Förvaring av potatis
Vi har alltid odlat potatis, men i år har vi satt extra mycket. Förr har vår potatis gått åt under sommaren, men vi räknar med att ha potatis en bit in i vinter i år. Härligt!
Har ni tips på vad vi ska tänka på när det gäller vinterförvaringen??
Bör vara kallt och mörkt men inte minusgrader, hur man lagrar beror ju på var man bor jag plockar upp min potatis sent och förvarar den på balkongen (inglasad) har ett litet element som slår igång ifall temperaturen sjunker för mycket.
Har du källare, som inte är för varm och där det inte fryser, så brukar det vara den bästa platsen.
Har du inte det, så får du väl bygga en jordkällare. Det skulle passa fint hos dig. Den kan göras riktigt snygg.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
matkällare/jordkällare är optimalt för potatis och rotfrukter, i vår matkällare håller sig potatis och liknandelångt in på nästa sommar om vi har nått kvar. däremot under värsta somarhettan är det för varmt i vår matkällare.
annars finns ju stuka men det har jag aldrig testat för de flesta hus härikring har matkällare
l'm back
#1-3 Vi har källare. Ska kolla av temperaturen där, men det kan nog funka. Maken vill gärna ha jordkällare! Det kommer nog, men kanske inte i år. Stuka var spännande! Det har jag sett bönderna här använda sig av till sina sockerbetor. Tack för bra tips!
#4 en mat/jordkällare ska inte bara ha en viss temperatur utan också en viss luftfuktighet en vanlig källare håller nog potatis sig inte så länge i men det kan ju räcka om ni bara ska lagra lite.
l'm back
#5 Okej… Där har du ju en poäng.. Vi har ju stallet också. Om man isolerar potatisen, typ som i en stuka, kanske det kan funka? Eller är det bättre att förvara det ute då i stuka..
Jag känner att det är bra att det är ett tag tills den ska in. 🥵