Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: permakultur
Läst 3992 ggr
tlover
0

Vänskapsväxt till vinbär?

Hej

Vi har ännu ett år ont om bäddar och mer att sätta än vad vi egentligen har plats med. Vi har däremot massor av vinbärsbuskar med bar jord (och nässlor) under och jag kom på att vi kan ju sätta nått där.

Så finns det nån som vet vilka vänskapsväxter som vinbär (röda och svarta) har?

l'm back

tlover
0

om ni vet nån växt som är ett big no no är det ju också bra att veta.

Vinbär hjälper visst päron men jag har inte hittat nått som hjälper vinbär.

l'm back

Halvdansken
0

Diverse ogräs tror jag… 😃 Vi hittar frösådda röda vinbärsbuskar lite överallt och de står mitt inne i häckar, kirskål, gräs, nässlor… Jättegoda. Växer som attan mitt i alltsammans. Och har massor med bär.

PS. De bästa krusbären finns mitt inne i ett brännässlesnår…. Jag hittade busken av en tillfällighet en gång.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
1

#2 Just kirskål kan jag hålla med om. Min röda vinbärsbuske står tillsammans med kirskål och den frodas. Jag klipper bara ut en rundel runt den så jag kommer åt att plocka.

Dock trivs inte svarta vinbären eller krusbären i samma fält.

Dvs om man nu vill ha kirskål i sin trädgård….😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#3 vi har inte kirskål här (tror jag bor för långt norrut) men jag vill gärna testa att äta men jag vet inte om jag vill testa att odla.

Jag tänkte mer nått at dom många frön eller plantor som ska sättas. vi har tex en hel del örter som behöver sättas ut.

Äpple vet ja har lök som vänskapsväxt och om vinbär skulle ha samma har vi faktiskt lite lök till övers men jag hittar inget ens på engelska, men vinbär verkar inte vara så poppis i USA

l'm back