

Du kan förvälla dom och sedan använda eller frysa, slänga dom direkt i soppan/grytan/stekpannan utan förvällning, mixa dom (och äta rå, det är lite nervigt däremot jag blir rädd att mixern ska mixa ojämt då jag gör så) eller torka dom till senare bruk (bara att slänga i soppa/gryta), som örtte (ca 1 msk/kopp, 100 grader, låt dra i 5 min) eller mixa till multivitaminpulver (1 msk/dag är en multivitamintablett).

l'm back

Aloe.Vera
1/15/16, 9:07 PM
#20

#19  nu är jag med,, hahha är ganska så trög på att se det framför mig med bara text eller ord.. hahaah ursäkta alla mina frågor.. tycker bara det lät så intressant, ska självklart testat.

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Annons:
Sisselie
1/16/16, 1:49 PM
#21

Kan man trycka ner dem i juicepressen? Jag funderar på om det som bränner är ett gift. Är det verkligen bra att äta rått?

tlover
1/17/16, 3:50 PM
#22

#21 Det ska funka och är det bara finfördelat kan man ära råa nässlor (jag har ätit mixade). Jag minns inte exakt hur giftet funkar men många gifter som ska gå igenom huden är ofarliga att sväljas. Hur det än är så är det ofarligt att äta råa mixade nässlor.

l'm back

Sindri
1/19/16, 12:28 PM
#23

Jag har alltid fått lära mig att förvällning är väldigt viktigt innan man äter färska nässlor.

Torkade däremot kan man mixa i drycker, omelett- och pannkakssmet etc.

tlover
1/19/16, 1:01 PM
#24

#23 Det ska visst ha ändrats på senare år eller så kan det vara beroende på vem man frågar. Jag har bara läst att förvällning ska vara ett måste i gammal litteratur (90tal och tidigare)

l'm back

Aloe.Vera
1/19/16, 5:40 PM
#25

ur länge ska dem torkas då?.. typ på kökbänken då eller? sen hacka o förvara?😍

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Gronstedt
1/19/16, 5:48 PM
#26

Torkas med fördel hängande i knippor tills de är knastertorra, torktid beror på temperatur och luftfuktighet, då repas bladen av och smulas. Kan också torkas i Evermat eller liknande.

tlover
1/19/16, 5:58 PM
#27

Jag brukar torka på plåtar el i korgar, är dom sköljda ligger dom dessutom på kökshanddukar som ofta byts.

Jag brukar inte smula ner dom då jag förvarar dom för då håller dom längre utan bara packa dom lufttätt tex i glasburkar som står mörkt

l'm back

Annons:
Aloe.Vera
1/19/16, 6:23 PM
#28

om man torkar i korgar då.. låter du korgen vara utomhus eller tar du in den?

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

tlover
1/19/16, 7:24 PM
#29

Jag torkar dom inomhus, mörkt

l'm back

Varga
1/20/16, 1:21 PM
#30

Låter som en bok man absolut ska försöka få tag på! :D Jag älskar nässlor, tycker att det är jättemumsigt i soppa och dessutom väldigt terapeutiskt att plocka ^^

Surpan
1/29/16, 3:23 PM
#31

Jag har aldrig ätit nässlor. Kanske ska testa i vår?

Hur gör jag som stockholmare, går det att plocka de som växer häromkring eller är det dåligt med tanke på avgaser och allting?

/Surpan

VildaVittra
1/29/16, 3:33 PM
#32

#31 I exempelvis Ursvik skulle du kunna plocka. Jag skulle dock skölja av dom ordentligt pga luftföroreningarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
1/29/16, 5:52 PM
#33

Någonstans har du kanske ett större område där det är långt till vägar? I kanten av en liten skog eller så kan det finnas en äng med nässlor.

Klart du skall prova. Du skall ju ändå förvälla dem.

Carmarino
5/3/20, 1:49 AM
#34

Idag är det nässlans dag (första söndagen i maj).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sindri
5/3/20, 10:27 AM
#35

Så lämpligt då att jag plockade de första igår. Idag planterade jag faktiskt nässlor i ett hörn på tomten, det änder ju att man får upp hela plantan när man plockar, och de har jag satt. Värdefull planta för både människor och växter.

Resterna från de förvällda blir nässelvatten och sedan åker de på komposten. Hoppas kunna plocka ett par veckor till.

MonicaLagerquist
6/4/20, 7:06 AM
#36

Jag äter inte nässlor längre men jag gör gödningsvatten av nässlor.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: