Reko-ringar - den nya folkrörelsen
Reko-ringarna är en växande folkrörelse där tanken är att konsumenter och producenter ska kunna handla med varandra utan några mellanhänder.
Läs hela artikeln om Reko-ringarna här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sug-efter-lokalproducerat-har-skapat-en-ny-folkrorelse
// Harley
Ja, det är helt fantastiskt! Nyskördat och närproducerat. Det finns nästan allting man behöver i matväg. Har handlat och ätit så mycket gott.
Vilket bra initiativ! 👍
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Ja, mycket bra! På den lokala ReKo-ringen har jag hittat många producenter som jag aldrig skulle ha hört talas om annars. Har köpt ägg, honung, färska och processade grönsaker, mejeriprodukter, must och lemonad, kött, charkprodukter, plantor, aioli, pesto, bröd … praktiskt taget allt man behöver.
Enda nackdelen är väl att man inte kan impulsköpa godsaker när man blir sugen, eftersom vi bara har utlämning varannan vecka här.
Tycker att det är tråkigt att det är kopplat till FB men det kanske finns alternativ.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#4: Jag håller med dig - gillar inte alls att synas där. Det känns som om "alla" har svalt FB med hull och hår, men nu är det som det är.
Det är väl upp till varje leverantör om de vill ta emot beställningar utanför FB, men du kan ju alltid försöka, alla har ju ett namn du kan googla på.
#4: #5 Jag som inte hänger på FB håller med er. Jag förstår att det är ett enkelt forum för alla involverade att mötas och planera genom, men håller tummarna att det blir så stort att samma "service" kommer finnas via en extern hemsida eller liknande i framtiden.
// Harley
#4, #5, #6: Kan ni inte starta en motsvarighet utanför Facebook? Det finns säkert många som resonerar precis som ni. Plattformen är egentligen inte det viktiga för tjänsten.
#0: Lustigt, en litet klipp i inslaget var filmat praktiskt taget utanför min dotters fönster. 🙂
#0 Herveaux, skriv gärna samma på mina matrelaterade sajter, Matlust, Kost och Matbröd 😊
#7 Niklas, skulle det gå att starta något sådant på mina matrelaterade sajter? I så fall hur?
/Désirée
#9: ReKo-ringarna är ju separata och utspridda i landet. Om man inte har FB får man nog kontakta varje ReKo-ring för sig och se vad de tycker.
I alla fall en del ReKo-ringars sidor är offentliga, alltså så att man inte måste ha FB för att kunna se dem. Där borde det vara möjligt att hitta producenter och kontakta dem direkt utan att behöva skriva på FB.
Senaste avsnittet av Meny i P1 handlade om REKO-ringar https://sverigesradio.se/avsnitt/1564082
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
- Redigerat 2020-09-16 22:26 av maxiq
#9: Det tror jag säkert skulle gå. Eller kanske enklare på en dedicerad sajt där det finns etiketter för regioner, varutyper, köpes, säljes. Exempelvis:
- stockholms-län-frukt-grönsaker-säljes
- gotlands-län-kött-fisk-säljes
I början kanske det är bra att söka reda på producenter och lägga in under rätt etiketter med kontaktuppgifter, karta och så vidare. På sikt kan man hoppas att de själva hittar dit och berättar om sig och lokala evenemang.
Local food nodes (LFN) är ett alternativ till facebook, som app heter den Local food app. De rekoring vi är med i använder den plattformen och den är väl lite långsam ibland kan jag tycka, men väldigt användarvänlig för konsumenter. Mer jobb än på fb för oss producenter, men den säkerställer på ett bättre sätt att vi lämnar tydlig info till konsumenterna.
#13: Åh, tack för tipset! 👍
// Harley
#14: Man måste i och för sig betala en medlemsavgift för att få handla via LFN, men beloppet man betalar väljer man själv och pengarna går till utvecklarna av tjänsten som jobbar ideellt med att skapa och utveckla appen/sidan. Sedan är det bara att shoppa! Och man kan ju söka fram vart det finns utlämningsställen och deras utbud innan man bestämmer om man vill bli medlem eller inte.