Hållbar livsstil iFokus

Hållbar livsstil

Etikett: annan-odling
Läst 3409 ggr
tlover
0

Andra som hässjar hö?

Finns det andra här som hässjar hö till sina djur eller bara för att underhålla ängen?

Vi har hässjat i två sommrar däremot har vi bara haft hässjevirke för att hässja en hässja men vi håller på att göra mer och vi har fått lite hässjevirke av morfar (men inte allt för han hässjar ju varje år, jag menar han är ju "bara" 84) så i sommar blir det förhoppningsvis mer hässjat.

Hässjar ni? vilken slags hässja? hur slår ni (med lie? eller annat)

Det skulle vara kul att prata med nån om det (förutom morfar, han pratar alltid om det och arbetshästar, skogsarbete och liknande då vi far förbi)

l'm back

VildaVittra
0

Jag skulle göra det om jag bara hittade någon som kunde slipa lien. Det har visat sig vara en bortglömd konst i Uppland tyvärr.😮

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

har du en ny eller gammal lie? en för gammal lie kan man inte slipa om, man kan kallhamra dom men det håller bara en stund.

vi köpte nya liar från Norge av en karl som gör dom på gammeldags sätt, till och med morfar vart avis 😃

l'm back

VildaVittra
0

Jag köpte en ny förra sommaren, då åkern stod under vatten av allt regn och gräsklippning var helt omöjligt. När jag försökte slipa den själv så blev den ännu trubbigare.☺️

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

jag ska fråga min man i vilken vinkel m.m. man ska slipa en lie. Det är nämligen han som gör det här hemma men han är ute och brottas med växthuset

edit: är det en mordern lie förresten? vad jag förstår så är dom svårare att få vass. Är vinkeln inställd rätt och är orvet efter din kropp? allt detta påverkar hur bra en lie tar

l'm back

Bjornen
0

Det är ju självklart man måste slipa liarna med jämna mellanrum. Med tiden slits förstås lien ut, men nog bör en riktig lie klara några tusen slipningar.

Farwuq
0

Jag har inte sett en hässja på nära 22 år.

😕

De är tydligen ovanliga i sydvästra Skåne.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

tlover
0

#3 enligt min man ska man bryna lien inte slipa den eller kallhamra och bryna den, kanske är det där det gått fel.

Man kan slipa dom men dom slipas vid tillverkningen sen ska man hålla dom fräsch genom att bryna och ev kallhamra. är det däremot ett så stort jack i den att det inte går att kallhamra ut så kan man försöka sig på att slipa men det är inte säkert att det blir bättre.

Det är gammeldagsa liar han pratar om, morderna gissar han att man kan slipa för dom är ju inte samma sak.

l'm back

Mantissa
0

Jag gör 1-2 hässjor med lite hjälp på somrarna. Önskar jag kunde göra fler för det blir så fint hö, men jag saknar mer täkter att slå på och det är sjukt jobbigt att lia när man inte har rätt teknik eller skaplig (vass) utrustning!

Bjornen
0

En riktig lie kan inte bli riktigt vass utan slipning. Mellan slipningarna kan man bryna för att förbättra skärpningen. Jag har ju slagit med lie sedan jag var i 8-10 års ålder och nog lär jag under årens lopp ha slagit åtskilliga hektar hackslog. Tidigare hässjade jag en 150 rolängder om året och 5-10 rolängder hackslog. En del av backhöet fick man sen bära in på hävlôr.

Lorita
0

#1 jag kan, slipa måste man göra hela tiden om man vill ha en riktigt bra lie 😉

eftersom lie är tystare än röjsåg så föredrar jag lien 🤫

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cragan
0

har en lie hängandes i boa men den behöver nog mycket kärlek för att bli funktions duglig igen  en aningen bluntat blad på den nu mera o har väll hängt där inne i minst 30 år