Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikettmatförvaring
Läst 564 ggr
MonicaLagerquist
3

Skördetider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Idag har jag skördat lite kajplök och nu ligger den i frysen. Med tanke på hur matpriserna har stigit känns det skönt att ha gratis mat i frysen

Stolt ägare till tre La permer

Gronstedt
2

Här har det bara blivit nässlor och löktrav ännu.

MonicaLagerquist
1

#1 Jag har helt slutat med att skörda nässlor nu när vi har ängssyra.

Tant Grön
0

#2 Varför inte skörda båda?

MonicaLagerquist
0

# 3 Jag gillar ängssyre soppa bättre än nässelsoppa.

Tant Grön
0

#4 Jo, då förstår jag. Men man kan ha nässlor till mycket annat. Jag torkar och har i bröd, smular ner lite i grytor och soppor där det passar. Även i pajer och gratänger kan man ha det. Du har inte provat att blanda i lite nässlor i ängssyresoppan? Nässelfrön kan man också äta, men det har jag inte provat.

MonicaLagerquist
0

Jag har funderat på att torka lite för att ha i maten i vinter.Får se om jag kommer till skott.

Tant Grön
0

Jag skall torka extra mycket i år. T.ex. späda kirskålsblad kan man ta tillvara på när man rensar och torka. Blir också bra i grytor m.m.

NiklasTyreso
0

Jag plockade två stora kassar med nässlor i slutet av maj. Dricker en kanna nässelte 2-3 ggr per vecka för hälsan. Hallonbladsteet blev bra i år! Det torkades långsamt i pyramidformad hög, så bladen fermenterade och smaken blev ännu bättre. Jag testade även att fermentera blad av älggräs, som naturligt är väldigt sträva i smaken. Fermenterade blev de fruktigt goda och lätt syrliga!